دکتر سید مهدی طباطبایی روز دوشنبه در حاشیه همایش پاسداشت و تقدیر از خدمات بهورزان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین 90 دانش آموز بهورز در محدوده این دانشگاه مشغول فراگیری آموزش های لازم هستند.
وی افزود: بهورزان به عنوان سنگربانان سلامت جامعه یاد آور تندرستی دادن، زندگی بخشیدن، خدمت خالصانه ارتقای سلامت و افتخار نظام سلامت کشور در سطح ملی و بین المللی هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: از سال 53 تاکنون با راه اندازی شبکه بهداشت و درمان و بکار گیری بهورزان شاهد ارتقای سلامت جامعه، کاهش مرگ و میر مادران و کودکان هستیم.
وی تاکید کرد: بهورز یکی از تاثیر گذارترین مشاغل در نظام سلامت محسوب می شود زیرا پایه و اساس خدمات بهداشتی در روستاها به عنوان نخستین رده را تشکیل می دهند.
طباطبایی شناخت جمعیت روستایی، سرشماری خانوارها و جمع آوری اطلاعات آماری جمعیت زیرپوشش، جذب رابطان بهداشتی در مناطق مورد نیاز، بازدید از منازل، انجام مراقبت های بهداشتی برای مادران باردار، کودکان زیر هشت سال، واکسیناسیون گروه های سنی مختلف براساس نیاز و دستورالعمل، پیگیری بیماری ها و ارجاعات را از جمله مهمترین وظایف بهورزان در شبکه سلامت عنوان کرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان تعداد خانه های بهداشت در محدوده این دانشگاه را 261 مورد ذکر کرد و افزود: بهورزان خدمات دیگری نظیر کنترل و گزارش بیماری ها، نظارت بر دفع بهداشتی زباله های روستا، کنترل بهداشت آب و جمع آوری نمونه، انجام کمک های اولیه، درمان های ساده، جمع آوری، ثبت آمار و گزارش به مراکز بهداشت و درمان را انجام می دهند.
به گزارش ایرنا در سال 53، شبکه بهداشت و درمان در روستاهای کشور کار خود را در استان آذربایجان غربی آغاز کرد که بعد از انقلاب اسلامی نیز خدمت رسانی به روستاها گسترش یافت و یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی شد، در 12 شهریور سال 1363 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وقت با هدف کمک رسانی هر چه بیشتر به بیماران روستایی و همچنین به منظور تحقق یکی از اهداف مقدس انقلاب اسلامی مبنی بر فقرزدایی از روستاها دست به تاسیس خانه‌هایی با نام خانه بهداشت زد و در جهت تامین تیم متخصص این خانه ها به تربیت افرادی همت گمارد که بهورز نام گرفتند.
30 بهورز نمونه محدوده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان امروز به نمایندگی از سایر بهورزان دانشگاه مورد تجلیل قرار گرفتند.
سیستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل و شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند، مهرستان، چابهار و کنارک زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارند.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.