در این مطلب آمده است: هنرهای تجسمی در زمره رشته هایی است که به واسطه تعدد زیر شاخه هایش، علاقه‌مندان بسیاری را به خود جلب کرده و پاسخ‌گوی سلایق مختلف است. هنرهای تجسمی که گاه با اصطلاح هنرهای بصری یاد می‌شود، هنرهای مبتنی بر حس بینایی مانند نقاشی، مجسمه سازی، طراحی، طراحی محصول، چاپ دستی، عکاسی، گرافیک، طراحی صنعتی، سرامیک، صنایع دستی و ... را شامل می شود. تعدد هنرمندان این شاخه هنری در سیستان و بلوچستان نشان می دهد علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است. اما این هنرمندان هم در مواردی از حمایت های ضعیف، نگاه غیر کارشناسانه و جای خالی آموزش در استان گلایه دارند. گلایه هایی که در دراز مدت اگر به رفع آن توجهی نشود ممکن است هنرمندان را بی انگیزه کند و ادامه فعالیت را از آن ها بگیرد.
نبود سالن تخصصی برای برگزاری نمایشگاه ها
یکی از هنرمندان تجسمی که به گفته خود از سال 70 به صورت حرفه ای در رشته نقاشی و طراحی فعالیت دارد به خبرنگار ما می گوید: در مدت فعالیتم اولین آموزشگاه هنرهای تجسمی را در زاهدان راه اندازی کردم و در سال 79 هم در سیستان کلاس های هنری تشکیل دادم، اما در این مدت حمایتی که انتظار داشتم شامل حالم نشد و امکانات، تجهیزات و حمایت های مالی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری کلاس های هنری دریافت نکردم. «علی راشکی» بیان می کند: البته در سال های اخیر که تیم جدید، جوان و متخصصی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور دارند توجه به هنرهای تجسمی بیشتر شده است. هنرمندان راحت تر می توانند درجه هنری دریافت کنند و همکاری مسئولان، هنرمندان را با انگیزه تر از گذشته و امیدوار به آینده کرده است. وی تصریح می کند: به عنوان شاغل در هنرهای تجسمی درآمدی ندارم که بتواند چرخ زندگی ام را بچرخاند و وسایل مورد نیاز کارم را خریداری کنم، زیرا شرایط خرید آسان برای هنرمندان تجسمی در استان فراهم نیست. برای گذران زندگی مجبور هستم کارهای دیگر هم انجام دهم. بسیاری دیگر از هنرمندان نیز این شرایط را دارند. باید به هنرمندان هنرهای تجسمی استان توجه شود تا بتوانند در تهران نمایشگاه برگزار کنند و در مجامع هنری در کشور معرفی شوند و از این منظر هنر استان را به دیگر استان ها معرفی کنند. مهم ترین مشکل کنونی، مسائل اقتصادی است که گریبان گیر هنرمندان هنرهای تجسمی هم شده است. وی ادامه می دهد: در سیستان و بلوچستان هنرمندان این رشته ها فضا و مکان مناسب نمایشگاه های هنری را ندارند فقط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سالنی دارد که از نظر مسافت دور است و اگر همین سالن در مرکز شهر بود حداقل می توانست هنرمندان را امیدوارتر کند. اگر سالن تخصصی ویژه نمایشگاه در اختیار داشتند که آثار خود را در آن به نمایش بگذارند انگیزه هنرمندان را افزایش می داد. وی خاطرنشان می کند: در این باره پیگیری هایی از سوی هنرمندان انجام و پیشنهاد آن به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم مطرح شده است، اما مشکل بودجه و کمبود اعتبار، سد راه تحقق آرزوی هنرمندان تجسمی برای داشتن سالن تخصصی ویژه برگزاری نمایشگاه های هنرهای تجسمی است.
جای خالی آموزش در هنرهای تجسمی
رئیس انجمن هنرهای تجسمی هم که خود در رشته گرافیک مشغول به فعالیت است می گوید: در گرافیک باید سفارش دهنده برای کار وجود داشته باشد، زیرا طراحان گرافیک از این راه امرار معاش می کنند. در سال های قبل نهادهای هنری جایگاه خوبی برای طراحان گرافیک قائل نبودند و آثار تولیدی به راحتی رد می شد، زیرا نگاه ها سلیقه ای بود با این که متخصصان این کار همان هنرمندان هستند. «حسن اصغری» بیان می کند: هر کس هم که نرم افزاری را فرا می گرفت حق طراحی داشت و به دلیل این که انتخاب آثار سلیقه ای است گاه کارهای متخصصان رد و کارهای ضعیف تایید می شد زیرا سلیقه در کارها دخالت داشت. در بسیاری از آثار تایید شده در سال های گذشته ممکن است طراح توجیهی برای علایم و عنصرهایی که در اثر استفاده کرده است نداشته باشد و آثار تلفیقی از آثار هنرمندان دیگر باشد. بارها پوسترهایی حتی در موضوع های ملی تایید شد که حرفی برای گفتن نداشت! وی اضافه می کند: در کارهای ملی باید مراقب بود آبروی گرافیک و هنر استان به واسطه ندانم کاری برخی افراد از بین نرود. هنرمندان گرافیک پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی به جایگاه ها و فضاهایی برای تمرین احتیاج دارند، برخی از آن ها به آموزشگاه می روند و در آن جا مشغول به تمرین و کار می شوند که در آموزشگاه ها هم نگاه ها و سلیقه ها متفاوت است و نمی تواند نیاز هنرمندان را پاسخ‌گو باشد. به همین دلیل تعدادی از هنرمندان با هزینه خود فضایی ایجاد کردند و علاقه مندان به طراحی برای تمرین به آن فضا آمدند. وی بیان می کند: در سال های اخیر نگاه ها نسبت به هنرمندان گرافیک تا حدودی بهبود یافته است، حوزه هنری پیگیری های لازم را انجام می دهد و کارگاه طراحی آزاد را نیز در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی کردیم. در حوزه هنری پاتوق هایی برای طراحان گرافیک، نقاشی، کاریکاتور و ... ایجاد و یک روز در هفته به هنرمندان اختصاص داده شده است. وی تصریح می کند: انجمن هنرهای تجسمی با هم فکری هنرمندان سعی در رفع مشکلات آن ها دارد. برای هنرمندان هنرهای تجسمی استفاده از فضاهای مناسب و بهره گیری از استادان دارای تخصص سخت است زیرا در استان ما این فضاها وجود ندارد و بسیاری از آن ها هم نمی توانند به تهران بروند تا در محضر استادان صاحب سبک آموزش های لازم را فرا گیرند. بنابراین در جلسه ای با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مسائلی از جمله تامین بودجه های لازم برای برگزاری جشنواره های خوب هنرهای تجسمی در استان و در سطح ملی، کلاس های آموزشی، فرصت‌های مطالعاتی و طرح های حمایتی از هنرمندان مطرح شد. وی ادامه می‌دهد: یکی از قول های معاون وزیر این بود که استادان بزرگ به استان بیایند و فرصت های آموزشی ایجاد شود. البته باید بررسی شود میزان استقبال هنرمندان رشته های مختلف تجسمی از استادان چه قدر است و کدام رشته ها نیاز به برگزاری کارگاه های آموزشی دارد.
پیگیری برگزاری ورک شاپ های ملی
معاون امور هنری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: انجمن هنرهای تجسمی برای پیشرفت برنامه‌هایی را پیشنهاد داده است که پیگیری می شود از جمله می توان به پیشنهاد برگزاری سمپوزیوم سفال با نگاه به سفال جام آسوریک و سفال کلپورگان به صورت ملی، پیشنهاد برگزاری ورک شاپ های ملی و دائمی و استاد محور در داخل استان اشاره کرد. «نصیر احمد ملازهی» بیان می‌کند: حضور هنرمندان هنرهای تجمسی در جشنواره‌های مختلف مد نظر است که چندی پیش امیر عباس پروین در جشنواره تجسمی جوان ملی حضور یافت.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.