به گزارش ایرنا رضا اردکانیان روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از نیروگاه گازی 42 مگاواتی زاهدان اظهار داشت: 11طرح در زمینه تامین آب، 445 طرح در زمینه آب و فاضلاب شهری و روستایی و 665 طرح در حوزه برق و انرژی در سیستان و بلوچستان توسط وزارت نیرو در دست اجراست.
وی ادامه داد: تامین آب و برق را نمی توان فقط از یک دستگاه انتظار داشت بلکه لازمه آن همکاری تمام ارگان ها در این زمینه است.
وزیر نیرو افزود: امیدواریم که وزارت نیرو تا پایان سال 1400 بتواند هزار و 400 مگاوات به ظرفیت برق سیستان و بلوچستان اضافه کند که این اتفاق بسیار بزرگی در زمینه تولید انرژی در این استان محسوب می شود.
وی بیان کرد: جنوب شرق کشور قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با کمبود تولید انرژی در منطقه رو به رو بوده است.
اردکانیان گفت: سیستان و بلوچستان طولانی ترین خطوط انتقال برق را دارد که این امر هزینه های سنگینی در تامین و نگهداری انرژی ایجاد می کند.
وی با بیان اینکه جنوب شرق کشور می تواند یکی از کانون های تولید انرژی برای صادرات برق به کشورهای همسایه باشد، تصریح کرد: در صدد هستیم که هاب انرژی در سیستان و بلوچستان برای صادرات ایجاد کنیم.
وزیر نیرو ادامه داد: سیستان و بلوچستان ظرفیت های بسیار زیادی در زمینه انرژی های تجدید پذیر دارد که باید با همکاری بخش خصوصی از این ظرفیت ها استفاده کنیم.
وی بیان کرد: تدارک و تامین منابع مالی دولتی برای ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی زاهدان کار راحتی نبود که خوشبخاته این اقدام توسط وزارت نیرو انجام شد.
اردکانیان خاطر نشان کرد: وزارت نیرو متکی به منابع داخلی است و بوجه عمرانی دولتی زیادی ندارد که بتواند اعتبار تمام طرح ها را به تنهایی تامین کند.
وی ادامه داد: اولویت وزارت نیرو تامین آب و برق مطمئن برای سیستان و بلوچستان و سایر مناطق کشور است.
وزیر نیرو تصریح کرد: از تمام راهکارها برای تامین آب پایدارو مطمئن برای سسیتان و بلوچستان بهره خواهیم گرفت.
وی تصریح کرد: وزارت نیرو مسئول تامین آب است و برای این کار از آبهای متعارف و غیر متعارف استفاده خواهد کرد.
اردکانیان افزود: شیرین سازی آب در اولویت وزارت نیرو است و با تمام توان اقدامات لازم در این زمینه را انجام خواهیم داد.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان از استانهای مهم مرزی کشور است، ادامه داد: استان های مرزی ما ویترین نظام و کشور جمهوری اسلامی ایران هستند.
وزیر نیرو خاطر نشان کرد: ما جدا از وظایف خود باید سعی و تلاش زیادی داشته باشیم که از همه فرصت ها و امکانات برای تامین آب و برق پایدار استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان حفظ حیات و زندگی اولویت همه ما بوده و است که امیدواریم با بکارگیری همه ظرفیت ها بتوانیم برای مساله آب پایدار در این استان فکرهای اساسی و ماندگاری را عملیاتی کنیم.
اردکانیان با اشاره به وضعیت اقلیمی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در موضوع آب اعلام کردم با توجه به تجربه اوایل دهه 80 و اطلاعی که از شرایط بلند مدت اقلیمی منطقه داریم و اینکه هر سه دهه گرفتار خشکسالی می شود و با دخالت های دولت مرکزی کار به حکمیت و امضای معاهده های جدید بر سر حقابه های هیرمند شده و حقابه های قبلی کاهش یافته است.
وی گفت: برای تامین حق آبه هیرمند و هریرود دستگاه تخصصی که وزارت نیرو است مناسب ترین دستگاه برای پذیرش مسئولیت کمیسیون مشترک ایران و افغانستان برای پیگیری حق آبه است.
وزیر نیرو تصریح کرد: این آمادگی را وزارت کشور اعلام کرده که با افغانستان در حوزه هریرود و هم حوزه هیرمند همکاری وسیعی را شروع کنیم و آن را استمرار دهیم که حقابه قانونی جمهوری اسلامی ایران جزو ضروریات این همکاری است.
به گزارش ایرنا وزیر نیرو در سفر یک روزه خود به زاهدان عملیات اجرایی نیروگاه گازی 480 مگاواتی زاهدان را آغاز کرد و همچنین واحد جدید نیروگاه 42 مگاواتی گازی این شهر را به بهره برداری رساند.
بازدید از تصفیه خانه آب زاهدان، طرح دوم خط انتقال آب به زاهدان از زابل و وضعیت آبرسانی به دهستان منزل آب نیز از جمله برنامه های وی در سفر به زاهدان است.
وزیر نیرو در این سفر با استاندار، مجمع نمایندگان و مدیران عامل صنعت آب و برق سیستان و بلوچستان دیدار و گفت و گو خواهد کرد.
3213**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.