وحید پورمردان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مساله تالاب هامون یکی از اصلی ترین دغدغه های محیط زیست کشور و استان است.
وی ادامه داد: در 2 دهه گذشته ورود کم آب به تالاب هامون و خشکسالی های پیاپی و طولانی وضعیت این تالاب بین المللی را بحرانی کرده به طوری که با تشدید آن پدیده گرد و غبار بر منطقه حاکم شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: در همین راستا این اداره کل اقدام به اجرای طرح های عمرانی نظیر اصلاح و ایجاد دایک برای نگهداشت بهتر آب در تالاب، لایروبی در مسیر رودخانه های منتهی به تالاب، طرح های نهالکاری در بستر تالاب هامون و طرح تثبیت شن های روان با استفاده از روشهای نوین علمی کرده است.
پورمردان اظهار داشت: تالاب هامون فقط یک دریاچه یا تالاب نیست بلکه جایگاه معیشتی و اجتماعی در منطقه دارد به طوری که بسیاری از مشاغل در شمال استان از قبیل کشاورزی، صیادی، دامداری، صنایع دستی، گردشگری و غیره وابسته به آن است.
به گزارش ایرنا تالاب بین المللی هامون در زمان پرآبی یکی از تالاب های مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود که با مساحتی حدود 5700 کیلومتر مربع و دامنه عمق یک تا پنج متر در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در منطقه سیستان واقع شده است.
این تالاب از سه بخش «هامون پوزک» در شمال شرقی، «هامون صابُری» در شمال و «هامون هیرمند» در غرب و جنوب غربی سیستان شکل گرفته است.
بخش وسیعی از هامون پوزک و قسمت عمده هامون صابُری در خاک افغانستان و بقیه هامون ها در خاک ایران قرار دارد.
سطح هر یک از هامون ها بسته به میزان آب ورودی، فصول پر بارش، خشکسالی ها و ترسالی ها تفاوت داشته و تابعی از آب جریان یافته در رودخانه هیرمند، خروجی پشت سدها و رودخانه های فصلی دیگر است که در زمان پرآبی هر سه هامون به هم متصل شده و تالاب بزرگ بین المللی را تشکیل می دهند.
قطع کامل آب رودخانه هیرمند سبب خشکیدن تالاب بین المللی هامون شده و در 18 سال گذشته بستر خشکیده این تالاب به محل تاخت و تاز برخی خودروها، چرای دام ها و برداشت شن از آن به دور از چشم ماموران و در نهایت به کانون ریزگردها تبدیل شده است.
7316 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.