دکتر رضا کرد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این بیماران نتیجه ازدواج های فامیلی و نا آگاهی از عواقب این گونه ازدواج ها و اهمیت ندادن به مباحث پیشگیری است.
وی بیان کرد: با انجام آزمایش ها و سخت گیری در مواقع عقد و صدور سند ازدواج می توان از تولد فرزندان بیمار جلوگیری کرد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان خاش گفت:علما، بزرگان، معتمدان و خانواده ها باید جوانان را ازعواقب و خطرات ازدواج های فامیلی آگاه کنند.
وی ادامه داد: بیماران تالاسمی به شدت به نیازهای خونی و مراقبت های ویژه احتیاج دارند و خانواده ها نیز از این موضوع رنج می برند.
کرد تصریح کرد: تجربه نشان داده بسیاری از چالش های بهداشتی و درمانی با مشارکت و ورود علما، معتمدان، روحانیون و ائمه جمعه برطرف شده است.
وی بیان کرد: زوجین می ‌توانند با انجام یک آزمایش ساده و مشاوره قبل از ازدواج از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور پیشگیری کنند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان خاش گفت: در صورت ابتلای زوجین متقاضی ازدواج به تالاسمی مینور نسبت به مشاوره و راهنمایی آنان جهت انجام آزمایشات بعد از ازدواج ( PND مرحله اول) اقدام می شود و در مرحله بعد در صورت بارداری نیز باید آزمایشات پس از بارداری ( PND مرحله دوم) در هفته 8 تا 12بارداری در بیمارستان علی اصغر زاهدان انجام شود تا تشخیص ابتلای جنین به تالاسمی ماژور قبل از تولد انجام شود.
به گزارش ایرنا خاش از توابع سیستان و بلوچستان در 185 کیلومتری زاهدان مرکز این استان واقع شده است.
7310**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.