به گزارش ایرنا محمدباقر الفت روز چهارشنبه در نشست با معتمدان و ریش سفیدان و دیده بانان اجتماعی سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: قوه قضاییه حداقل از 10 سال گذشته با اتخاذ سیاست های اجتماعی سعی کرده است تا رویکرد اجتماعی را سرفصل اقدامات خود قرار دهد و با ارتقای سرمایه های اجتماعی فعالیت خود را به طور مشارکتی در عرصه های مختلف قضایی و شبه قضایی اعمال کند.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی متکی و مستحکم به بنیان ها و حمایت های مردمی است، افزود: مهمترین نقطه اتکای نظام حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران استفاده از ظرفیت های مردمی به عنوان مهمترین خصیصه نظام دینی مردم سالار است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: حاکمیت در اتخاذ سیاست های اجتماعی به طور جدی عدالت ترمیمی را جایگزین عدالت تکفیری کرده است به این معنا که از حقوق بزه دیده و بزهکار با اعتماد عمومی به معتمدان و ریش سفیدان قبایل و طوائف حمایت کنیم.
وی خاطر نشان کرد: بررسی سوابق در دادگستری و مراجع امنیتی نشان می دهد که برقراری امنیت در مناطقی که فرهنگ عشیره ای و قبیله ای حاکم است، محقق نمی شود مگر آنکه از ظرفیت سران و ریش سفیدان به نحو مطلوب استفاده کنیم.
الفت با بیان اینکه هدایت گران واقعی عشایر و قبایل بزرگان عالم و فهیم آنان هستند، ادامه داد: حفظ آداب، رسوم و سنن در قبایل و عشایر یکی از وظایف حکومت و سران و بزرگان است چرا که این آموزه ها می تواند جامعه را از حربه های دشمن حفظ کند.
وی تصریح کرد: از دست دادن فرهنگ طوائف و قبایل بزرگترین آسیبی است که استان های عشایری ما را به خطر می اندازد و آنان را دچار بی هویتی می کند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اظهار داشت: بنابراین لازم است تا نقاط اتکا و اعتماد که همان معتمدان و ریش سفیدان در طوایف و قبایل هستند را حفظ و از آنان حمایت کنیم تا این افراد درون قبایل خود دارای اعتبار مضاعف باشند.
وی خاطر نشان کرد: از اعتبار معتمدان و ریش سفیدان می توان در برقراری امنیت راه ها و مرزها، امنیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی استفاده کرد.
الفت افزود: اگر قرار باشد با قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و سوخت مقابله شود به طور قطع بهترین و مهمترین عامل جلوگیری از این موارد معتمدان هستند چرا که اختیار حقیقی و بنیادی مردم در مناطق قبیله نشین در دست سران و ریش سفیدان آنهاست.
وی خاطر نشان کرد: وظیفه و کارآیی معتمدان تنها به این نیست که اختلافات طایفه ای را حل و فصل کنند بلکه وقتی قبیله ای بیشترین افراد تاثیرگذار در جامعه را پرورش داده باشد می توان به مفید بودن بزرگ این قبیله پی برد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: در عین حال وقتی تعداد افراد شرور، زندانی، بی سواد و ... در یک قیبله را فهرست کنیم باز هم میزان کارایی بزرگ آن مشخص می شود.
الفت تصریح کرد: ما از بزرگان و ریش سفیدان قبایل درخواست می کنیم تا با حضور در مراجع قضایی ما مشکلات جامعه را با ما در میان بگذارند.
وی ادامه داد: در واقع می خواهیم تا این بزرگان را وارد مدیریت خود کرده و اختیارات خودمان را با دستان آنان در جامعه اعمال کنیم.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: هیچ دستگاه قضایی در دنیا به این صراحت برای استفاده از ظرفیت معتمدان و ریش سفیدان اعلام آمادگی نمی کند.
9908 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.