به گزارش ایرنا، سه موضوع مهم ایجاد اشتغال، افزایش رفاه عمومی و رفع فقر و ایجاد نشاط اجتماعی با توسعه گردشگری قابل دسترسی است.
سیستان و بلوچستان سرزمینی وسیع از پیکره ایران اسلامی، متمدن به فرهنگ است که سیر و سیاحت در طبیعت، تاریخ و سرگذشت اجتماعی اقوام و آثار تاریخی، فرهنگی، اساطیر و مشاهیر آن از نزدیک، ایرانی را به شناخت بیشتر از خود و غیر ایرانی را به شناخت از اندیشه و فکر فرزندان این مرز و بوم در گذر زمان می رساند.
این سرزمین اساطیری از 2 ناحیه شمال و جنوب تشکیل شده ‌است، سیستان امروزی با قدمتی افزون بر پنج هزار سال، قسمت شمالی استان را در برمی گیرد و بلوچستان، همان جا که سالها قبل از کوچ قوم بلوچ، اسکندر مقدونی به عنوان مسیر بازگشت خود از هند انتخاب کرد، ناحیه جنوبی این سرزمین از زاهدان تا آبهای نیلگون دریای عمان را شامل می شود.
سواحل زیبای ماسه ای و صخره ای، آثار تاریخی شهر سوخته و قلعه های باستانی، آب و هوای سرد و گرم، آبشارها و چشمه های آب گرم، باغات میوه های سردسیری و گرمسیری، نخیلات و مرکبات، غارها، رودخانه های سرسبز و پرآب، سنگ نگاره ها، محوطه های تمدنی و تاریخی بخشی از جاذبه های تاریخی و گردشگری در سطح استان سیستان و بلوچستان است.
همچنین در کنار جاذبه های دیدنی و تاریخی سه بخش گردشگری سلامت، تندرستی و درمانی از جمله ظرفیت ها و توانمندی های ارزشمند و بی نظیر سیستان و بلوچستان است که می تواند زمینه ساز جذب گردشگر و رونق و توسعه این صنعت در منطقه شود.
وجود بیمارستان مجهز و بزرگ چشم پزشکی زاهدان و جایگاه این مرکز از نظر درمان و تربیت نیروهای تخصصی و فوق تخصص در کشور و منطقه، دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی در زابل، زاهدان، ایرانشهر و چابهار ظرفیت های بسیار مهمی برای جذب گردشگر هستند، علاوه بر این حضور تمامی گروههای فوق تخصصی سوای از گروه چشم پزشکی در گروههای دیگر نظیر اطفال، دندانپزشکی و قلب نیز توانایی های شایسته ای دارد.
وجود چشمه های آب معدنی گرم در منطقه تفتان و بزمان و مناطق بکر و آرام با آب و هوای تمیز و لطیف و سواحل زیبا که می تواند برای هر انسانی آرامش بخش باشد، سیستان و بلوچستان را به مرکز تندرستی و آرامش تبدیل کرده و این ظرفیت ها زمینه ساز جذب گردشگر شده است.
وجود گل فشان های متعدد در خاش و چابهار، بیمارستانهای مجهز با نیروهای تخصصی و فوق تخصصی در بخش های مختلف درمانی نیز قابلیت جذب گردشگر در این حوزه را دارد که می توان از این ظرفیت های بی نظیر در توسعه و پیشرفت استان هر چه بیشتر بهره گرفت.
بخش دیگری از گردشگری در سیستان و بلوچستان حوزه مذهبی و زیارتی است، به طوری که ظرفیت بالای این استان در میزبانی از هزاران زائر پاکستانی در طول سال می تواند با برنامه ریزی صحیح زمینه ساز رونق صنعت توریسم به ویژه گردشگری مذهبی در منطقه شود.
همه ساله زائران پاکستانی که برای رسیدن به کربلای معلی گذر از ایران را به عنوان کوتاهترین، امن ترین و راحت ترین مسیر انتخاب می کنند، پس از ورود به میرجاوه عازم زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان می شوند تا برای رسیدن به معشوق، مردم این دیار را مفتخر به میزبانی شان کنند.
زائران پاکستانی علاوه بر ماه محرم و صفر در طول سال نیز با ورود به این استان راهی اماکن مذهبی کشور از جمله مشهد و قم می شوند، به طوری که در طول سال بطور میانگین حدود 60 هزار نفر از آنان وارد این استان می شوند.
در سالهای اخیر به منظور رونق بخشی به صنعت گردشگری تلاش های بسیاری برای معرفی جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی سیستان و بلوچستان به عنوان یک مقصد دیدنی شده است که در این گذر توجه به ظرفیت گردشگری در حوزه مذهبی می تواند در معرفی داشته های این سرزمین افسانه ای بسیار موثر باشد.

** ریشه کنی فقر در سیستان و بلوچستان با توسعه گردشگری
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سرعت اشتغال در گردشگری 2.5 برابر سایر بخش‌هاست و صنعت گردشگری رتبه اول اشتغال‌ زایی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور دارد.
'مجتبی میرحسینی' افزود: در همین ارتباط سه موضوع مهم ایجاد اشتغال، افزایش رفاه عمومی و رفع فقر و ایجاد نشاط اجتماعی با توسعه گردشگری قابل دسترسی است.
وی تاکید کرد: با توجه به شرایط معیشتی مردم سیستان و بلوچستان همه ارکان موثر در گردشگری و تسهیل سفر باید تلاش حداکثری خود را برای فراهم کردن شرایط، با هدف مقابله با فقر بکار گیرند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان کرد: باید به این مهم توجه کنیم که زمان شعار گذشته است و دهه چهل انقلاب زمان عمل کردن برای رسیدن به آرمان‌های بلند انقلاب در خصوص توسعه اقتصادی و بهبود معیشت مردم است.
میرحسینی افزود: همچنان که برای ایجاد طرحهای توسعه پایدار حرکت می‌کنیم می توان از فرصت منحصر به فرد پتانسیل‌های گسترده گردشگری برای توسعه سیستان و بلوچستان نیز استفاده کرد.
معاون گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: در سند توسعه گردشگری استان 6 مسیر گردشگری شناسایی و ثبت شده که باید توسعه گردشگری بر پایه های آن بنا شود.
میرحسینی با بیان اینکه رتبه نخست میزان اشتغال به صنعت گردشگری اختصاص دارد، افزود: درگذشته این صنعت کمتر مورد توجه بوده و برخی زیرساخت ها متناسب با نیاز گردشگران هنوز ایجاد نشده است.
وی بیان کرد: موقعیت منطقه ای سیستان و بلوچستان از طریق حاشیه اقیانوس هند شرایط ویژه ای را برای توسعه اقتصادی ایران فراهم آورده است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان با اعلام اینکه 51 درصد جمعیت استان در مناطق روستایی و عشایری زندگی می کنند، افزود: برای بهره بردن از ظرفیت ویژه صنعت گردشگری، بهترین فرصت تنوع بخشی به منابع درآمدی در دست جوامع محلی است که به راحتی می توان در مناطق فقیر مرزی و حاشیه ای توسعه ایجاد کرد چرا که مناطق دور افتاده به لحاظ وجود مناظر زیبا، بدیع، بکر و دست نخورده، حیات وحش و فرهنگ محلی دارای قابلیت بسیاری در جذب گردشگران هستند.
وی اظهارداشت: نگرشی که در آن گردشگری ابزاری برای کاهش فقر محسوب می شود در سال‌های اخیر تقویت شده است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان بیان کرد: رشد گردشگری و درآمدزایی آن و نقشی که در اقتصاد مناطق مختلف برجای می گذارد، می تواند آن را به عنوان ابزاری برای رهایی از فقر و محرومیت مناطق بویژه روستاها معرفی کند.
میرحسینی گفت: توسعه گردشگری در نواحی روستایی سیستان و بلوچستان می تواند زمینه ساز رشد اقتصادی، متنوع سازی اقتصاد روستایی، ایجاد اشتغال و درآمد، کاهش مهاجرت و بهبود زیرساخت ها در مناطق روستایی شود.
وی تصریح کرد: با توجه به موقعیت اقلیمی استان باید به جای تمرکز روی هتل سازی بر روی تنوع بخشی در مقاصد و محصولات گردشگری کار و با ایجاد اقامتگاه‌های ارزان مانند بوم گردی ها فرصت های جدیدی را برای توزیع سفر در استان فراهم کنیم.
این مسئول گفت: اقامت فقط یک فصل از دفتر گردشگری است و در زنجیره گردشگری باید اصلاح وضعیت تورگردان ها و آژانس ها و مهمتر از آن حمل ونقل و ایجاد زیرساخت های لازم برای دسترسی سریع و ارزان به استان و معرفی جاذبه ها را در اولویت قرار دهیم.
مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز با بیان اینکه سلامت این روزها تبدیل به یکی از زیرمجموعه های تخصصی صنعت گردشگری شده است، اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی چند کشور به ویژه 2 کشور نیازمند به خدمات بهداشتی درمانی، ظرفیت بسیار خوبی برای پذیرش بیماران خارجی دارد.
'سید رفیع حسینی' ادامه داد: هم اینک مجوز پذیرش بیماران خارجی در سه بیمارستان چشم پزشکی الزهرا(س) زاهدان، بیمارستان امام علی (ع) چابهار و مرکز جراحی محدود امام حسین(ع) زاهدان صادر شده است.
وی افزود: سه بخش گردشگری سلامت، تندرستی و درمانی از جمله ظرفیتها و توانمندی های ارزشمند و بی نظیر سیستان و بلوچستان است که می تواند زمینه ساز جذب توریست و رونق و توسعه منطقه شود.
مسئول گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان تصریح کرد: استان پهناور سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی کشورهای افغانستان، پاکستان، حوزه دریای عمان و وجود ظرفیت ها و زیرساخت های لازم از جمله دانشگاههای علوم پزشکی، بیمارستانهای متعدد، مرکز بزرگ چشم پزشکی و از همه مهمتر نیروهای متخصص و فوق تخصص آمادگی جذب توریست در سه بخش گردشگری سلامت را دارد و می تواند دروازه ورودی و خروجی مهمی برای این حوزه باشد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان نیز درهمین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: کشور پاکستان حدود 200 میلیون نفر جمعیت دارد که شمار زیادی از آنان آرزوی زیارت اماکن متبرکه کشور ایران و سفر به عتبات عالیات عراق را در سینه دارند که بهترین مسیر زمینی برای رسیدن آنان به معشوق، استان سیستان و بلوچستان است.
حجت الاسلام 'محسن مومنی مقدم' با اشاره به پیش بینی استقبال از حدود پنج میلیون زائر پاکستانی در سال های آینده گفت: این استان دروازه ورود زمینی مسلمانان پاکستان و شبه قاره هند به جهان اسلام و اماکن مذهبی و بارگاه ملکوتی ائمه اطهار(ع) است که می توان از آن به بهترین نحو استفاده کرد اما متاسفانه تاکنون در این زمینه نگاه جدی و سرمایه گذاری چندانی نشده است.
وی گفت: توجه داشتن به مقوله گردشگری مذهبی ضمن ایجاد روابط دوستانه با کشورهای منطقه می تواند ظرفیت های سرمایه گذاری فراوانی در بخش های حمل و نقل، صنایع دستی و اشتغال ایجاد کند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان بیان کرد: صنعت گردشگری به ویژه مذهبی را می توان در این استان از طریق فراهم کردن زیرساخت های لازم رونق بخشید تا زمینه ساز توسعه و رشد اقتصادی منطقه شود.
7316**6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.