به گزارش ایرنا سید عباس صالحی روز جمعه در جمع خبرنگاران در چابهار با اشاره به اهمیت سرانه فضاهای فرهنگی هنری اظهار داشت: توسعه فضای فرهنگی هنری برای سیستان و بلوچستان بسیار حائز اهمیت است زیرا سرانه‌های فضای فرهنگی هنری این استان پایین است.
وی ادامه داد: به نظر می‌آید همان طور که ما سرانه‌های بهداشتی و اقتصادی را جدی می‌گیریم باید سرانه فضاهای فرهنگی را هم جدی بگیریم و آن را کمتر از سایر سرانه‌ها ندانیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد نتایج سفر 2 روزه خود به جنوب سیستان و بلوچستان گفت: این سفر ادامه سفر قبلی ما به این استان در مردادماه بود، در آن سفر تفاهم‌نامه‌ای با استاندار تنظیم شد که براساس آن حدود ٥٠ میلیارد تومان برای سه سال فعالیت‌های مختلف رویدادی و زیرساختی مدنظر قرار گرفت.
وی ادامه داد: در سفر قبلی بنابر پهناوری سیستان و بلوچستان به نظر می‌رسید بخش‌های دیگری از این استان باید در سفر دیگری دیده شود تا بتوانیم هم بازدیدی از قسمت‌های مختلف استان داشته باشیم و هم با اصحاب فرهنگ و هنر منطقه بیشتر صحبت کرده تا شرایط آنان را ارزیابی کنیم.
صالحی تاکید کرد: در این سفر 2 روزه از ایرانشهر تا چابهار گفت و گوهای خوبی با استاندار سیستان و بلوچستان داشتیم.
وی افزود: طبعا اینکه نگاه ما به توسعه فرهنگ سیستان و بلوچستان چگونه باشد و توسعه فرهنگ را به چه شکلی نگاه کنیم اهمیت زیادی دارد و خوشبختانه این توافق دیدگاه مبنی براینکه اگر توسعه‌ای در استان بخواهد صورت بگیرد حتما این توسعه باید از مسیر توسعه فرهنگی عبور کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از بحث‌ها، ضرورت توسعه فضای فرهنگی هنری سیستان و بلوچستان بود، این موضوع برای استان بسیار حائز اهمیت است زیرا سرانه‌های فضای فرهنگی هنری آن پایین است.
وی ادامه داد: به نظر می‌آید همانطور که ما سرانه‌های بهداشتی و اقتصادی را جدی می‌گیریم باید سرانه فضاهای فرهنگی را هم جدی بگیریم و آن را کمتر از سایر سرانه‌ها ندانیم.
صالحی با بیان نتایج سفر 2روزه خود به سیستان و بلوچستان گفت: پروژه‌هایی که نیمه تمام است باید سرعت بیشتری به خود بگیرد و در کنار آن پروژه‌های جدیدی که امکان ساخت و ساز آن باشد و نه صرفا کلنگ‌زنی صورت بگیرد بلکه باید انجام شود.
وی ادامه داد: به هر حال ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مسیری که در بودجه‌ریزی کشور صورت گرفته است نمی‌توانیم ساخت و سازهای جدید استانی را داشته باشیم اما در حوزه تکمیل تجهیزات یا خرید آن می‌توانیم کارهای جدی را انجام دهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رویدادهای فرهنگی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در حوزه رویدادها نیز جشنواره‌های منطقه‌ای و ملی در فضای این استان باید تحکیم شود.
وی اظهار داشت: در مجموع ما توانستیم به کمک سفر قبلی و نقشه راه سه ساله‌ای که تنظیم شده بود به سمت تکمیل و تمدید برخی حرف‌های جدید برویم تا چشم‌انداز روشن‌تری برای توسعه فرهنگی سیستان و بلوچستان داشته باشیم.
صالحی در پاسخ به این سوال که برای ارتقای شاخص‌های فرهنگی هنری منطقه چابهار چه برنامه‌هایی دارید گفت: فضای منطقه آزاد چابهار به عنوان یک دریچه توسعه ملی و منطقه‌ای بر روی آن سرمایه‌گذاری شده و هم مقامات عالی نظام از جمله رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید نیز با این نگاه به مساله توسعه چابهار نظر می‌کنند.

**چابهار منطقه‌ی امنی بوده، است و خواهد بود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد اتفاقات تروریستی چابهار نیز گفت: کسانی که این اتفاق ناگوار را رقم زدند به گمان اینکه خودشان می‌خواهند در این نگاه اخلالی ایجاد کنند دست به این اقدام زدند اما چابهار منطقه امنی بوده، است و خواهند بود.
وی ادامه داد: با این ترقه بازی‌ها امنیت این منطقه به هم نمی‌ریزد.
صالحی تصریح کرد: در ارتباط با چابهار فضایی که ظرفیت‌های این منطقه را هم برای بخش ملی و هم بین‌المللی فراهم کند را انجام خواهیم داد.
وی اظهار داشت: حمایت از فیلم‌های مستند و کوتاه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت خواهد گرفت اما فیلم‌سازان خود این منطقه هستند که می‌توانند تصویر روشن‌تری از این منطقه را به نمایش بگذارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حمایت از هنرمندان منطقه باید صورت بگیرد و برخی پروژه‌ها در این منطقه نیز با یک نگاه کنسرسیومی از لحاظ اعتبار و سرعت عمل به پیش برود.
وی خاطرنشان کرد: تلاش براین است که با حضور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر وزارتخانه‌ها بتوایم در پروژه‌های وسیع فرهنگی اقتصادی چابهار زمینه مناسبی را فراهم کنیم.

**روستای رمین به عنوان یک روستای دوستدار کتاب باید الگو شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با بازدید از روستای رمین نیز گفت: یکی از اتفاقات خوبی که از چندسال قبل در معاونت فرهنگی آغاز شد طرح «روستاهای دوستدار کتاب» بود که مجموعه روستاها و شهرهایی که علاقمند به کتاب بودند ایده‌ها و طرح‌های خود را بیان می‌کردند و از این رو در یک رقابت و ارزیابی قرار می‌گرفتند.
وی ادامه داد: از همان زمان روستای رمین نیز جزء روستاهایی بود که مورد توجه قرار گرفت.
صالحی اظهار داشت: انگیزه و انرژی قابل توجهی که این روستا داشت از گذشته دیده شده بود و همراه با خلاقیت و نوآوری‌های خاصی که داشتند این بحث ادامه پیدا کرد و زمانی که بحث باشگاه‌های کتاب‌خوانی مطرح شد این روستا توانست ٥٠ هزار باشگاه کتاب‌خوانی را مدیریت کند.
وی افزود: امروز هم برای تشکر از دوستانی که با اهمیت فردی خود به این روستا خدمت می‌کنند بازدیدی را داشتم و خوشبختانه نشان می‌دهد که ما در منطقه و سطح کشور تعلق خوبی به کتاب داریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در این بازدید قرار شد منابع خیرین محلی را فعال کنند اما پیش از اینکه مساله مالی مطرح باشد مردم باید حس کنند که در این کار مشارکت دارند.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.