در این مطلب آمده است: بیش از دو دهه است که بازی های رایانه ای رونق چشمگیری پیدا کرده و این موضوع در ایران هم بسیار قابل توجه بوده است، به گونه ای که بازی های متعدد با کنسول های مختلف صاحب لیگ هایی حتی در حد بین المللی شده و در این میان دو کمپانی fifa و pes در رشته فوتبال داغ ترین لیگ‌های جهانی را دارند که ایران هم توانسته است طی چند دوره در این رقابت ها قهرمان جهان داشته باشد و این منجر شد تا بازی هایی چون فوتبال علاقه مندان فراوانی را داشته باشد. این رشته درکشور توسط کمیته بازی های رایانه ای اداره می شود و این کمیته در زیر مجموعه فدراسیون و هیئت های همگانی کشور قرار گرفته و از این رو کمیته بازی های رایانه ای در فدراسیون و هیئت های استان ها ایجاد شد. اما اداره کل ورزش و جوانان و هیئت ورزش های همگانی استان برای سامان دهی این گونه رقابت‌ها ورود نکرده اند که نارضایتی فعالان این عرصه را به دنبال داشته است، موضوعی که اوایل دی ماه سال گذشته هم در صفحه ورزش «سیستان و بلوچستان» پیگیری شد. تا قبل از این اقدامی برای سامان‌دهی و بهبود شرایط این رشته در استان انجام نشده بود، اما پیگیری این روزنامه، زمینه ساز تحول در این رشته شد. توجه به بازی‌های رایانه ای و قرار گرفتن آن در زمره رشته‌های ورزشی سبب شده است در برخی از بازی‌ها تیم هایی تشکیل شود و رقابت ها از حالت انفرادی به تیمی تغییر کند که به عقیده بسیاری از متولیان امر بیش از دیگر رشته ها توانسته است در آموزش کار تیمی به نسل‌های جوان تاثیر داشته باشد. اما این موضوع سبب نشد تا رقابت های رایانه ای که قهرمانان جهانی را در ایران دارد، در سیستان و بلوچستان نیز گسترش پیدا کند و با کنار هم قرار گرفتن مشکلات و بی توجهی ها رشته های رایانه ای بدون حمایت اداره و هیئت متولی به صورت خصوصی در برخی از سمن ها فعالیت دارد. این رشته ها هر چند در زمره ورزش قرار می گیرد اما به راحتی می توان دریافت که هزینه مورد نیاز آن از بسیاری رشته های ورزشی کمتر است و می تواند به عنوان یکی از ارزان ترین ورزش های موجود در استان شناخته شود. بنابراین نگاه ها در این حوزه باید به سمت گسترش و رونق آن در شهرستان های مختلف استان و به ویژه مرزی سوق پیدا کند.
ناشناخته در استان؛ قدرتمند در ایران
«احمد شهرکی»رئیس یکی از موسسه های مردم نهاد سال گذشته به خبرنگار ما گفت: چند سالی است رشته های رایانه ای به رقابت های ورزشی پر مخاطب تبدیل شده است و می توان آن را در زمره ورزش های پر طرفدار دانست اما برخلاف استان های دیگر در سیستان و بلوچستان چندان مورد توجه قرار نمی گیرد و حمایتی از فعالان آن نمی شود، به همین دلیل ورزشکاران استان برای رقابت های کشوری با هزینه های شخصی و بدون حمایت اعزام می شوند که البته گاهی موفق نیز بوده‌اند. مدتی پیش کمیته بازی های رایانه ای زیر نظر هیئت ورزش های همگانی فعالیت داشت، بنابراین این هیئت متولی نظارت و حمایت از ورزشکاران بود که متاسفانه چنین نشد و در مدت فعالیت نه تنها هیئت، بلکه اداره کل ورزش و جوانان هم حمایتی از گیم سنترها انجام نداد، به همین دلیل فعالان این رشته در استان بدون حامی و متولی فعالیت می کردند. هرچند این رشته در استان چندان شناخته شده نیست و در نقاط دیگر کشور بسیار مورد توجه قرار گرفته است، با وجود این در مسابقات فوتبال PES امیر واثق عباسی توانست مدال نقره و نایب قهرمانی کشور را برای استان به ارمغان آورد. «فاطمه نایب»، نایب رئیس وقت هیئت همگانی هم در این باره گفت: کمیته ورزش های رایانه ای مدتی پیش زیر مجموعه هیئت ورزش های همگانی شناخته می شد اما در استان هیچ گونه فعالیتی انجام نداد و نتوانست آن طور که باید کار کند، به همین دلیل اطلاعات یا آمار جمع بندی شده ای از این کمیته در دست هیئت نیست، در مقابل توسط برخی از فعالان استان کمیته بازی های فکری ایجاد شد و فعالیت‌های خود را آغاز کرد.
پیگیری «سیستان و بلوچستان»؛ آغازی برای تحول
مسئول کمیته بازی های رایانه ای و الکترونیکی استان در این باره می گوید: رسانه ها در معرفی رشته های ورزشی نقش بسیار مهمی ایفا می کنند و می توانند سبب رونق فعالیت های یک رشته در مناطق مختلف باشند، مطلبی که سال گذشته درباره رقابت های رایانه ای در روزنامه سیستان و بلوچستان منتشر شد، زمینه ساز توجه متولیان ورزش به این رشته شد. «احمد شهرکی» می افزاید: سال گذشته پس از انعکاس گزارشی از مشکلات این رشته در استان، ابلاغ مسئول کمیته ورزش های رایانه ای و الکترونیکی صادر شد، اما با توجه به رسمی نبودن این ابلاغ امکان انجام فعالیت های خاص وجود نداشت. وی بیان می کند: طی یک سال گذشته به دلیل قطعی نبودن این حکم دستم بسته بود، اما اعلام شده است، طی یک تا دو هفته آینده حکم قطعی از طرف فدراسیون صادر خواهد شد که در این صورت برنامه های کمیته استان دستخوش تغییراتی مهم خواهد شد که برگزاری مسابقات از جمله آن است.
رقابت های انتخابی تیم ملی
وی می افزاید: طبق اعلام فدراسیون برای تشکیل تیم ملی رقابت های انتخابی برنامه ریزی شده است و نمایندگان استان ها هم می توانند در این مسابقات شرکت کنند به همین دلیل رقابت های انتخابی اعضای تیم استان برای اعزام به رقابت های انتخابی تیم ملی برنامه ریزی شد که احتمال دارد 12 تا 13 دی ماه برگزار شود. وی بیان می کند: در رقابت های گذشته انتخابی تیم ملی از میان 64 شرکت کننده هشت نماینده از سیستان و بلوچستان حضور داشتند که عملکرد مناسبی از خود به نمایش گذاشتند، در این دوره هم پیش بینی می شود حداقل 128 نفر برای رسیدن به تیم ملی در انتخابی استان شرکت کنند، در این میان پنج تا هشت نفر برتر در قالب تیم سیستان و بلوچستان به رقابت های انتخابی تیم ملی اعزام خواهند شد. شهرکی می افزاید: طی یک سال گذشته نگاه بسیاری از مسئولان و مردم به ورزش های رایانه ای تغییر کرده است و این روزها شاهد تحول در این رشته ورزشی هستیم که این مهم خود زمینه ساز جذب بیشتر استعداد های رایانه ای می شود و با توجه به استعدادهای استان حتی در آینده ای نزدیک می توان حرف های بیشتری در رقابت های ملی برای گفتن داشت که کسب نایب قهرمانی کشور در سال گذشته گواهی بر این ادعاست.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.