به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان در این روز سراسر حزن و اندوه، حال و هوای غریبی دارد به طوری که کوچه و خیابان، کوی و برزن 19 شهرستان این استان در عزای رحلت جانکاه خاتم پیامبران حضرت محمد(ص) و سلاله پاک ایشان حضرت امام حسن(ع) سیاهپوش و محزون شده است.
آئین سخنرانی، سینه زنی، روضه خوانی و مرثیه سرایی در شکوه و عظمتی خاص در جای جای سیستان و بلوچستان برگزار شد و عاشقان و شیفتگان اهل بیت(ع) با حضور در مساجد، تکایا و بقاع متبرکه بر سر و سینه زنان در عزای بزرگ مردانی از جنس نور و معرفت به سوگ نشستند و اشک ماتم ریختند.
مردم این دیار مرزنشین در این روز با پخش نذری و برپایی ایستگاه صلواتی از راه دورعشق و ارادت خود را به ساحت مقدس اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ابراز کردند.
به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان آیین قرائت زیارت از راه دور حضرت محمد (ص) امروز /چهارشنبه/همزمان با 28 صفر و سالروز رحلت حضرت رسول اکرم در مسجد امام حسن عسکری زاهدان برگزار شد.
حجت الاسلام عیسی بزمانی اظهار داشت: برنامه محوری سالروز ارتحال نبی مکرم اسلام و امام حسن مجتبی (ع) همراه با قرائت زیارت بعید حضرت رسول (ص) با سخنرانی آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در مسجد امام حسن (ع) این شهر واقع در خیابان هیرمند برگزار شد.
وی با اشاره به برپایی همزمان مراسم ویژه شهادت امام حسن مجتبی (ع) ادامه داد: بعد از قرائت زیارتنامه و سخنرانی این مراسم با مرثیه سرایی و مداحی همراه بود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: مراسم عزاداری 28 صفر در مساجد محوری دیگر شهرستان های این استان نیز برگزار شد.
به گزارش ایرنا حضرت محمد(ص) در 17 ربیع الاول عام الفیل در شهر مکه چشم به جهان گشود؛ پدر پیامبر(ص)، عبدالله فرزند عبدالمطلب و مادرش آمنه دختر وهب و هر 2 از قبیله بزرگ قریش بودند.
رسول اللّه، نبی اللّه، مصطفی، محمود، امین، خاتم، مزمل، نذیر، بشیر، مبین، کریم، نور، رحمت، نعمت، شاهد، مبشر، منذر، مذکر، یس و طه‏ از القاب و ابوالقاسم و ابو ابراهیم نیز کنیه پیامبراسلام (ص) است.
پیامبر مهربانی ها در سن 25 سالگی با بانوی بزرگوار اسلام حضرت خدیجه(س) ازدواج کرد و یگانه دخترش فاطمه الزهرا(س) متولد شد و با تعلیم و تربیت در مکتب وحی پیامبر با پیشوای اول شیعیان امام علی(ع) ازدواج کرد و سلسله امامت و ولایت از نسل ایشان ادامه یافت.
آن حضرت در سن 40 سالگی به مقام رسالت رسید و به مدت 23 سال عهده ‏دار امر رسالت و نبوت بود؛ پیامبر(ص) در 28 صفر سال 11 هجری قمری و در سن 63 سالگی از دنیا رفت.
امام حسن(ع) فرزند امام علی بن ابیطالب(ع) و حضرت فاطمه(س) در شب نیمه ماه مبارک رمضان سال سوم هجرت در شهر مدینه دیده به جهان گشود.
ابو محمد تنها کنیه آن حضرت و سبط ، سید، زکی و مجتبی از القاب ایشان می باشد که مجتبی معروفترین لقب دومین پیشوای شیعیان است. همچنین امام حسن(ع) از جهت منظر، اخلاق، پیکر و بزرگواری به رسول اکرم(ص) بسیار شبیه بود.
حسن بن علی(ع) بیش از چند سال از دوران جد بزرگوارش را درک نکرد، چراکه ایشان تقریبا هفت سال بیش نداشت که پیامبر اسلام رحلت کرد. همچنین ایشان پس از شهادت پدر بزرگوار خود به امر خدا و طبق وصیت آن حضرت، به امامت رسید و نزدیک به 6 ماه به اداره امور مسلمین پرداخت.
پیشوای دوم شیعیان، دارای خصوصیات اخلاقی و رفتاری بسیاری از نظر علم، تقوی، زهد و عبادت بود و به علت سخاوت بی حد به کریم اهل بیت(ع) شهرت یافت و از لحاظ بذل و بخشش و دستگیری از درماندگان نیز در عصر خود زبانزد خاص و عام بود.
سیره عملی آن حضرت در تمام شئون زندگی الگویی برای تمام زنان و مردان عالم است، چراکه بسیار شجاع و با شهامت بود به گونه ای که در جنگ های بسیاری شرکت کرده بود و هرگز ترس و بیم در وجود او راه نداشت، این امام همام در راه پیشرفت اسلام از هیچ گونه کاری دریغ نمی ورزید و همواره آماده مجاهدت در راه خدا بود.
آن حضرت در 28 صفر سال 50 هجری قمری و در 47 سالگی به شهادت رسید.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.