به گزارش ایرنا سید دانیال محبی یکشنبه شب در نشست کارگروه تالاب هامون و مقابله با ریزگردهای سیستان و بلوچستان که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در زاهدان برگزار شد، اظهار داشت: تمام گستره این استان درگیر با پدیده خشکسالی است اما به دلیل شرایط بد معیشت و زیست در سیستان این منطقه در اولویت قرار دارد.
وی ادامه داد: ضروری است برای بهبود شرایط زندگی مردم سیستان تمام فعالیت ها در این حوزه در قالب سازمان عمران سیستان مورد توجه قرار گیرد.
استاندار سیستان و بلوچستان استفاده از تجربیات معاون رئیس جمهوری در احیای تالاب هامون را مثمر ثمر ارزیابی کرد.
حبیب الله دهمرده نماینده مردم سیستان (زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز) در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست انعکاس تصویر واقعی از زندگی مردم سیستان در کشور، تهیه سند توسط کارشناسان داخلی و خارجی برای نجات تالاب، مهار ریزگردها به روش های مختلف، پیگیری جدی حق آبه تالاب و روخانه هیرمند از کشور افغانستان، تامین آب تضمینی برای مردم، مدیریت یکپارچه در سیستان از طریق سازمان عمران، بکارگیری روش های نوین در جلوگیری از تبخیر آب از چاه نیمه ها، تعیین الگوهای جدید برای زندگی مردم و نگهداشت گودال های طبیعی در منطقه را از مهمترین راهکارهای رفع مشکلات کنونی سیستان عنوان کرد.
مدیر کل محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز گفت: در طول 6 ماهه نخست امسال بیش از 90روز هوای غیر سالم در سیستان گزارش شده که 46 روز آن در وضعیت خطرناک قرار داشته است.
وحید پورمردان با اشاره به اعتبارات طرح احیای تالاب بین المللی هامون اظهار داشت: در سالهای 92 تا 95 تخصیص اعتبارات در این حوزه 100 درصد بوده اما سال 95 تخصیص و مصوب صفر بوده و در سال 96 اعتبار مصوب در این حوزه 76 هزار و 611 میلیون ریال بوده که 41 هزار میلیون ریال آن تخصیص یافته است.
وی با اشاره به هزینه کرد در حوزه تالاب بین المللی هامون گفت: حفاظت از تالاب، مداخلات فیزیکی در بستر تالاب، انجام دایک مرزی، ساماندهی و لایروبی انهار، قرارداد دوره آموزشی، راه اندازی و تجهیز مرکز حیات وحش از جمله اقدامات در این حوزه بوده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بر استفاده از تجارب کارشناسان چینی در کنترل کانون های گرد و غبار در سیستان تاکید کرد.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه زابل بر ذخیره سازی آب به عنوان یک اقدام راهبردی در سیستان و حفظ 10 مرداب یا چونگ موجود در بستر تالاب بین المللی هامون برای مهار ریزگردها تاکید کرد.
هوشنگ ناظری افزود: باید مدیریت آب در منطقه مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: تبخیر موضوع مهمی در منطقه سیستان است که بر روی آن به طور جدی کار نشده است.
فرماندار زابل بر تشکیل کارگروه خشکسالی در منطقه سیستان تاکید کرد و افزود: ضروری است برای آب برخی چاه نیمه ها که بلا استفاده است تدبیر شود.
فرماندار هیرمند نیز در این نشست گفت: سیستان امسال بدترین سال آبی را گذراند به طوری که علاوه بر کاهش نزولات آسمانی آبی از آن سوی مرز به منطقه سرازیر نشد.
محمدعلی پیری بر تخصیص حق آبه تالاب بین المللی هامون از طرح آبیاری 46 هزار هکتاری دشت سیستان تاکید کرد.
به گزارش ایرنا هامون نام دریاچه ای اساطیری در شمال سیستان و بلوچستان است که سبب منفعت کشورهای ایران، افغانستان و پاکستان می شده و از دیرباز زندگی این منطقه حول این دریاچه شکل گرفته بود، از زمان رستم دستان و حتی قبل از آن نام این دریاچه را می توان در متون بسیار قدیمی مشاهده کرد، اما این موضوع به همان زمان قدیم باز می گردد و اینک هامون حدود 20 سال است خشکیده و تمام مشاغل و فعالیت های اطراف آن نیز دچار نیستی و نابودی شده و جز رنج و درد برای مردم چیز دیگری ندارد.
تالاب بین المللی هامون یکی از تالاب های مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود که با مساحتی حدود 5700 کیلومتر مربع و دامنه عمقی 1 تا 5 متر در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در منطقه سیستان واقع شده است.
این تالاب از سه بخش به نام های هامون پوزک در شمال شرقی، هامون صابُری در شمال و هامون هیرمند در غرب و جنوب غربی سیستان شکل گرفته است.
بخش وسیعی از هامون پوزک و قسمت عمده هامون صابُری در خاک افغانستان و بقیه هامون ها در خاک ایران قرار دارد.
سطح هر یک از هامون ها بسته به میزان آب ورودی ، فصول پر بارش، خشکسالی ها و ترسالی ها تفاوت داشته و تابعی از آب جریان یافته در رودخانه هیرمند، خروجی پشت سدها و رودخانه های فصلی دیگر است که در زمان پرآبی هر سه هامون به هم متصل شده و تالاب بزرگ بین المللی را تشکیل می دهند.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.