در این مطلب آمده است: المپیاد استعدادهای برتر یکی از رویدادهای مهم ورزشی در کشور بود که سه ماه همه استان ها و هیئت های ورزشی را در گیر کرد و به دلیل برگزاری آن هیئت های استانی و شهرستانی به دنبال این بودند که استعدادهای برتر خود را در رده سنی 12تا 15سال به تیم های استانی برای حضور در المپیاد کشوری برسانند البته به ندرت دیده می شود هیئتی در این حوزه ورود کند و فعالیتی انجام دهد چراکه اغلب هیئت های استانی درگیر برگزاری رقابت ها در رده های سنی بزرگ سالان و جوانان هستند، شاید بتوان فوتبال را تنها رشته ای دانست که به طور خاص در این حوزه ورود کرده، هر چند آن گونه که باید به اهدافش دست نیافته است، از ابتدای امسال با نزدیک شدن به زمان برگزاری رقابت های المپیاد استعدادهای برتر تب برگزاری مسابقات انتخابی در استان بالا گرفت و شهرستان های مختلف نیز با هیجان زیاد شاهد برگزاری این رقابت ها بودند و سرانجام اعضای تیم های استان برای شرکت در این مسابقات مشخص شدند و تب برگزاری مسابقات استعدادیابی در شهرستان ها فروکش کرد، هیجان در المپیاد کشوری بالا گرفت و سرانجام خوشی برای استان رقم خورد به گونه ای که سیستان و بلوچستان علاوه بر کسب مدال های مختلف و رسیدن به رده های میانی کشوری در شناسایی استعدادهای نو هم موفقیت های خوبی به ارمغان آورد.
اقدامی مثبت برای توسعه ورزش
رئیس هیئت تنیس روی میز استان در این باره می گوید: المپیاد برگزار شده اقدامی مثبت از سوی وزارت ورزش و جوانان بود که سبب شد در همه استان ها و شهرستان ها استعدادهای جدید شناسایی شوند، سیستان و بلوچستان هم در این مهم نقش اش را ایفا کرد و در نقاط مختلف استان استعدادهای جدید شناسایی شدند. «امید آذررنگ» می افزاید: با توجه به مدت زمان باقی مانده تا المپیاد 2020 و رده های سنی انتخاب شده در این المپیاد استعدادیابی باید گفت این طرح به موقع اجرا شد البته فدراسیون تنیس روی میز مدت ها پیش اقدام به برگزاری چنین طرحی در میان هیئت های کشور کرد و این امر سبب شد در میان هشت فدراسیون برتر دنیا قرار گیرد و کسب مدال آسیایی جاکارتا توسط نوشاد عالمیان حاصل این برنامه بود. دبیر هیئت بوکس استان هم می گوید: برگزاری این المپیاد سبب شد رشته های مختلف استان از جمله بوکس برای شناسایی استعدادهای نو بیش از گذشته اقدام کنند و شاهد آن هستیم که در همه رشته ها، ورزشکارانی در سنین پایه معرفی شدند که در صورت پرورش در آینده به مدال آورانی ملی یا حتی جهانی برای استان تبدیل می شوند. «محمود نهتانی» می افزاید: این موفقیت در بوکس هم محسوس بود، استان در این المپیاد افزون بر آن که توانست میزبان ورزشکاران کشور باشد موفق شد به مقام قهرمانی هم دست یابد و از طرفی حضور پر شور تماشاچیان در سالن میزبانی نشان داد این خطه از ایران می تواند همیشه میزبان خوبی برای رقابت های ورزشی باشد، این مهم را هم باید از دستاوردهای برگزاری المپیاد استعدادهای برتر دانست.
نگاه طلایی پیش از اعزام
مدیرکل ورزش و جوانان هم می گوید: پس از برگزاری مسابقات انتخابی، زمان اعزام کاروان های ورزشی فرارسید و در مراسم بدرقه ورزشکاران، سالن مملو از حضور خانواده هایی بود که برای بدرقه فرزندانشان آمده بودند و می شد از اشتیاق ورزشکاران و خانواده ها متوجه شد که نگاه های آنان به سکوهای طلایی مسابقات است که البته پس از اعزام به این موفقیت ها دست یافتند و توانستند نام سیستان و بلوچستان را در میان استان های دیگر مطرح کنند. «ادهم کرد» می افزاید: آخرین المپیادی که برای استعدادیابی برگزار شد به چند دهه قبل بر می گردد، در آن رقابت ها کاروان استان فقط با کسب چند مدال انگشت شمار به استان بازگشت اما امسال کاروان اعزامی سیستان و بلوچستان که با عنوان «هامون تا مکران» رقابت کرد، توانست به همین وسعت موفقیت کسب کند، در حالی که در برخی از رشته ها می توانستیم افتخارهای بیشتری کسب کنیم. وی بیان می کند: از سوی این اداره کل هم تلاش شد در رشته های ورزشی ظرفیت و قابلیت استان با اعزام به رقابت های کشوری به نوعی محک زده شود که در این رویداد مهم نمایندگان استان با پشت سر گذاشتن رقابتی جدی موفق شدند با افتخار آفرینی به استان بازگردند که حاصل آن را می توان حضور حداقل 40 نماینده استان در تیم های ملی دانست.
5 برابر شدن مدال های استان
به گفته وی، کاروان استان در نهایت این المپیاد ورزشی را که یک شنبه شب گذشته به کار خود پایان داد با کسب 9 طلا، چهار نقره و 19 برنز به پایان رساند و در مجموع موفق شد 32 مدال به نام استان ثبت کند که با توجه به این موفقیت ها از نظر تعداد مدال باید گفت که نسبت به آخرین المپیاد استعدادیابی برگزار شده در کشور این دوره استان بیش از پنج برابر مدال کسب کرده است که موفقیت مهمی برای ورزش منطقه به شمار می رود و نشان می دهد سرمایه گذاری در سنین پایه، آینده روشنی به همراه دارد. وی می گوید: در تاریخ ورزش استان کسب این موفقیت بزرگ و حضور سیستان و بلوچستان در جایگاه 18 رنکینگ المپیاد کشوری بی سابقه است، در حالی که در گذشته فقط در چند رشته ورزشی شاهد موفقیت بودیم اما امسال ورزشکاران 14 رشته موفق به کسب مدال شدند که رونق چشمگیری را در این زمینه نشان می دهد. رشته های دیگر هم با توجه به زیرساخت های استان عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشتند و نمی توان گفت چون مدال کسب نکردند عملکرد خوبی نداشتند. وی می افزاید: برخی از رشته های ورزشی در استان زیرساخت های لازم برای فعالیت ندارند، با این وجود توانستند برای حضور در المپیاد استعدادهای برتر کشور بازیکنان مستعدی را شناسایی و معرفی کنند و هر چند در این رقابت ها با کسب مدال رو به رو نبودند اما همین اقدام نشان داد اگر زیرساخت های لازم برای این رشته ها فراهم شود آن ها هم می توانند در آینده به مدال آورانی برای استان تبدیل شوند.
موفقیت های تیمی استان
مدیرکل ورزش و جوانان می گوید: یکی از بهترین رویدادهای این المپیاد، میزبانی استان در بوکس بود که در این رقابت ها زاهدان توانست میزبان حداقل 500 نفر ورزشکار، کادر فنی داور و مسئولان اجرایی باشد و در کنار برگزاری این مسابقات علاوه بر معرفی استان با نماد گاندو یا تمساح پوزه کوتاه، نقش ورزش در معرفی جاذبه های گردشگری و محیط زیست را هم نشان داد و این امر مورد استقبال بسیاری قرار گرفت. وی می افزاید: در پایان این رقابت ها بوکسورهای استان در 13 وزن به رقابت پرداختند و در 10 وزن روی سکو رفتند و توانستند رقابت ها را با کسب شش طلا، یک نقره و سه برنز به پایان برسانند که حضور تماشاچیان در سالن رقابت ها را نمی توان در کسب این مدال ها بی تاثیر دانست. در کنار بوکس، ووشو هم بهترین عملکرد را داشت و با کسب یک طلا و چهار برنز به مقام نایب قهرمانی کشور دست یافت. به گفته وی، در رشته پهلوانی و زورخانه ای سه برنز، رشته های کاراته و کشتی دو برنز، صخره نوردی، موی تای، کونگ فو و موتور کراس تیمی هر کدام یک برنز برای استان به دست آمد. وی بیان می کند: در رشته های تیمی استان عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت و در کنار تیم های ووشو و بوکس، تیم تیراندازی بانوان استان هم به مقام سوم کشور دست یافت و در فوتسال تیم استان با وجود تیم های قدر و به نام کشور، مقام قهرمانی را به خود اختصاص داد، تیم های سپک تاکرا، کبدی و جودو هم به نایب قهرمانی دست یافتند و با توجه به این دستاوردها و برگزاری این المپیاد در سال آینده برنامه های استعدادیابی در استان ادامه خواهد داشت. در هر صورت خوب یا بد این المپیاد برای سیستان و بلوچستان با کسب 32 مدال رنگارنگ و قرار گرفتن در رده 18 کشور به اتمام رسید اما آن چه اهمیت دارد پایدار بودن طرح های استعدادیابی در استان است و باید دید آیا برنامه های اداره کل ورزش و جوانان برای ادامه داشتن این استعدادیابی ها ادامه پیدا می کند یا با پایان یافتن المپیاد به کار خود پایان داد.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.