به گزارش ایرنا حسین مسگرانی روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: ویژه برنامه های این سوگواره از هفتم آبان، یک روز قبل اربعین آغاز شده و تا سالروز شهادت امام رضا (ع) ادامه خواهد داشت.
وی افزود: از هفتم تا 11 آبان خیمه عزاداری در مجتمع فرهنگی و هنری زاهدان برپا می شود که هر شب بعد از نماز مغرب و عشا هنرمندان سیستان و بلوچستان نمایش هایی با سبک تعزیه اجرا می کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: اجرای نمایش های خیابانی، برگزاری نمایشگاه های عکس، خوشنویسی و نقاشی، برگزاری آواها و نغمات و شب های شعر با محوریت موضوع اربعین حسینی از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای این سوگواره است.
مسگرانی خاطر نشان کرد: آثار سوگواره تعزیه که ابتدای محرم در زهک به اجرا در آمد در دهه آخر ماه صفر نیز در شهرهای مختلف استان نمایش داده می شود.
وی تصریح کرد: قرآن با ترجمه اردو و هدایایی فرهنگی دیگری توسط کمیته فرهنگی ستاد اربعین تهیه شده است که در مسیر بازگشت زائران پاکستانی به آنان اهدا می شود.
مسگرانی به برگزاری مسابقه عکس اربعین اشاره کرد و گفت: مسابقه عکس در دو بخش حرفه ای و آماتور برای ثبت رویدادهای اربعین نیز برگزار می شود که هنرمندان و همچنین عموم مردم می توانند در آن شرکت کنند.
وی ادامه داد: در نهایت 45 اثر برگزیده از این مسابقه در قالب نمایشگاه های ویژه اربعین به نمایش عموم گذاشته می شود.
مسگرانی همچنین از برگزاری زیارت ازبعید رسول الله در روز رحلت پیامبر اکرم (ص) مانند سال های گذشته در شهرهای استان خبر دارد.

** برای هیچ برنامه شادی در ماه محرم مجوز صادر نکردیم
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به انتظار خبری در فضای مجازی مبنی بر برگزاری مراسمی با برنامه های شاد در ایام محرم تصریح کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول ماه محرم و صفر برای برگزاری برنامه های شادی مجوز صادر نکرده و نمی کند اما احتمال دارد موسسه ای از روی بی اطلاعی کاری انجام دهد که ما در مقام نظارت مدعی هستیم.
وی اظهار داشت: شب شعری در محل یک موسسه فرهنگی به مناسب روز حافظ در یکی از شهرهای استان برگزار شد اما برای برگزاری این برنامه از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزی دریافت نشده است.
مسگرانی با بیان اینکه نفس برگزاری برنامه به مناسبت روز حافظ اشکالی ندارد اما باید مجوزهای لازم را دریافت می کرد، گفت: با وجود اینکه این اتفاق عمدی نبوده است کمیته بررسی تخلفات در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل و با این موضوع برخورد شد.

** ایراد اصلی ما به فیلم شعله ور برطرف نشد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان همچنین به اکران عمومی فیلم شعله ور در سینماهای کشور اشاره کرد و گفت: بعد از اکران فیلم شعله ور در جشنواره فیلم فجر ایرادات این فیلم را در نشست تخصصی به صورت مکتوب به سازمان سینمایی ارسال کردیم.
وی ادامه داد: قبل از اکران عمومی بنده را برای مشاهده نسخه اصلاح شده این فیلم دعوت کردند که بسیاری از ایرادات برطرف شده بود اما ایراد عمده آن هنوز باقی مانده بود.
مسگرانی تصریح کرد: از بنده برای اکران فیلم شعله ور در سیستان و بلوچستان نظرخواهی کردند که با این موضوع مخالف کردم چرا که ایراد اصلی آن برطرف نشده است.
وی با بیان اینکه اختیارات ما در سطح استانی است و مسئول اکران عمومی این فیلم در سطح کشور نیستیم، گفت: از نماینده استانداری سیستان و بلوچستان نیز برای اکران استانی فیلم شعله ور نظرخواهی کردند که استانداری هم با این موضوع مخالف است.
به گزارش ایرنا بهمن ماه سال گذشته فیلم شعله ور ساخته حمید نعمت الله در مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره فیلم فجر سیستان و بلوچستان به روی پرده رفت. محتوای این فیلم که کارگردان آن شهرهای زاهدان و زابل را برای لوکیشن فیلمبرداری انتخاب کرده بود به دلیل بزرگنمایی در مشکلات اقتصادی و اجتماعی و به تصویر کشیدن چهره ای منفی از این استان مورد انتقاد شدید مردم و مسئولان فرهنگی قرار گرفت و از همان زمان اکران این فیلم در سیستان و بلوچستان ممنوع اعلام شد.
9908 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.