دکتر مهدی حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آنفلوانزای پرندگان یک بیماری طیور است که گونه های زیادی از پرندگان اهلی و وحشی را مبتلا و باعث تلفات می شود اما در عین حال در برخی از گونه های پرندگان به ویژه پرندگان آبزی می تواند بدون ایجاد علایم بالینی آنها را به مخزن ویروس تبدیل کند.
وی افزود: با توجه به مهاجرت پرندگان به سیستان و بلوچستان همه ساله پایش و مراقبت های لازم درباره این بیماری در دستور کار دامپزشکی استان قرار می گیرد.
مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور در این استان مشاهده نشده است گفت: تشکیل اکیپ های مشترک با محیط زیست و تشدید مراقبت فعال در بازدیدهای میدانی از تالاب ها و زیستگاههای پرندگان مهاجر، تشدید اقدامات نظارتی بر کامیون ها و خودروهای حمل طیور و فرآورده های آن، پیگیری قضایی خودروهای متخلف حمل طیور و فرآورده های آن، پایش زیست گاههای طبیعی استان به صورت مستمر و آموزش به بهره برداران از مهمترین اقدامات دامپزشکی استان در پیشگیری از بروز این بیماری است.
حسینی از شهروندان درخواست کرد تا ضمن پرهیز از صید و شکار پرندگان مهاجر از تماس پرندگان زینتی و طیور بومی خود با پرندگان آزاد جلوگیری کرده و گزارش هر گونه تلفات غیر عادی در پرندگان وحشی و طیور بومی را به ادارات دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.
به گزارش ایرنا بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) بین پرندگان و انسان مشترک است و در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با پرنده آلوده منتقل می شود، این ویروس علاوه بر پرندگان می تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانان مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده کند، این بیماری به علت شدت تلفات بالا به طاعون پرندگان نیز مشهور است.
7316 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.