به گزارش ایرنا ویروس ایدز (ویروس نقص ایمنی انسانی) به سیستم دفاعی بدن (نوع خاصی از گلبولهای سفید) انسان حمله کرده و باعث می شود که بدن نتواند به طور مؤثر در برابر عفونت ها مقابله کند.
ویروس در مایعات بدن مثل خون زندگی و بیماری ایدز را ایجاد می کند.
علاوه بر این سلولهای بدن که تحت کنترل سیستم ایمنی هستند نیز از کنترل خارج شده و باعث ایجاد سرطان در فرد می شوند.
به طور مسلم افراد آلوده به این ویروس سرانجام دچار بیماری ایدز می شوند ولی اینکه چه مدت طول می کشد تا فرد آلوده به ویروس به بیماری مبتلا گردد، از شخصی به شخص دیگر تفاوت می کند.
تماس با خون آلوده به ‏HIV‏، تزریق خون و فرآورده های خونی، استفاده از سرنگ آلوده مشترک، خالکوبی، تماس جنسی با فرد آلوده به ‏HIV بدون استفاده از کاندوم، انتقال از مادر به کودک در هنگام حاملگی، زایمان و در زمان شیردهی راههای انتقال ویروس و مبتلا شدن به ایدز هستند.
*ویروس ایدز از این راهها منتقل نمی شود:
1- تماس های معمول اجتماعی مانند زندگی در یک خانه با فرد آلوده، کار با فرد آلوده در یک محیط.
2- استفاده از مکان های مشترک مانند توالت، حمام.
3- قرار گرفتن در معرض عطسه و سرفه فرد مبتلا.
4- گزش حشرات مثل پشه که قبلا فرد مبتلایی را هم نیش زده باشند.

** ابتلاء به اچ آی وی چگونه تشخیص داده می شود؟
از ظاهر فرد نمی توان فهمید که آیا او به اچ آی وی مبتلاء هست یا نیست.
تنها راه مطمئن برای پی بردن به اینکه آیا فردی به اچ آی وی مبتلا شده یا نه؛ انجام آزمایش اچ آی وی است.
تشخیص اچ آی وی فقط توسط پزشک و پس از انجام مشاوره و آزمایش امکان پذیر است.
** علایم بیماری ایدز
وقتی که فردی به ‏HIV‏ آلوده می شود پس از دوره نهفتگی 2 تا 8 هفته ای دچار بیماری شبیه سرماخوردگی می شود که با تب، گلودرد، سردرد، تعریق، بزرگ شدن غدد لنفی، درد مفاصل و عضلات و گاهی دانه های قرمز پوستی همراه است.
این بیماری اولیه خود به خود بهبود پیدا می کند و در نتیجه فرد متوجه عفونت خود به ‏HIV‏ نمی شود.
طی دوره طولانی چند ساله ای ‏که ممکن است تا 15سال هم طول بکشد فرد به ظاهر سالم و بدون علامت است اما ویروس آرام آرام با نابود کردن سلولهای ‏CD+4‌‏ دستگاه ایمنی فرد را از کار می اندازد و در این مرحله بیماران مبتلا به ‏HIV‏ در مقابل عفونت های فرصت طلب آسیب پذیر می باشند.
علامت های بیماری به هنگام بروز عفونت های فرصت طلب عبارتند از: تب طولانی مدت، از دست دادن بیش از ده درصد وزن بدن در مدت یکماه، اسهال طولانی مدت، احساس خستگی شدید برای مدت طولانی، عرق شبانه فراوان، سرفه مداوم و طولانی مدت، دانه ها و لکه های پوستی خارش دار، برفک دهان و گلو، زخم های دهانی، تبخال، مشکلات عصبی و تورم غده های لنفی.‏
کلیه خدمات مشاوره، آزمایش و درمان بیماران اچ آی وی در مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری به صورت رایگان و محرمانه ارائه می شود.
با مراجعه به این مرکز و انجام آزمایش اچ آی وی؛ در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایشات، می توان با شروع سریع درمان، ضمن داشتن طول عمر طبیعی، یک زندگی عادی و معمولی را تجربه کرد.
مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری شهرستان خاش در خیابان انقلاب، مرکز خدمات جامع سلامت شهید بهشتی مستقر بوده و جهت انجام هر گونه مشاوره محرمانه می توان با شماره تلفن 33728199 تماس گرفت.
7310 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.