به گزارش ایرنا حبیب الله دهمرده روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در زاهدان اظهار داشت: اشتغال یکی از مهمترین و اصلی ترین مساله در حوزه سیستان محسوب می شود که در این رابطه اقدامات خوبی تا کنون در منطقه انجام شده اما برای رسیدن به شرایط ایده آل نیازمند تلاش و برنامه ریزی مدون است.
وی بیان کرد: نباید در سیستان فقط محدود به مساله کشاورزی بود و باید از دیگر فرصت های این منطقه برای ایجاد اشتغال استفاده کرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایجاد کارخانه لوله، کارخانه آرد، کارخانه لاستیک، کارخانه کاشی و سرامیک، کارخانه انرژی و مانند آن در سیستان از جمله طرح هایی است که برخی انجام و برخی دیگر در حال انجام هستند.
وی به حوزه کشاورزی سیستان اشاره کرد و اظهار داشت: طرح 46 هزار هکتاری آبیاری با لوله در منطقه برای مدیریت بهتر منابع آب در حال انجام است که با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب این طرح پیشرفت رو به رشدی به خود گرفته است.
دهمرده به ایجاد منطقه آزاد سیستان و بهره گیری از ظرفیت مرز به عنوان یک فرصت برای ایجاد اشتغال و توسعه منطقه اشاره کرد و افزود: مرز و منطقه آزاد یک فرصت ایده آل برای رونق شمال سیستان و بلوچستان محسوب می شود که بهره گیری از این دو ظرفیت مهم با جدیت در حال پیگیری و عملیاتی شدن آنها هستیم.
وی ادامه داد: در مورد منطقه آزاد سیستان کارهای بسیار خوبی صورت گرفته که منتظر تایید نهایی آن از سوی مجلس شورای اسلامی هستیم.
استاندار اسبق کرمان به مساله تامین آب سیستان اشاره کرد و گفت: در این رابطه مطالب و طرح های بسیاری در حال کار است که از جمله آن می توان به آبهای ژرف اشاره کرد.
وی ادامه داد: حفر چاه ژرف در سیستان یک برنامه جامع تحقیقاتی است که برای نخستین بار در ایران انجام شده و پیشرفت های مناسبی داشته به نوعی که هم اینک در عمق 2 هزار و 200متری زمین به آب رسیده ایم.
دهمرده تصریح کرد: انتقال آب از دریای عمان و همچنین گرفتن حق آبه سیستان از کشور افغانستان از جمله کارهای مهم در این رابطه است.
وی گرفتن حق آبه سیستان از رودخانه هیرمند را مهم دانست و افزود: سال گذشته 98 درصد از میزان آورد این رودخانه از سمت افغانستان کم شده آماری که در طول تاریخ بی سابقه است.
استاندار اسبق سیستان و بلوچستان به تبخیر آب چاه نیمه ها اشاره کرد و اظهار داشت: میزان تبخیر آب در چاه نیمه های سیستان به میزان 10 برابر آبی است که از طریق لوله به زاهدان منتقل می شود.
وی بیان کرد: برای جلوگیری از تبخیر آب چاه نیمه ها طرح هایی پیشنهاد شده که از جمله آن می توان به ایجاد پنل های خورشیدی بر سطح این حوضچه ها اشاره کرد تا علاوه بر جلوگیری از تبخیر از انرژی خورشید نیز استفاده کنیم.
دهمرده انرژی و حمل و نقل را دو عامل مهم در توسعه هر منطقه عنوان کرد و افزود: در حوزه حمل و نقل در سیستان و بلوچستان طرح های بسیاری پیشنهاد و عملیاتی شده که از جمله آن می توان به تاسیس بزرگراه ها اشاره کرد که هر چند برخی از آنها در حال انجام است اما پیشرفت مطلوبی ندارند.
وی از راه آهن به عنوان مهمترین عامل توسعه سیستان و بلوچستان در زمینه حمل و نقل یاد کرد و گفت: برنامه ریل گذاری از چابهار به ایرانشهر، از ایرانشهر به خاش، از خاش به زاهدان و زابل و اتصال به جنوب خراسان جنوبی کار بزرگی است که در صورت تحقق باعث رونق این استان می شود.
نماینده مردم شهرستانهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی تقسیم سیستان و بلوچستان به چند استان را یک ظرفیت مهم عنوان کرد و افزود: در دنیا و کشور تجربیات فراوانی در این رابطه وجود دارد که نشان از پیشرفت آن منطقه داشته است.
وی ادامه داد: تقسیم سیستان و بلوچستان به 2 یا سه بخش باعث تخصیص اعتبار، بودجه و توجه بیشتر به هر بخش خواهد شد امری که به نفع مردم این استان خواهد بود.
دهمرده به ریزگردها در منطقه سیستان اشاره کرد و گفت: علاوه بر دریافت حق آبه طرح های پژوهشی و علمی بسیاری در این رابطه مطرح شده که از جمله آن می توان به مالچ پاشی به شیوه نوین که به محیط زیست نیز صدمه نمی زند اشاره کرد.
وی ادامه داد: مالچ پاشی نوین در منطقه ای از سیستان انجام خواهد شد که در صورت موفقیت در سایر مناطق نیز اجر می شود.
9914**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.