به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان معروف به سرزمین افسانه ها و اسطوره ها با دارا بودن هزاران جاذبه دیدنی نظیر سواحل زیبای ماسه ای و صخره ای، آثار باستانی شهر سوخته و دهانه غلامان، کویر لوت و قلعه های باستانی، آب و هوای سرد و گرم، آبشارها و چشمه های آب گرم، باغات میوه های سردسیری و گرمسیری، نخیلات و مرکبات، سنگ نگاره ها و محوطه های تمدنی و تاریخی در نزد ایرانیان و جهانیان همچنان ناشناخته است.
این استان سرزمینی زیبا با فرهنگ زنده و پویا، تمدنی باشکوه و عظیم را در خود جای داده که زیبایی های خیره کننده آن می تواند در طول سال مقصد جذابی برای گردشگران باشد.
این استان در طول سال همواره با برخورداری از آب و هوایی متنوع از شکرریز هامون تا پهن دشت نیلگون دریای عمان می تواند خاطرات خوبی را برای گردشگران به یارگار بگذارد به طوری که در فصل سرد زمستان که بیشتر مناطق ایران را برف و کولاک و سرما فرا می گیرد سواحل این استان با داشتن هوایی بهاری آماده استقبال از گردشگران و مسافران زمستانی است تا چند روزی را باشنا در دریا و تفریح سفری به یادماندنی را برای آنان رقم زند.
بندر چابهار این استان به سبب قرار گرفتن در نزدیکی منطقه استوایی، از تغییرات دمای اندکی در فصل های مختلف سال برخوردار است و بهترین کرانه اقیانوسی کشور و معتدل ترین هوای جنوب ایران را دارد.
در کنار طبیعت زیبای سیستان و بلوچستان تنوع حیات جانوری این استان را به زیستگاه مناسبی برای حیات وحش تبدیل کرده به گونه ای که وجود برخی گونه های جانوری بکر و بعضا نادر است.
این استان با داشتن آب و هوایی متنوع صدها گونه جانوری شامل انواع پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان به همراه گونه های مختلف ماهیان آب شیرین و شور را در خود جای داده است.
تمساح پوزه کوتاه و سنجاب بلوچی از جمله گونه های جانوری سیستان و بلوچستان است که به گفته کارشناسان در دیگر نقاط کشور نمی توان آثاری از زیست آنها مشاهده کرد.
در بین پستانداران علاوه بر خرس سیاه و سنجاب بلوچی همچنین کل، بز، قوچ، میش، جبیر، آهو، گربه وحشی و کاراکال نیز در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان زیست می کنند.
در بین پرندگان نیز دراج، هوبره، زاغ بور، گیلانشاه خالدار، پلیکان خاکستری باکلان و انواع پرندگان شکاری از جمله بحری، بالابان، هما، عقاب طلایی و عقاب ماهیگیر در این استان قابل مشاهده برای علاقه مندان به محیط زیست است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: این استان با داشتن ظرفیت ها، جاذبه های گردشگری و مناظر تفریحی، تاریخی و دیدنی فراوان هنوز در کشور ناشناخته مانده است که ضروری است تلاش برای معرفی این ظرفیت ها و قابلیت ها بیش از پیش مورد توجه همگان به ویژه رسانه های ارتباط جمعی و دارندگان قلم و تریبون قرار گیرد.
علیرضا جلالزایی افزود: سواحل زیبای ماسه ای و صخره ای، آثار باستانی و تاریخی شهرسوخته و قلعه های باستانی، آب و هوای سرد و گرم، آبشارها و چشمه های آب گرم، باغات میوه های سردسیری و گرمسیری، نخیلات و مرکبات، غارها، رودخانه های سرسبز و پرآب، سنگ نگاره ها، محوطه های تمدنی و تاریخی بخشی از جاذبه های تاریخی و گردشگری در سطح استان سیستان و بلوچستان است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان با اشاره به برنامه های هفته گردشگری گفت: 300 ویژه برنامه همزمان با هفته گردشگری در 19 شهرستان این استان از امروز آغاز شد.
وی ادامه داد: همزمان با این ایام ویژه برنامه های مختلفی در استان نظیر برگزاری نمایشگاه عکس جاذبه های تاریخی و طبیعی در موزه ها، تجلیل از فعالان گردشگری، نواختن زنگ گردشگری در مدارس، بازدید رایگان از موزه ها و ارائه بسته های گردشگری پیش بینی شده است.
جلالزایی افزود: همچنین انتخاب بزرگان و مفاخر به عنوان سفیران گردشگری، اجرای طرح همیار گردشگر، افتتاح واحدهای بوم گردی، دفاتر خدمات مسافرتی و سفره خانه های سنتی، نشست علمی با اساتید و دانشجویان گردشگری، برگزاری کارگاه های آموزشی برای اقشار مختلف فعال در این حوزه، اجرای برنامه های متنوع مذهبی، برگزاری نمایشگاه های مرتبط با آیین محرم با مشارکت دستگاه ها و برگزاری رقابت عکاسی و نقاشی در مدارس ابتدایی از دیگر برنامه های هفته گردشگری است.
7316 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.