به گزارش ایرنا، پروژه پرورش زنجیره ای شتر مرغ توسط 'شرکت مکران ساحل آرامش' با هدف اشتغالزایی، محرومیت زدایی، تولید و افزایش درآمد خانوارهای روستایی با همکاری منطقه آزاد چابهار از سال گذشته آغاز شده است.
شترمرغ با نام علمی Struthio camelus نوعی پرنده بی ‌پرواز بومی آفریقا و نوشخوار کننده از راستهٔ سینه ‌پهنان Struthioniformes است.
شترمرغ بزرگترین پرنده زنده دنیاست و تخم آن نیز از هر پرنده زنده دیگری بزرگتر است.
شترمرغ ظاهر منحصربه‌ فردی دارد که آن را از پرندگان دیگر متمایز می‌ کند و با گردن و پاهای بلند خود قادرند با سرعت حدود 70 کیلومتر بر ساعت بدوند که بالاترین سرعت زمینی در میان تمام پرنده‌هاست.
چابهار به دلیل شرایط آب و هوایی و قرار داشتن در همجوار آب های دریای عمان یکی از مکان های مناسب برای پرورش شتر مرغ است.
به دلیل اقتصادی بودن شتر مرغ که می توان گفت علاوه بر گوشت، تخم و پوست، پرهای آن به دلیل کاربرد زینتی و استفاده در پوشاک قیمتی هستند.
پوست آن برای تولید چرم استفاده شده و تخم و گوشت آن نیز در بازار عرضه می‌ شود.
عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح پرورش شترمرغ در زمینی به مساحت 21 هکتار و با سرمایه گذاری 125 میلیارد ریالی در چابهار از پارسال آغاز شده است.
حمیدالله بلیده ای افزود: اشتغال بیش از هزار نفر روستایی در مجتمع پرورش شترمرغ پیش بینی شده و به نوعی بزرگترین مجتمع زنجیره پرورش شتر مرغ کشور است.
وی افزود: در این طرح جوجه های یک و نیم ماهه تحویل کشاورزان و خانواده های روستایی شده و در هشت ماه پرورش و نگهداری می شوند.
عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار بیان کرد: توسعه پرورش شتر مرغ به لحاظ اقلیم مناسب چابهار در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.
مدیرجهاد کشاورزی چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این طرح 24 هزار قطعه پرواری و 700 قطعه مولد پیش بینی شده و ماشین آلات لازم شامل تولید غذای دام، پودر استخوان و جوجه کشی خریداری شده است.
غلامحسین بامبری افزود: شترمرغ های این طرح پرورشی استرالیایی و آفریقایی هستند.
وی ادامه داد: جوجه کشی با ظرفیت هفت هزار و 200 تخم، پرورش جوجه مستقیم و غیر مستقیم (از طریق توزیع جوجه) با ظرفیت 24 هزار قطعه، کشتارگاه، تولید محصولات پوستی، واحد روغن کشی و تولید محصولات بهداشتی و جانبی، ساخت سالن ها و محیط های لازم برای پرورش شتر مرغ نیز در این مجتمع در حال ساخت است.
به گزارش ایرنا، شهرستان چابهار در منتهی الیه جنوب شرقی ایران و استان سیستان وبلوچستان و همجوار با آب های آزاد اقیانوس هند واقع شده است.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.