عادل عفتی روز چهارشنبه در جریان سفر به خاش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این شهرستان در حوزه های مختلف دارای توانمندی و ظرفیت های ارزشمندی است که تلاش می کنیم زیرساخت ها برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی و استفاده از توان مردم برای آبادانی و توسعه منطقه مهیا شود.
وی بیان کرد: نگاه مسئولان دولتی و شخص استاندار بر این است که شکوفایی و توسعه در منطقه با کمک مردم محقق شود.
مشاور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مسئولان دولتی مسیر رشد، آبادانی و توسعه این استان را با حمایت و کار کردن در مباحث گردشگری، تجارت مرزی، صنایع و معادن و غیره به منظور تامین معیشت مردم در پیش گرفته اند.
وی ادامه داد: در حاشیه تفتان و حوزه نوک آباد طرح های خوبی از سوی دهیاران در حوزه گردشگری کار شده که با کمترین هزینه توانسته اند کارهای الگویی و شاخصی را به نمایش بگذارند.
عفتی ترویج مبحث بوم گردی و جذب گردشگران داخلی و خارجی در تمندان حوزه تفتان را کاری ارزشمند عنوان کرد و اظهار داشت: آداب و رسوم کهن و فرهنگ غنی منطقه بلوچستان باید در حوزه گردشگری پر رنگ تر دیده شود تا مردم ایران و دنیا با سنت های پسندیده این دیار بیشتر آشنا شوند.
مشاور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان بر ضرورت تقویت و سرمایه گذاری در حوزه صنعت گردشگری در خاش و بهره گرفتن از ظرفیت های تفتان تاکید کرد.
مهدی عیدوزهی معاون عمرانی فرماندار خاش هم با برشمردن ظرفیت های این شهرستان در حوزه های مختلف گزارشی از اقدامات دولت ارائه کرد.
به گزارش ایرنا خاش با داشتن افزون بر 23 هزار کیلومتر مربع وسعت و حدود 190 هزار نفر جمعیت دارای ظرفیت های بی بدیلی در حوزه های گردشگری، مرز، کشاورزی، صنایع و معادن، خدمات، تجارت و بازرگانی است.
قله آتشفشانی تفتان بام شرق ایران با 4050 متر بلندی، گل فشان طبیعی پیرگل در دهستان کارواندر، رودخانه های طویل ایرندگان و کارواندر، چشمه های آب معدنی سرد و گرم ترشاب، سنگان، تمندان و دریاچه سردریا، درختان سرو کهنسال در سنگان، کوشه و دهپابید، سنگ نگاره ها در کوشه و تمندان، ارتفاعات بیرک، پنج انگشت و سیاه بندان، در کنار آثار متعدد تاریخی مانند قلعه های حیدرآباد، ناصری، کمال آباد، مسجد جامع و بازارچه سرپوش و غارهای پر شمار در ایرندگان، تفتان و دهها اثر طبیعی و تاریخی دیگر از شاخص های برجسته گردشگری شهرستان خاش است.
خاش در مبحث مرزی نیز 124 کیلومتر مرز با پاکستان دارد که در منطقه مرزی روتک افزون بر 15 هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که منابع غنی آبی آن سبب شده مردم مرزدار و غیور این شهرستان افزون بر هشت هزار هکتار نخیلات داشته باشند.
در حوزه صنعت و معدن نیز خاش دارای ظرفیت های بی بدیلی است که ایجاد کارخانه سیمان قطب مهم اقتصادی، تولیدی و صادراتی سیستان و بلوچستان به شمار می رود که تولیدات آن در نقاط مختلف کشور، آسیا و دنیا عرضه می شود.
خاش در حوزه کشاورزی نیز افزون بر 38 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی دارد که سالانه افزون بر 350 هزار تن محصول تولید و به بازار مصرف عرضه می کند و کشت محصولات آن به سمت باغات پسته و گیاهان دارویی و کشاورزی کم آب رونق گرفته و هم اینک افزون بر 4500 هکتار باغ پسته دارد.
خاش از توابع سیستان و بلوچستان در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان واقع شده است.
7310**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.