در این مطلب آمده است: صدای نفس هایش حتی صدای گام هایش را کسی نمی شنود. آرام و بی صدا در دل شب، سکوت فراگیر و تلخ را می شکند و با این که سن و سالی از او گذشته است، همچنان با دستان پینه بسته اش جاروی خود را محکم در دست می گیرد و از این سو به آن سو می کشد. گاهی هم خم می شود تا زباله های بزرگ تر را در کیسه ای که در دست دارد بیندازد. سرما و گرما برایش مفهومی ندارد، چه تابستان و چه زمستان در دل باد و بوران، نیمه شب از خانه بیرون می رود تا خیابان های شهرش را پاکیزه کند. برخلاف بیشتر کارها که همکاران همدیگر را می بینند و اوقاتی را با هم سپری می کنند، پاکبانان تنها هستند و باید در تنهایی خود را به خیابان های شهر بسپارند و فقط کار کنند. آن ها تا صبح باید کوچه ها و خیابان های مشخص شده ای را پاکیزه کنند. با طلوع نخستین اشعه خورشید، لبخند رضایت بر لب هایشان می نشیند و از دیدن محیط پاکیزه اطراف احساس خرسندی می کنند اما دیری نمی پاید که با بیدار شدن مردم شهر و هیاهوی رفت و آمد در کوچه ها و خیابان ها خستگی کار به تنش می نشیند یکی از داخل خودرو اش پاکت خالی سیگاری را بیرون می اندازد، کودکی با شیطنت بسته بیسکویت را همچنان که راه می رود به داخل جوی آب پرت می کند و دیگری هم که شب گذشته فراموش کرده بود، زباله هایش را بیرون بگذارد، سر کوچه می گذارد و دقایقی نمی گذرد که گربه ها به جان پلاستیک های زباله می افتند و همه محتویات آن را روی سنگفرش و آسفالت خیابان خالی می کنند. پیرمرد از دور فقط نظاره گر است، همه این صحنه ها را می بیند اما هیچ نمی گوید، او هم انگار مدت های زیادی است به دیدن این صحنه ها عادت کرده و مهر سکوت بر لب هایش زده است. دوباره خستگی در چهره اش نمایان می شود، کمی مکث می کند سپس از جای خود برمی خیزد و دست به جارو می شود تا همه جا را تمیز کند.
رفتارهای خطرناک برخی رانندگان
«علی ایزانلو»، یکی از رفتگران زحمت کشی است که از برخی رفتارهای شهروندان دلگیر است، می گوید: چند شب پیش که مشغول جارو زدن کوچه ای بودم، ناگهان دیدم یکی از شهروندان کیسه زباله خود را از طبقه دوم به داخل کوچه پرتاب کرد. وی ادامه می دهد: متاسفانه هنوز هم چنین رفتارهایی وجود دارد و با این که همکاری مردم نسبت به سال های قبل بسیار بهتر شده است اما باز هم افرادی هستند که نظافت را رعایت نمی کنند. وی که 16 سال است با گرد و خاک عجین شده است، اظهار می کند: تابستان ها با مشکلات زیادی مانند گرمای هوا و گرد و خاک زیاد و زمستان ها با سرمای وصف ناپذیری مواجه هستیم اما از آن جا که غرق در کار هستیم این مشکلات چندان نمی تواند بر ما غلبه کند. وی مهم ترین خطراتی که پاکبانان را تهدید می کند، رفتارهای خطرناک برخی رانندگان وسایل نقلیه بیان می کند و می افزاید: برخی رانندگان در نیمه های شب به دلیل شور و حرارت جوانی یا نداشتن حال خوب، ما را اذیت و با سرعت از کنارمان عبور می کنند اما همه این ها دلیل نمی شود که لحظه ای کار خود را ترک کنیم. وی بیان می کند: بارها پیش آمده است که نیمه شب دیده ایم در مغازه یا خانه ای باز مانده است یا برخی، کلید خود را روی در جا گذاشته اند که درهای شان را می بندیم یا زنگ شان را می زنیم تا بیایند و کلیدشان را بردارند. این رفتگر 47 ساله می گوید: با این که برخی مردم نظافت شهر را رعایت نمی کنند اما در مقابل عده ای هستند که حتی صبح، وقتی می بینند زباله شان جمع آوری نشده است خودشان آن را داخل سطل های زباله خیابان می اندازند یا در حیاط شان می گذارند تا شب دوباره آن را بیرون بگذارند که جا دارد به آن ها دست مریزاد بگوییم.
رفتار نامناسب برخی شهروندان
«علی صابری»، رفتگر دیگری است که به گفته وی ساعت کاری همه همکارانش از 7-2 و از 13-9 است. وی می گوید: یک روز در هفته نیز عصرها یکی، دو ساعت باید سر کار برویم اما نظافت کوچه های شهر آن قدر سخت نیست که وقتی می بینیم برخی عابران پیاده، بسته های خوراکی یا زباله های خود را هنگام راه رفتن به زمین می اندازند و ما بعد از جارو زدن همه کوچه ها باید برای هر زباله یک بار دیگر خم شویم. وقتی از او می پرسم با دیدن این صحنه ها آیا برخوردی با این افراد نمی کنید، پاسخ می دهد: ما فقط به این افراد تذکر می دهیم. وی احتمال تصادف را در نیمه های شب برای رفتگران زیاد می داند و می گوید: با این که لباس شبرنگ به تن می کنیم و جلسه های مختلفی در زمینه مراقبت های لازم، رعایت نکات ایمنی و بهداشتی برایمان برگزار می شود و می دانیم چه کار کنیم اما باز هم از خطر در امان نیستیم. وی با این که هنوز فرهنگ مردم را درباره نریختن زباله و رعایت نظافت شهری پایین می داند اما در عین حال بیان می کند: همکاری مردم چندان مناسب نیست اما عده زیادی هم هستند که وقتی می بینیم خم می شوند و زباله ای را برمی دارند یا زباله خود را در سطل مخصوص می ریزند می گوییم: «خدا پدر و مادرتان را بیامرزد.»
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.