کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا را 150 میکروگرم بر مترمکعب عنوان کرد و گفت: غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان در این مدت 683هزار و 970 میکروگرم بر مترمکعب یعنی 14 برابر حد مجاز گزارش شد.
مصدق گودرزی فر افزود: وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در این مدت با سرعت 86 کیلومتر بر ساعت علاوه بر کاهش کیفیت هوا، میزان دید افقی را در زهک به 800 متر و در زابل به هزار متر کاهش داد.
وی اظهار داشت: وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در نقاط مستعد طوفان تا فردا عصر در شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان تداوم دارد و در این مدت برای سایر نقاط استان غبار محلی و در برخی ساعات وزش باد و گرد و خاک با شدت کمتر انتظار می رود.
به گزارش ایرنا بادهای موسمی 120 روزه از زمان شکل گیری سیستان در شمال سیستان و بلوچستان با این منطقه همزاد بوده و هر سال با آغاز آن در اوایل تابستان مردم منطقه شاهد گرد و غبار و آلودگی هوا بعضا تا چند برابر حد استاندارد نیز هستند.
این بادها اقتضای طبیعت منطقه بوده و وزیدن آن به صورت طبیعی دمای هوا را کاهش می دهد اما به سبب خشک شدن تالاب بین المللی هامون گاه با وزش شدید بادهای 120 روزه دمای هوا در منطقه سیستان تا میزان زیادی افزایش می یابد.
سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.