به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی خانه ملت، محمد نعیم امینی ‌فرد گفت: سازمان‌های بین‌ المللی با وجود مهاجرپذیر بودن ایران کمک‌های لازم را نکرده و سهم خود را درباره با مسائل بهداشتی و آموزشی مهاجران پرداخت نمی‌کنند.
وی ادامه داد: کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) دفتر نمایندگی خود را از سیستان و بلوچستان جمع‌آوری کرده و سازمان‌های خیریه خارجی در ایران نمایندگی خاصی ندارند.
نماینده ایرانشهر و سرباز در مجلس با اشاره به ضرورت فراهم کردن شرایط تحصیل برای اتباع خارجی به‌ ویژه افاغنه در ایران، گفت: تعداد کودکان افغانستانی و کودکان ایرانی فاقد شناسنامه در سیستان و بلوچستان به‌ ویژه در میان قوم بلوچ که امکان تحصیل برای آن‌ها فراهم نشده، بالا است ضمن آنکه ازدواج اتباع ایرانی با اتباع خارجی که بیشتر در استان‌ های شرقی دیده می‌شود منجر شده فرزندان آن‌ها فاقد شناسنامه باشند چرا که مادر ایرانی و پدر خارجی مانع از شناسنامه‌دار شدن آن‌ها شده است.

**سرانه پایین آموزشی در سیستان و بلوچستان
نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، لاشار، بنت و آشار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کودکان ایرانی فاقد شناسنامه و کودکان افاغنه مشکلات آموزشی متعددی دارند، افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که آمار کودکان بازمانده از تحصیل را در استان سیستان و بلوچستان بالا برده سرانه بسیار پایین آموزشی است.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ترکیب این موارد مشکل فوق را ایجاد کرده است، اضافه کرد: فقدان امکانات و فضای آموزشی سبب شده شماری از کودکان و نوجوان اتباع خارجی از تحصیل باز بمانند.
امینی‌فر با بیان اینکه مدارس نباید از اتباع بیگانه هزینه‌ای برای تحصیل دریافت کنند، اظهار کرد: از آنجایی که برخی افغان‌ها درآمد چندانی ندارند، در صورتی که برای تحصیل فرزندان‌شان وجهی دریافت شود ممکن است بازماندگی از تحصیل در میان آن‎ها افزایش پیدا کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمایت از بهداشت و تحصیل دانش‌آموزان افاغنه دستاوردهای منطقه‌ای و بین‌المللی بسیاری برای ایران به همراه دارد وآموزش و پرورش نیز تلاش در خوری برای کسب این سهم ندارند، اضافه کرد: آموزش و پرورش باید دقت داشته باشد که این کودکان و نوجوانان در مدارس ایرانی تحث تاثیر فرهنگ ایران –اسلامی قرار بگیرند نه آنکه با مدارس جداگانه یا فضای غالب هموطنان خودشان و فرهنگی متفاوت در ایران رشد کنند.
سیام**9121**1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.