عدنان حسینی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در بازدیدی که به همراه فرماندار شهرستان قصرقند از هشت رشته قنات این شهرستان داشتیم تصمیم بر آن شد برای ایجاد جاذبه گردشگری و همچنین حفظ و نگهداری رشته قنات های این شهرستان کار ثبت آن ها در فهرست آثار ملی صورت پذیرد.
وی اظهار داشت: شهرستان قصرقند دارای نخلستان ها و اراضی کشاورزی وسیعی است که این سرسبزی ها حاصل وجود قنات ها در این منطقه است.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به قدمت هزاران ساله قنات های قصرقند افزود: امروزه این قنات ها اندکی از رونق افتاده و توجه چندانی به آنها نمی شود لذا با همکاری نهادهای مختلف از جمله جهاد کشاورزی، امور آب، ثبت اسناد و شهرداری قصرقند زمینه ثبت این قنات ها را در فهرست آثار ملی کشور فراهم خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: ثبت این قنات ها در فهرست آثار ملی باعث ایجاد ضوابط قانونی و حفظ حریم این قنات ها می گردد و از ساخت و سازهای بی رویه در حریم قنات ها جلوگیری می شود.
حسینی بیان کرد: احیا و توجه به قنات ها موجبات توسعه گردشگری محلی پایدار در این منطقه می شود.
وی به تعامل بین دستگاه های مرتبط با میراث فرهنگی تاکید کرد و اظهار داشت: حفظ آثار تاریخی و طبیعی هر منطقه بسیار مهم و حیاتی است و دستگاه های مختلف در این امر باید با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تعامل داشته باشند.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: باید از برخی ساخت و سازهای غیرمجاز که به آثار تاریخی لطمه می زند جلوگیری شود و هیچ مانع بصری که باعث جلوگیری از نشان دادن نماد و شکوه یک اثر تاریخی می شود در اطراف آن اثر وجود نداشته باشد.
به گزارش ایرنا، شهرستان قصرقند از شمال به بخش آهوران، از جنوب به چابهار، از خاور به شهرستان سرباز و از غرب با نیکشهر همسایه است.
قصرقند به عنوان مرکز مکران با ظرفیت ها و توانمندی های فراوان کشاورزی و گردشگری با گستره 6 هزار متر مربع و 65 هزار نفر جمعیت با سه بخش مرکزی، ساربوک و تلنگ در جنوب سیستان و بلوچستان قرار دارد.
قصرقند در سال 1316 هجری خورشیدی به بخش تبدیل شد و سال 1390 به شهرستان ارتقا پیدا کرد.
این شهرستان در شمال شهرستان چابهار در ارتفاع 450 متری از سطح دریا و فاصله 550 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
9914 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.