به گزارش ایرنا سالهاست که مردم سیستان و بلوچستان خاطرات تلخی از شهادت و یا ربوده شدن مرزبانانی دارند که برای دفاع از حریم کشورشان در نقاط صفر مرزی شب ها و روزهای سختی را سپری کردند. بعد از حادثه تلخ ربوده شدن 5 مرزبان ایرانی در بهمن 92 در منطقه مرزی سراوان توسط گروهک جیش الظلم و شهادت جمشید دانایی فر بار دیگر کام مردم این استان با حمله این گروهک به مرزبانان ایرانی در اردیبهشت 1396 در مرز میرجاوه تلخ شد که در این حادثه 11 نفر به شهادت رسیدند و سعید براتی یکی از سربازان زخمی مرزبانی را با خود به اسارت بردند.
بعد از گذشت 2 ماه از خبر خوش آزادی سعید براتی دوباره خبر ناگوار ربوده شدن تعدادی بسیجی و نیروی هنگ مرزی میرجاوه روی آنتن رفت و نشان داد دلواپسی از مرزهای مشترک با کشور ناامن پاکستان همچنان ادامه دارد.
آزادی چهار مرزبان ربوده شده در حادثه بهمن 92 نیز پس از دو ماه و همچنین آزادی سعید براتی در حادثه سال 96 پس از 476 روز اسارت در خاک کشور پاکستان نیز از لحظات خاطره انگیزی است که مردم سیستان و بلوچستان تجربه کرده اند و امید دارند تا این بار نیز به زودی با شنیدن خبر آزادی این مرزبانان که به وسیله نیروهای نفوذی در چنگال اعضای گروهک تروریستی جیش الظلم گرفتار شدند، خوشحال و دلگرم شوند.
خودمختاری و استقلال ایالت بلوچستان پاکستان که با استان سیستان و بلوچستان در جمهوری اسلامی ایران همجوار است سبب شده تا دولت پاکستان در طول این سالها نسبت به وقوع حوادث تروریستی در مرزهای کشورش با ایران منفعل باشد. از طرفی وجود طوائف و اقوام همریشه در دو سوی مرز سبب شده تا سابقه رایزنی ها و دیپلماسی طایفه ای در حل مشکلات به وجود آمده در این سالها نسبت به دیپلماسی رسمی دولت ها موفق تر عمل کند.
جمهوری اسلامی ایران که نظامی متشکل از اقوام بسیار است نسبت به اهمیت نقش بزرگان و ریش سفیدان طوائف در برقراری امنیت آگاهی دارد به همین دلیل همیشه در استان هایی که فرهنگ عشیره ای غالب است معتمدان از جایگاه ویژه ای نزد مردم و دولتمردان برخوردارند.
استان سیستان و بلوچستان نیز با داشتن 275 قوم و قبیله شناسنامه دار یکی از بزرگترین استان های عشیره ای در ایران است که طوائف آن در کشورهای همسایه مانند افغانستان، پاکستان و عمان از روابط قومی و فرهنگی بسیار عمیقی برخوردارند و با استفاده از همین نفوذ قبیله ای و اعتقاد مشترک به برخی اصول قادر به حل مشکلات بسیار حتی در حوزه امنیتی هستند.
پایبندی و تعهد ثابت شده این اقوام به جمهوری اسلامی ایران سبب می شود تا بزرگان، علما و معتمدان این طوائف سفیرانی بی منت برای حل مشکلات به وجود آمده در مرزهای ایران با پاکستان و دیگر کشورهای همسایه باشند که با صرف کمترین هزینه و زمان اهداف نظام را محقق کند.
همین موضوع سبب شد تا خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز زاهدان با دعوت از بزرگان و معتمدان شماری از طوائف سیستان و بلوچستان به آسیب شناسی حادثه ربایش مرزبانان و بررسی نقش معتمدان و ریش سفیدان در پیشگیری از ناامنی های مرزی بپردازد.

** ضرورت تهیه سند چشم انداز امنیت با مشارکت معتمدان
محمدرضا سردارشهرکی از معتمدان و بزرگان طایفه شهرکی در این نشست گفت: از حادثه ربوده شدن تعدادی از فرزندان این مرز و بوم که تعدادی از آن ها نیروهای بومی غیررسمی و تعدادی هم کادر ثابت بودند متاثر و متالم هستیم.
وی افزود: در حوزه مرزهای شرقی ایران با پاکستان، در محدوده میرجاوه تا لولکدان نخستین بار نیست که این اتفاق می افتد و بارها شاهد حملات ناجوانمردانه گروهک های متخاصم در این منطقه با وجود همجواری پاسگاه های مرزی پاکستان بوده ایم.
این معتمد افزود: وقوع چنین حادثه ای جای تاسف و گلایه مندی دارد از دیپلماسی قوی کشور ایران که در زمینه برجام کشورهای بزرگ دنیا را وادار به نشستن دور میز مذاکره کرد اما با کشوری مانند پاکستان که هم از نظر ویژگی های دینی و مذهبی و هم از نظر اقتصادی با ایران دارای منافع مشترک است تا کنون نتوانسته ایم از طریق دیپلماسی امنیت مرزها را تامین کنیم.
وی تصریح کرد: دولت پاکستان در عمل ایالت بلوچستان کشورش را رها کرده و تمام هم و غم خود را بر روی شرایط مرزی با افغانستان و هندوستان گذاشته است و برای تامین امنیت در مرزهایش با ایران هیچ هزینه ای نمی کند.
سردار شهرکی با بیان اینکه ایران مرزهای مشترک زیادی با دیگر کشورهای منطقه دارد اما هر چه ناامنی است در حوزه بلوچستان رخ می دهد، افزود: اهمیت مرز میرجاوه برای کشور پاکستان فقط به محلی برای ورود میوه و انواع مواد غذایی به ایران محدود شده است و هیچ کنترلی بر روی دیگر موارد انجام نمی دهند.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان منطقه برخورداری نیست، ادامه داد: وقوع این گونه حوادث شرایط سرمایه گذاری در استان را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به کاهش ارزش های اجتماعی در این منطقه خواهد شد بنابراین دیگر قابلیت جبران خسارت های اقتصادی وجود ندارد.
این معتمد طائفه تصریح کرد: انواع مختلفی از دیپلماسی وجود دارد که دیپلماسی معتمدان و ریش سفیدان از قوی ترین نوع آن است.
سردار شهرکی افزود: با این وجود بزرگان و ریش سفیدان به مجموعه ای نمایشی تبدیل شده اند که در عرصه های مختلف حضور پیدا می کنند اما از آنان بهره برداری فکری نمی شود.
وی ادامه داد: 275 قوم و قبیله شناسنامه دار با اصالت در سیستان و بلوچستان وجود دارد که به موضوعاتی مانند مرزداری و نمک خوری اعتقاد قوی دارند.
وی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان دارای بیش از 280 معتمد و ریش سفید تاثیر گذار در قبایل و طوائف مختلف است که بهره مندی از نفوذ این افراد در اقوام آن سوی مرز برای ایجاد امنیت نیازمند اعتماد کامل حکومت به این افراد است.
سردار شهرکی با بیان اینکه ضریب امنیت سیستان و بلوچستان در کشور در رتبه دوم یا سوم قرار دارد که این گویای افزایش حس امنیت در استان است، خاطر نشان کرد: تنها مشکلی که در این استان بوی ناامنی می دهد حوادث مربوط به مرز است و گرنه در این استان هیچ مشکل امنیتی دیگری وجود ندارد و امنیت کامل برقرار است که نقش بزرگان و ریش سفیدان در این زمینه غیرقابل انکار است.
وی ادامه داد: برای حل مسائل بومی و مرزی باید با ورود گروه دیپلماسی متشکل از دیپلمات های ایرانی و پاکستانی و جمعی از بزرگان و معتمدان این استان و بزرگان و معتمدان طوائف در پاکستان سند چشم انداز امنیت تهیه کرد در غیر این صورت شاهد وقوع مجدد این مشکلات خواهیم بود.
وی تصریح کرد: در کل برای حفظ منافع ایران در مرزهای سیستان و بلوچستان باید ترمیم یا تغییر فکری در رفتار دیپلماتیک با پاکستان داشته باشیم تا این کشور یا نسبت به حوادثی که با استفاده از خاک آن اتفاق می افتد مسئول باشد و یا اگر خسارتی رخ داد، هزینه آن را متحمل شود.

** نقش معتمدان نباید جنبه تبلیغاتی داشته باشد
حسین بَزّی یکی از معتمدان طائفه بزی در سیستان و بلوچستان نیز در توضیح نقش معتمدان و ریش سفیدان برای حل مشکلات مرزی و تامین امنیت گفت: تا کنون چند بار است که با این اتفاقات روبه رو می شویم پس باید ببینیم سر منشا این اتفاقات کجاست چرا که دلیلی ندارد از یک مساله آسیب ببینیم و دوباره از همانجا دچار آسیب شویم به قول معروف نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شویم.
وی ادامه داد: تا وقتی نقش معتمدان به واقع پر رنگ نشود و جنبه تبلیغاتی آن را کنار نگذاریم شاهد تاثیر گذاری این افراد در حل مشکلات نخواهیم بود.
این معتمد طائفه ادامه داد: بزرگان واقعی هر منطقه باید شناسایی و جایگاه آنان به رسمیت شناخته شود مانند کشورهای افغانستان و پاکستان که بزرگان نقش پررنگی در تصمیم گیری ها دارند.
وی خاطر نشان کرد: همانطور که در گذشته این جایگاه و اعتبار برای بزرگان و سران طوائف وجود داشته به طوری که هنوز هم وقتی در کشورهای همسایه نام این افراد به میان می آید از آنان به بزرگی یاد می کنند بنابراین در داخل کشور هم باید برای این بزرگان چنین جایگاهی وجود داشته باشد.
وی تصریح کرد: اگر قرار باشد معتمدان واقعی را تخریب و معتمد جدید درست کنیم دیگر تاثیر گذاری بزرگان در منطقه امکان پذیر نیست.
بَزّی با بیان اینکه از موازی کاری در استفاده از ظرفیت ریش سفیدان باید جلوگیری کرد، گفت: اگر می خواهیم مشکلات را به دست معتمدان و ریش سفیدان حل کنیم باید بگذاریم این بزرگان کار خودشان را انجام دهند.
این معتمد طائفه اظهار داشت: در حوزه مسائل اجتماعی مرزنشینی باید تجدیدنظر شود و در این زمینه نباید سیستان را از بلوچستان جدا بدانیم یعنی نگاه به هر 2 منطقه یکسان باشد، چرا که شرایط و مشکلات همه اقوام در استان یکسان است.
وی با بیان اینکه در همه کشورها مشکلات و ناامنی هایی در مرزها رخ می دهد، گفت: وقوع چنین اتفاقاتی از اقتدار ما کم نمی کند اما مشکلاتی برای ما پیش می آورد که باید در صدد کاهش آن ها باشیم تا ضریب امنیت ما بیشتر شود.
بزی در خصوص امنیت استان سیستان و بلوچستان گفت: اقدامات امنیتی و انتظامی در این استان به گونه ای است که مردم از احساس امنیت و آرامش خوبی برخوردارند به عنوان مثال وقتی در هفته دفاع مقدس در اهواز شاهد حمله تروریستی بودیم در این استان امنیت به خوبی برقرار بود و مشکلی به وجود نیامد.
وی ادامه داد: بهتر است تا در مرزهای این استان نیز با همین قوت و شدت امنیت برقرار شود و به نظر بنده برگزاری دوره های ویژه مرزبانی برای نیروهای فعال در این حوزه لازم است تا اینگونه از ناحیه حملات کور دشمن و یا عوامل نفوذی دچار مشکل نشوند.
بزی خاطر نشان کرد: در گزینش و انتخاب افرادی که برای کنترل مرزها استفاده می شود نیز باید نظارت بیشتری صورت گیرد.

** معتمدان باید از سوی حکومت حمایت شوند
کاوس کرد یکی از بزرگان طائفه کُرد نیز در این نشست ضمن محکومیت ربوده شدن نیروهای مرزدار ایرانی در مرز میرجاوه نسبت به عقوبت عاملان این حادثه هشدار داد و گفت: جای تعجب است، سیاست جمهوری اسلامی ایران که در برابر ابرقدرتی مانند آمریکا قاطعانه ایستادگی می کند اما در مقابل کشورهای همسایه مانند پاکستان و افغانستان بسیار ضعیف است.
وی ادامه داد: مرزهای کشور پاکستان با ایران مخصوصا در حوزه سراوان کاملا باز است این در حالیست که دیگر مرزهای موجود در این استان کاملا مسدود و یا با استفاده از دوربین و تجهیزات دیگر تحت کنترل است.
این معتمد با اشاره به نقش عوامل نفوذی در حادثه اخیر تصریح کرد: باید نیروهای ناخالص اعم از بسیجی، نظامی یا سپاهی پاکسازی شوند و این نیروها همواره حفاظت شوند تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.
کُرد تصریح کرد: اگر می خواهیم از ظرفیت معتمدان و ریش سفیدان برای حل مشکلات محلی و بومی کمک بگیریم ابتدا باید از بزرگان حمایت کنیم چرا که وقتی معتمدی ضعیف است در عمل نمی تواند کاری انجام دهد و بتواند از جمهوری اسلامی حمایت کند.
وی خاطر نشان کرد: استفاده از ریش سفیدان و معتمدان فقط نباید در زمان بروز مشکلات مورد توجه قرار گیرد و پس از آنکه مشکلی حل شد این افراد به فراموشی سپرده شوند.
وی با بیان اینکه باید به مردم مستحق سیستان و بلوچستان کمک کرد، ادامه داد: حمایت و پشتیبانی بیشتر از نیروهای بومی و محلی در مرزها باید تقویت شود تا کسی از روی نداری و مشکلات اقتصادی به سمت گروهک های معاند سوق پیدا نکند که استخدام جوانان در این زمینه کمک زیادی خواهد کرد.
معتمد طائفه کرد اظهار داشت: هر روز از رسانه های مختلف فقر و محرومیت مردم این استان به نمایش درمی آید اما جز تاسف خوردن اقدامی برای حل مشکلات از سوی مسئولان انجام نمی شود.

** سابقه موفق دیپلماسی طوائف در گروگان گیری های گذشته
محمد حسین گمشادزهی معتمد و ریش سفید طائفه گمشادزهی نیز در این نشست بر ضرورت اعتماد متقابل میان حکومت و معتمدان تاکید کرد و گفت: در میان بزرگان و ریش سفیدان سیستان و بلوچستان افراد بانفوذی وجود دارند که قادرند با فراخواندن اقوام خود در آن سوی مرز زمینه همکاری و برادری در ایجاد امنیت را فراهم کنند.
وی به سابقه دیپلماسی ریش سفیدان در حل مشکلات بین دو کشور اشاره کرد و گفت: در گذشته نیز گروگان گیری هایی در این مرز توسط اشرار رخ داد که به نوعی بازگشت ربوده شدگان محال بود اما تعدادی از معتمدان محلی با همکاری ماموران موفق به آزادی آنان از داخل خاک کشور همسایه شدند.
گَمشادزهی با اشاره به شرایط آن سوی مرز ایران با پاکستان اظهار داشت: در ایالت بلوچستان پاکستان درگیری شدیدی بین بلوچ ها با دولت این کشور وجود دارد و به عبارتی این ایالت خودفرمان و از دولت این کشور مستقل است.
این معتمد طائفه خاطر نشان کرد: نیروهای حکومتی قابل اعتمادی در کشور پاکستان وجود ندارند چرا که تجربه ثابت کرده بیشتر نیروهای دولتی و نظامی این کشور با پول قابل خریدن هستند.
وی با بیان اینکه طراحی این قبیل عملیات ها کار گروهک جیش الظلم نبوده بلکه از جای دیگری فرماندهی می شود، ادامه داد: شاید مسئولان این کشور بعد از حادثه قول پیگیری بدهند اما در عمل هیچ اقدامی انجام نمی دهند و بنده تضمین می دهم که دولت پاکستان حتی یک نیرو هم نخواهد فرستاد بنابراین باید این مشکلات را از طریق طوائف مشترک در خاک ایران و پاکستان حل کرد.
گمشادزهی تصریح کرد: بسیاری از اقوام و قبیله های سیستان و بلوچستانی در آن سوی مرز فامیل و آشنایانی دارند که از روی مسائل قومی حاضر به همکاری با اقوام ایرانی خود هستند به همین دلیل باید برای حل اینگونه مشکلات از ظرفیت و اعتبار معتمدان و مشاوره آنان استفاده کرد.
وی خاطر نشان کرد: اعتبار و برش ریش سفیدان در این منطقه آن قدر زیاد است که وزارت امور خارجه هم توان انجام دادن کاری که این افراد انجام می دهند را ندارد.
این معتمد طایفه گمشادزهی اظهار داشت: از آنجایی که دولت پاکستان هیچ اقدامی در ایالت بلوچستان این کشور انجام نمی دهد، اگر جمهوری اسلامی به بلوچ های آن سوی مرز اهمیت دهد و برخی خدمات عمرانی را در آن منطقه ارائه کند این گونه مشکلات و ناامنی ها تا حد زیادی حل می شود.
گمشادزهی تصریح کرد: ما سران طوائف در سیستان و بلوچستان به همراه مردم قوم خود آمادگی داریم هر جا که لازم باشد برای دفاع از امنیت خاک ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران جان خود را فدا کنیم.

** جریان نفوذی در حادثه ربایش مرزبانان میرجاوه چگونه شکل گرفت؟
مهدی گرگیچ یکی از معتمدان و ریش سفیدان طائفه گرگیچ نیز اظهار داشت: مشکلات اجتماعی مانند بیکاری می تواند یکی از عوامل اصلی در گرایش جوانان به سمت نیروهای معاند باشد از طرفی حقوق نیروهای مرزدار و بسیجیان طرح امنیت بسیار پایین است به طوری که از نظر درآمدی این افراد زیر خط فقر محسوب می شوند این در حالی است که دشمن با تمام توان و دلار در حال فعالیت است.
گرگیچ ادامه داد: انتخاب افراد برای طرح امنیت مردمی باید با مشورت سران و بزرگان و سپس با گزینش کامل انجام شود تا امکان گرایش نیروهای داخلی به سمت دشمنان کمتر شود.
وی به برخی برخوردهای ناشایست با افراد اشاره کرد و گفت: جرقه شکل گیری شخصی مانند عبدالمالک ریگی از خوردن یک سیلی آغاز شد و همان را بهانه کرد و با تعدادی از افراد متواری هم گروه شد و به زعم خودش برای آزادی قوم بلوچ قیام کرد اما بلوچ و فارس را به قتل می رساند.
وی با اشاره به نقش بزرگان طوائف در حل مشکلات در مرز ایران و پاکستان افزود: بنا به گفته بزرگان و مردم پاکستان در این کشور اختلافات بسیاری با همسایگانشان مانند افغانستان و هندوستان وجود دارد اما با جمهوری اسلامی ایران هیچ اختلافی ندارند بنابراین همین ریش سفیدان، معتمدان و فرماندهان نظامی می توانند با پاکستانی ها مذاکره کنند تا مرز برای جلوگیری از ناامنی بسته شود که مطمئنم پاکستانی ها هم در این زمینه همکاری خواهند کرد.
گرگیچ ادامه داد: بسیاری از طوائف بلوچ ایران اقوامی در کشور پاکستان دارند که برخی از آنان حتی در پست های عالی رتبه سیاسی قرار دارند بنابراین مذاکره و دیپلماسی طوائف برای جلوگیری از تعرض ها و تجاوزها می تواند ثمربخش باشد.
این معتمد گفت: برگزاری جلسات فرهنگی مشترک با اقوام و طوائف پاکستانی در ایران و دعوت از بزرگان و سران این طوائف سبب می شود تا حس اعتماد دوطرفه بیشتر شود و مردم آن سوی مرز از حسن رفتار جمهوری اسلامی مطمئن شوند.
وی به نقش منفی رسانه ها و اقدامات فرهنگی در بزرگنمایی حوادث تروریستی تصریح کرد: متاسفانه برخی رسانه های ما حوادث تروریستی را بزرگنمایی کردند و به عنوان مثال عبدالمالک ریگی را همین رسانه ها اینقدر بزرگ کردند وگرنه این همه مهم نبود.
گرگیچ به وجود افراد بزرگ و تاثیرگذار از طائفه ریگی اشاره کرد و گفت: مهرالله خان ریگی، عیدوخان ریگی، شهید امام بخش ریگی، شهید حسین ریگی و شهید ناصر ریگی از افرادی بودند که در طایفه ریگی برای این نظام از جان خود گذشتند اما کسی اقدام به فیلمسازی از زندگی این افراد و معرفی آنان به جامعه نکرد.
وی ادامه داد: این در حالی است که اقدامات فردی شرور مانند عبدالمالک ریگی آنقدر در رسانه ها پررنگ و این شخصیت در اذهان بزرگ شد که معاندان از وی به عنوان امیرالمومنین یاد کردند.
گرگیچ در توصیف مرزبانی اقوام مختلف بلوچ اظهار داشت: برقراری امنیت در مرزهای ایران آنقدر برای اقوام مرزنشین بلوچ اهمیت دارد که وقتی مسئولان به عنوان میهمان وارد هر منطقه شوند نیروهای ما وظیفه حفاظت از میهمانان را برعهده می گیرند به هیچ وجه نمی گذارند آسیبی به آنان وارد شود مگر اینکه خودشان شهید شوند.
این معتمد خاطر نشان کرد: ما قوم بلوچ سرمان را برای نظام جمهوری اسلامی ایران و رهبری فدا می کنیم و تاکنون نیز آزمایش های فراوانی را پس داده ایم.

** مشکلات اجتماعی زمینه مشکلات امنیتی را فراهم می کند
غلام ریگی یکی از معتمدان طائفه ریگی نیز در این نشست به مشکلات اجتماعی در میان مردم مرزنشین اشاره کرد و گفت: در کشور ایران امنیت کاملی وجود دارد اما در کشورهای همسایه ما ثبات کامل مشاهده نمی شود. از طرفی یکسری مسائل جزئی بر اثر همسایگی با کشور ناامن پاکستان در این استان رخ می دهد که برای همه کشورها به وجود می آید.
وی ادامه داد: حادثه اخیر در مرز میرجاوه را بشدت و قاطعیت محکوم می کنیم اما موضوع بزرگی نیست که از آن بترسیم و واهمه داشته باشیم هر چند باید این موضوع ریشه یابی شود که چگونه جریان نفوذی شکل گرفت و سبب شد این اتفاق رخ دهد.
این معتمد طائفه تصریح کرد: از نظر اجتماعی بیکاری مهمترین مشکل جوانان در این منطقه از کشور است به طوری که اکثر آنان بیکار هستند و عده ای هم به امید درآمدی اندک به استان هایی مانند یزد برای کارگری در کارخانه ها و باغات روی می آورند.
ریگی عنوان کرد: این در حالی است که در این استان ظرفیت های فراوانی برای اشتغال مانند معادن وجود دارد اما چون برای به فعل رساندن این ظرفیت ها اقدامی نشده است مردم مجبور به مهاجرت به شهرهای دیگر برای پیدا کردن شغل هستند.
وی ادامه داد: امنیت ما در سیستان و بلوچستان کامل است و این اتفاقات جزئی در مرز که با پاسخ مقتدرانه ای از سوی سپاه و مرزبانی روبرو خواهد شد، نباید بر ذهنیت ها نسبت به امنیت این استان تاثیر بگذارد.
ریگی خاطر نشان کرد: جذب سرمایه گذار و ایجاد کارخانه هایی مانند کاشی سازی در این استان متناسب با ظرفیت های منطقه سبب می شود تا جوانانی که برای کار به دیگر نقاط کشور مهاجرت کرده اند در خانه خود درآمد کسب کنند.
این معتمد تصریح کرد: ما باید کاری کنیم که جوانان ما سرگرم شوند و از روی بیکاری و ناچاری جذب دشمنان نشوند.
وی ادامه داد: نباید مسائل کوچک را بزرگنمایی کنیم که سبب شود سرمایه گذاران از این استان بترسند بلکه باید برای جذب آنان تلاش کنیم.

** جایگاه و منزلت بزرگان در حل مشکلات باید مشخص شود
چنگیز نارویی یکی دیگر از معتمدان و بزرگان طوائف سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: اگر در حل مشکلات کمک و همکاری از بزرگان یا علما می خواهیم باید اول جایگاه آنان را در جامعه مشخص کنیم.
وی ادامه داد: باید ابتدا بین نظام و بزرگان طوائف اعتمادسازی شود به طوری که وقتی معتمدی به نمایندگی از نظام و دولت برای انجام کاری مامور می شود به او اعتماد کنیم.
این معتمد با بیان اینکه مسئولان کشور باید هماهنگی لازم با یکدیگر را داشته باشند، ادامه داد: برای به نتیجه رسیدن بر سر آزادی گروگان های ایرانی باید از یک کانال واحد حرکت کنیم و در صورتی که مسئولان با یکدیگر هماهنگ شوند این موضوع حل شدنی است.
نارویی خاطر نشان کرد: هیچ مشکلی با جنگ حل نمی شود بلکه باید با گفتمان منطقی برای حل مشکلات اقدام کنیم و در این راه باید از توانمندی معتمدان استفاده کنیم چرا که این افراد در داخل و خارج از کشور در میان اقوام خود نفوذ زیادی دارند.
وی تصریح کرد: بنابراین باید به معتمدان و علمایی که مردم قبولشان دارند اطمینان کرده و به آنان بها داد و وقتی حل مشکلی را به این افراد می سپاریم مخالف با نتیجه ای که از طریق این دیپلماسی حاصل شده است رفتار نکنیم تا اعتبار و آبروی این افراد و همچنین اعتبار نظام زیر سوال نرود.

** روزنه های سواستفاده برای گروهک های تروریستی
مولوی عبدالمجید مرادزهی کارشناس و مدرس حوزه علمیه اهل سنت نیز در این نشست به جایگاه و نقش علما در تامین امنیت مرزهای مشترک با پاکستان اشاره کرد و گفت: در صورتی که روحانیون و علمای ایالت بلوچستان پاکستان با ما رایزنی و همفکری متقابل داشته باشند تاثیر بسیار مثبتی در ایجاد امنیت و جلوگیری از بروز این گونه مشکلات خواهند داشت.
وی با بیان اینکه 90 درصد علمای اهل سنت در سیستان و بلوچستان فارغ التحصیلان حوزه های علمیه پاکستان و هند هستند، ادامه داد: روحانیون و علما می توانند به مثابه پل ارتباطی قوی بین کشورهای اسلامی نقش آفرینی کنند.
این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: در آسیب شناسی حوادث تروریستی باید ابتدا به بررسی عوامل ناامنی بپردازیم که در این زمینه مشکل بیکاری و برخوردهای نادرست با افراد در جامعه از مهمترین عواملی هستند که گروهک های تروریستی از آن سواستفاده می کنند.
وی با تاکید براینکه قاچاق سوخت و کالا نادرست و اشتباه است، ادامه داد: برخورد نامناسب با فردی که از روی ناچاری و برای تهیه نان شب اقدام به قاچاق می کند سبب می شود تا این افراد از روی اجبار و نارضایتی مجذوب گروهک های تروریستی شوند.
مولوی مرادزهی تصریح کرد: از طرفی اگر جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه ای به مناطق خودمختار و مستقل ایالت بلوچستان پاکستان داشته باشد و زیرساخت های لازم برای ایجاد امنیت در آنجا ایجاد کند به طور قطع مردم ساکن در این منطقه برای رفاه خودشان هم که شده از بروز ناامنی ها جلوگیری خواهند کرد و همکاری بهتری با ایران خواهند داشت.
وی ادامه داد: برگزاری همایش های دوطرفه با استفاده از نخبگان و علمای پاکستان می تواند تاثیر بسیار زیادی در ایجاد امنیت و پایان شرارت ها در این منطقه داشته باشد.
این مدرس حوزه علمیه اهل سنت با تاکید بر نقش گفتمان منطقی در حل مشکلات ادامه داد: باید افرادی از سوی ایران مشخص شوند و با افراد تندرو گروهک های تروریستی گفت و گو کنند تا مشکلات با کمترین صرف هزینه جانی و مالی حل شود.
مولوی مرادزهی اظهار داشت: اعتماد به علما و ریش سفیدان و سیاست واحد برای حل این مشکلات لازم است همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند «وقتی سربازی از نظام امان بدهد مانند آن است که همه نظام امان داده اند» اما مشاهده می کنیم که گاهی مسئولان با یکدیگر هماهنگی ندارند.

** آزادی گروگان ها با استفاده از بزرگان و ریش سفیدان امکان پذیر است
عبدالنبی کرد سرطائفه کردتمینی نیز در این نشست اظهار داشت: اولین قانون اساسی که در اسلام تدوین شد قانونی 57 ماده ای در مدینه منوره بود که براساس آن اگر به این شهر حمله شود همه ساکنان باید از شهر دفاع کنند.
وی به فرموده امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: دفاع؛ جزئی از یک ملت زنده است و ملتی که نتواند از خود دفاع کند مرده محسوب می شود که ما ملت ایران زنده بودن خود را در هشت سال دفاع مقدس ثابت کردیم.
این معتمد طائفه ادامه داد: پاکستان کشور بی در و دروازه ای است و ایران هم در مقاطع مختلف کمک های زیادی به این کشور کرده است مانند سیل سال گذشته که به دستور مقام معظم رهبری مردم کمک های زیادی به سیل زدگان آن کشور کردند.
وی تصریح کرد: به نظر بنده سران طوائف نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند که اگر به آنان بها داده شود این مساله به راحتی حل می شود.
کرد ادامه داد: کسانی که این کار را کردند هدفی دارند و از جایی تطمیع می شوند پس بهتر است سعی کنیم با استفاده از نفوذ علما و معتمدان و بزرگان و مشورت افرادی که با شرایط پاکستان آشنایی بیشتری دارند این موضوع را حل کنیم.
وی خاطر نشان کرد: براساس حسن همجواری و قانون استرداد مجرمین و قرارداد با کشور پاکستان در این زمینه اگر مجرمی به خاک این کشور وارد شود باید او را به ما پس بدهند اما اگر این کار را انجام ندهند حق ما محفوظ است.
این معتمد اظهار داشت: کشور ایران می تواند از طریق عملیات مسلحانه این ناامنی ها را خاتمه دهد اما براساس حسن همجواری به خاک پاکستان احترام می گذارد و این کار را انجام نمی دهد بنابراین توقع داریم کشور پاکستان هم به ما احترام بگذارد.
وی تصریح کرد: افزایش دسته های رزمی، مدیریت بهینه این نیروها و همچنین احساس مسئولیت دسته های رزمی در حوزه استحفاظی خودشان از جمله عوامل مهم در کاهش این قبیل ناامنی هاست.

** ریش سفیدان می توانند در افکار و بیداری فریب خوردگان موثر باشند
محمد سارانی یکی دیگر معتمدان طوائف در این نشست به نقش علما در بازگرداندن افراد فریب خورده اشاره کرد و گفت: کشور پاکستان در مقایسه با ایران مانند طفل نوپایی است که تمام عمر آن به 70 سال می رسد و از ابتدا تاکنون جز درگیری و ناامنی فایده ای برای همسایگان خود نداشته است.
وی ادامه داد: این در حالی است که ایران کشوری با تمدن و در جهان بویژه خاورمیانه از جایگاه خاصی برخوردار است و هم اینک ما در پشت مرزهای استان با عزت و اقتدار و برادری با دو کشور بحرانی زندگی می کنیم.
این معتمد خاطر نشان کرد: از این اقیانوس مردمی، قطره ای به عنوان مخالفان به آن سوی مرز رفته اند و دشمنان قصد دارند از وجود همین افراد معدود برای تخریب امنیت ایران استفاده کنند اما تدبیر، صلابت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران طی 40 سال گذشته سبب شده تا این توطئه های کوچک بی ثمر باقی بماند.
وی ادامه داد: براساس خرد، منطق، اسلامیت و انسانیت ما نمی خواهیم همین افراد فریب خورده این مسیر را ادامه دهند بلکه بهتر است تا تعدادی از ریش سفیدان و معتمدان بروند و اگر این افراد جزو جامعه بلوچ هستند با آنان صحبت کرده و بعد از آگاه سازی و بیداری آنان را به آغوش کشورشان بازگردانند.
سارانی تصریح کرد: احتمال قوی وجود دارد که اگر علما و بزرگان طوائف ما که از جایگاه و نفوذ خوبی در منطقه برخوردارند برای حل این مشکلات پیشگام شوند با خواست خداوند این مسائل به طور ریشه ای حل شود.
وی با طرح این سئوال که آمریکا سالانه چند میلیون دلار به ارتش پاکستان کمک می کند؟ تصریح کرد: پاکستان باید نسبت به حوادثی که در مرز مشترکش با ایران رخ می هد جوابگو باشد و در سطوح بالا باید با این موضوع برخورد شود.
9908 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.