محسن حیدری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارش های بسیار خوبی در هفته نخست مهر اتفاق افتاد به طوری که سیستان و بلوچستان را در بهترین شرایط دریافت نزولات جوی این مدت نسبت به 30 استان دیگر قرار داد.
وی افزود: در سالهای اخیر در هفته نخست مهر در سیستان و بلوچستان بارندگی قابل توجهی وجود نداشت اما امسال بارش های خوبی در نواحی مرکزی و جنوبی این استان گزارش که سبب خوشحالی مردم شد.
مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: این بارندگی ها سبب شد تا این استان به لحاظ تناسب بارش های هفته نخست مهر با اقلیم آن به عنوان نخستین دریافت کننده مطلوب بارش در بین استان های کشور محسوب شود.
وی ادامه داد: علاوه بر این به لحاظ ارتفاع بارش نیز سیستان و بلوچستان پس از استانهای گیلان و مازندران، سومین استان پر باران در هفته نخست مهر شد.
حیدری اظهار داشت: این شرایط در حالیست که میانگین بارندگی در هفته نخست مهر در 13 استان کشور صفر است یعنی هیچ بارانی در این استان ها از جمله همدان، لرستان، قم، ایلام و... نباریده اما در سیستان و بلوچستان بطور میانگین یک و پنج دهم باریده است.
وی با تاکید بر اینکه بارش های اخیر نمی تواند کم بارشی انباشته سیستان و بلوچستان را جبران کند، افزود: آنقدر میزان نزولات جوی استان در سال زراعی گذشته کاهش یافته که بارش های چند روز اخیر نمی تواند جبران کننده باشد ولی در شرایط کم بارشی این نقطه از ایران اسلامی مفید و امیدوار کننده است.
حیدری با بیان اینکه الگوهای پیش بینی فصلی بارش های پاییز را در محدوده شرایط نرمال و گاهی بیش از این شرایط ارزیابی کرده است، افزود: امسال در فاز گرم انسو یا همان ال نینو قرار داریم که همزمانی آن با پدیده دور پیوندی منطقه ای سبب تاثیر مثبت بر میزان نزولات جوی نواحی مختلف کشور می شود.
9908**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.