همزمان با روز ملی روستاها، اولین فراکسیون توسعه روستایی در شورای عالی استان‌ها با هدف مهاجرت معکوس به روستا، مدرن سازی روستاها همراه با حفظ اصالت روستایی، همسان سازی امکانات شهری و روستایی برگزارشد.

به گزارش ایلنا، شورای عالی استان‌ها به عنوان نهادی که برای رفع تبعیض ایجاد شده است می‌تواند در از بین بردن مشکلات و تسریع در توسعه روستایی گام بردارد. از این رو درخواست تاسیس فراکسیون توسعه روستایی برای اولین بار و به پیشنهاد سعید صوفی نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها و با همراهی نمایندگان در نهمین اجلاس دور پنجم شورای عالی استان‌ها تقدیم هیات رئیسه شد و در روز ملی روستا  این درخواست از سوی مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها موافقت شد. به همین دلیل و به مناسبت روز ملی روستا و تشکیل فراکسیون توسعه روستایی در این نهاد به سراغ برخی از نماینده‌های این شورا رفتیم تا ضعف‌ها و ظرفیت‌های روستا را بررسی کنیم.

سعید صوفی نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها، ضمن تبریک روز ملی روستا با اشاره به تشکیل فراکسیون توسعه روستایی در شورای عالی استان‌ها گفت: این فراکسیون برای اولین بار است که در شورای عالی استان‌ها تشکیل می‌شود و از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

صوفی ادامه داد: با توجه به اینکه 26 درصد از جمعیت 80 میلیونی ایران در روستاها زندگی می‌کنند و بخش زیادی از ساکنان شهرها نیز با روستاها ارتباط مستمر داشته و به روستا رفت و آمد دارند  توزیع نامتناسب خدمات، امکانات و ثروت جوابگوی این جمعیت نیست و باید در خصوص توزیع امکانات بازنگری شود.

نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان ها با اشاره به جایگاه ویژه شورای عالی استان ها بیان کرد: دلیل اصلی شکل گیری شورای عالی استان ها با استناد به اصل 101 قانون اساسی جمهوری اسلامی جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در تهیه برنامه‌های عمرانی و رفاهی استان‌ها و نظارت بر اجرای هماهنگ آنها است. از این رو یکی از کار‌ویژه‌های مهم شورای عالی استان‌ها رفع تبعیض میان سکونت‌گاه‌های شهری و روستایی است. بنابراین جای فراکسیون توسعه روستایی در شورای عالی استان‌ها خالی بود که با مشورت دیگر نمایندگان به این نتیجه رسیدیم که به دنبال تشکیل این فراکسیون باشیم.

رئیس شورای روستاهای دوستدار کتاب، با انتقاد از عملکرد ضعیف آموزش و پرورش در روستاها تصریح کرد: در بسیاری از روستاهای مدارس به دلیل اینکه آموزش و پرورش بودجه کافی برای اعزام معلم ندارد تعطیل شده است و دانش آموزان خردسال باید برای تحصیل به شهرها یا روستاهای اطراف مراجعه کنند که در بازدهی تحصیلی آنها بسیار تاثیر دارد. از طرفی دیگر به طور کلی اهمیت وجود کتابخانه در روستاها به فراموشی سپرده شده است و اگر روستایی کتابخانه‌ای دارد به دلیل فعالیت فردی است که توانسته امکاناتی را جذب کند.

عضو شورای روستای ضامنجان ادامه داد: مشکلاتی نظیر بیکاری، فقر، بی آبی، کمبود امکانات رفاهی و ... از دیگر مشکلاتی است که روستائیان با آن دست و پنجه نرم می کنند. بنابراین وظیفه ما رفع این تبعیض چشمگیر میان روستاها و شهرها است.

 آبادی از  روستا آغاز می‌شود

در همین زمینه تاج‌محمد بخشی‌زاده عضو شورای روستای اجن‌یلی شهر کلاله و نماینده استان گلستان در شورای عالی استان‌ها روستاها را محور توسعه کشور می‌داند و معتقد است: اگر مسئولان کشوری به این نگرش دست یابند و نگاه توسعه محور به روستاها داشته باشند بسیاری از مشکلات کلان کشور برطرف می‌شود.

بخشی زاده ادامه می‌دهد: ما باید به این سمت برویم که مشکلات شهرها و کلانشهرها را در روستاها جست و جو کنیم و مشکلات را در سرچشمه حل کنیم.

نماینده استان گلستان در شورای عالی استان‌ها، عدم برخورداری از زیرساخت‌ها و نیازهای اصلی مانند عدم دسترسی به آب آشامیدنی، خشکسالی، نبود انرژی های فسیلی مانند گاز، عدم وجود جاده های ارتباطی مناسب و ... را مشکلات اصلی روستاهای شمال شرق کشور می داند و می گوید: روستاهای شرق کشور به معنای واقعی محروم هستند و بنیاد مسکن و دیگر نهادهای ذیربط باید در این حوزه فعال‌تر شوند تا کمی از حجم این مشکلات کاسته شود.

توسعه گردشگری روستایی راه نجات اقتصاد ملی

 وحید پور قاسم عضو شورای روستای حسین آباد بخش ملکان آذربایجان شرقی و عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای عالی استانها از منظر دیگری به موضوع روستا نگاه کرده و می‌گوید: روستاها ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه گردشگری دارند.

این عضو شورای عالی استان‌ها گفت: با توجه به شرایط بد اقتصادی کشور نیاز است ما به صادرات غیر نفتی رو بیاوریم. گردشگری به عنوان صنعتی سالم و کم هزینه می تواند کمک زیادی به پویایی اقتصاد کشور کند. از این رو باید با توسعه زیرساخت‌های روستایی و ترویج بوم گردی از این ظرفیت بی نظیر خدادادی که در سراسر ایران داریم استفاده کنیم تا اقتصاد کشور را نجات دهیم.

سیستان و بلوچستان نیاز مند11 هزار کلاس

شه بخش گرگیج عضو شورای روستای ساندکزهی بالا شهرستان چابهار و نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها نیز با اشاره به وضعیت بد آموزشی در این استان گفت: استان سیستان و بلوچستان از نظر شاخص فضای آموزشی آخرین رتبه را در کشور دارد به این صورت که میانگین شاخص فضای آموزش در کشور بالغ بر 34/5 متر است در حالی که این شاخص در استان سیستان و بلوچستان 11/3 متر بوده و حتی در برخی مناطق به یک متر نیز می‌رسد.

این دبیر زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان به 11هزار کلاس آموزشی و 12 هزار معلم نیاز دارد. از این نظر آخرین رتبه را در کشور داریم.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان‌ها، بحث آموزش در روستاها را متفاوت از شهرها دانست و معتقد است: بحث آموزش و پرورش به دلیل نبود امکانات وخیم‌تر است چرا که بسیاری از معلمان علاقه چندانی به حضور در مدارس روستایی ندارد و بعد چندسال خدمت تلاش می‌کنند به شهرها منتقل شوند. از سوی دیگر نیز امکانات آموزشی در روستاها بسیار اندک است به صورتی که در بسیاری از روستاهای استان مدارس استاندارد برای آموزش وجود ندارد.

زباله‌ها  نابود کننده روستاها

از سوی دیگر سید حسین موسوی عضو شورای روستای ذوالپیران بخش مرکزی شفت استان گیلان و عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای عالی استان‌ها یکی از اساسی‌ترین مشکلات روستاهای شمال کشور را بحث پسماند می داند و می گوید: تولید بالای زباله در روستاهای شمال کشور، دپوی زباله‌های شهری و رهاسازی زباله از سوی گردشگران سبب از بین رفتن محیط زیست گیلان شده است.

نماینده گیلان در شورای عالی استان‌ها با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های مسئول در این زمینه گفت: انتظار داریم سازمان محیط زیست نگاه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد و یا وزارت کشور اعتبارات ویژه‌ای را برای دفع مناسب زباله در روستاها اختصاص دهد.

وی معتقد است خرید یک دستگاه زباله سوز می‌تواند کل مشکل زباله استان گیلان را برطرف کند و در ادامه گفت: دستگاه‌های اجرایی باید با همیاری یکدیگر این دستگاه زباله را تهیه کنند چرا که با این وضعیت زیست محیط استان از بین خواهد رفت و مشکلات بهداشتی وعفونی فراوانی به وجود خواهد آمد.

توسعه روستایی یکی از پاردایم‌های اصلی موجود توسعه پایدار کشوری در جهان مدرن است. مهاجرت معکوس به روستا، مدرن سازی روستاها همراه با حفظ اصالت روستایی، همسان سازی امکانات شهری و روستایی از کارویژه های مهم این امر است

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.