‍وحید پورمردان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یگان حفاظت محیط زیست زابل در حین گشت و کنترل های شبانه روزی خود در پناهگاه حیات وحش هامون به یک دستگاه خودروی سواری مشکوک مواجه شدند که با رویت محیط بانان از محل متواری شد.
وی ادامه داد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست زابل پس از تعقیب و گریز خودروی متخلفان را توقیف و از آنان سه قبضه سلاح شکاری و ادوات شکار ضبط کردند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: این متخلفان قبل از هرگونه اقدام به شکار دستگیر و برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.
پورمردان ادامه داد: قاضی دادگاه این 2 متخلف را به جرم شروع به شکار جانوران وحشی، نقض مقررات، تمرد نسبت به ماموران حین انجام وظیفه، حمل و نگهداری سلاح شکاری بدون مجوز به 57 ماه حبس تعزیری و کاشت 400 اصل نهال در حاشیه پناهگاه حیات وحش هامون تحت نظارت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زابل محکوم کرد.
به گزارش ایرنا تالاب بین المللی هامون یکی از تالاب های مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود که با مساحتی حدود 5700 کیلومتر مربع و دامنه عمقی 1 تا 5 متر در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در منطقه سیستان واقع شده است.
این تالاب از سه بخش به نام های هامون پوزک در شمال شرقی، هامون صابُری در شمال و هامون هیرمند در غرب و جنوب غربی سیستان شکل گرفته است.
بخش وسیعی از هامون پوزک و قسمت عمده هامون صابُری در خاک افغانستان و بقیه هامون ها در خاک ایران قرار دارد.
سطح هر یک از هامون ها بسته به میزان آب ورودی ، فصول پر بارش، خشکسالی ها و ترسالی ها تفاوت داشته و تابعی از آب جریان یافته در رودخانه هیرمند، خروجی پشت سدها و رودخانه های فصلی دیگر است که در زمان پرآبی هر سه هامون به هم متصل شده و تالاب بزرگ بین المللی را تشکیل می دهند.
قطع کامل آب رودخانه هیرمند سبب خشکیدن تالاب بین المللی هامون شده و در 18 سال گذشته بستر خشکیده این تالاب به کانون ریزگردها، محل تاخت و تاز برخی خودروها، چرای دام ها و برداشت شن از آن به دور از چشم ماموران، تبدیل شده است.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.