مجتبی پیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 2 دهه بروز خشکسالی در سیستان و بلوچستان بویژه سال زراعی گذشته خسارت جدی را به بخش کشاورزی منطقه سیستان وارد کرده است.
وی جمعیت دام سنگین سیستان را بیش از 70 هزار راس و دام سبک را 800 هزار راس عنوان کرد و افزود: از آنجایی که خشکسالی اخیر به فعالان این بخش نیز خسارت وارد کرده تامین علوفه یارانه ای دام برای حفظ وضعیت موجود و کمک به دامداران که بیشترین اشتغال را در منطقه به خود اختصاص داده اند در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: در این راستا از ابتدای امسال تاکنون برای حمل سه هزار و 500 تن علوفه به سیستان برای تامین خوراک دام های منطقه این نهاد پنج میلیارد ریال پرداخت کرده است.
وی افزود: تمام هزینه حمل خوراک دام به سیستان را سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان پرداخت کرده است.
پیری تصریح کرد: با توجه به تداوم خشکسالی در سیستان کمک های جهاد کشاورزی به دامداران منطقه همچنان ادامه دارد.
به گزارش ایرنا حدود 20 سال از خشکی تالاب هامون و خشکسالی سیستان می گذرد، این امر سبب تغییر اقلیم منطقه به آب و هوایی گرم و خشک و خشن شده که زندگی را برای مردم از لحاظ اقتصادی و سلامتی دچار مشکل کرده است به طوری که شماری از مردم بومی آن برای زندگی به سایر نقاط استان و کشور مهاجرت می کنند.
روزگاری دشت سیستان انبار غله ایران بود اما اکنون با خشکی، توفان، گرد و غبار و ویرانی برخی روستاها رو به رو است.
با توجه به وابستگی شدید اقتصادی مردم سیستان به کشاورزی بحران خشکسالی پی در پی منجر به نامتوازن شدن تعادل جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی و بحران های منطقه ای و عدم توسعه یافتگی شده است.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.