به گزارش ایرنا محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روزهای دوشنبه و سه شنبه گذشته سفرش به سیستان و بلوچستان را از جنوبی ترین نقطه این استان یعنی چابهار آغاز و از شهرهای جنوب تا مرکز این استان بازدید کرد.
تکلیفی که برنامه ششم توسعه روی دوش او و وزارتخانه اش گذاشته گسترش دسترسی های مردم مناطق محروم و روستایی به زیرساخت های ارتباطی است به همین دلیل وی در دومین سفرش به سیستان و بلوچستان برای ادای این تکلیف شهر به شهر پیشرفت کار در این استان را پیگیری و دنبال کرد.
سفر دو روزه وزیر ارتباطات به سیستان و بلوچستان خبرها و وعده های خوبی را به ارمغان آورد اما در عین حال ارزیابی او از وضعیت فعلی زیرساخت های ارتباطی در این استان گویای آماری دلخوش کننده نیست.
آذری جهرمی که سفرش به سیستان و بلوچستان را با حضور در برنامه زنده شبکه استانی هامون به پایان رساند در تشریح وضعیت زیرساخت های ارتباطی این استان گفت: سیستان و بلوچستان 9 هزار روستا دارد که از این تعداد 7 هزار و 100 روستا دارای سکنه است و 5 هزار و 100 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارند.
وی ادامه داد: تنها پنج درصد روستاهای سیستان و بلوچستان زیرساخت ارتباطی مناسب یعنی اینترنت، تلفن ثابت و تلفن همراه دارند و 14 درصد از این روستاها فاقد هر گونه بستر ارتباطی هستند.
وزیر ارتباطات اظهار داشت: سیستان و بلوچستان در مقایسه با استان های دیگر از نظر زیرساخت های ارتباطی توسعه کمتری پیدا کرده است و دلیل آن هم گستردگی جغرافیایی و پراکندگی جمعیت است.
وی افزود: در سفر 9 ماه پیش بنده به همراه رئیس جمهوری و همچنین در تمامی جلساتی که درباره سیستان و بلوچستان برگزار می شود، تاکید آقای روحانی بر توسعه سیستان و بلوچستان به عنوان برنامه ویژه همه وزارتخانه هاست.

** خبرها و وعده های وزیر ارتباطات برای سیستان و بلوچستان
تجهیز بستر ارتباطی سیستان و بلوچستان به 750 کیلومتر فیبر نوری زمینی، فراهم شدن امکان اینترنت ثابت و تلفن خانگی در 2 هزار و 215 روستا، احداث و به روز رسانی 330 سایت شهری و روستایی و دسترسی همه شهرها و برخی روستاهای این استان به خدمات نسل های 3 و 4 در یک سال گذشته نیز از جمله خبرهای خوبی بود که از زبان وزیر ارتباطات شنیده شد.
آذری جهرمی در این سفر از برداشتن گام هایی بلند برای توسعه زیرساخت های ارتباطی سیستان و بلوچستان تا پایان سالجاری خبرداد و تصریح کرد: بر اساس تفاهم انجام شده بین مسئولان استانی مقرر شد تا پایان امسال برای 500 روستا بستر اینترنت و تلفن خانگی فراهم شود.
وی ادامه داد: 500 کیلومتر فیبر نوری زمینی نیز به شبکه بین شهری فیبر نوری این استان تا پایان سال اضافه خواهد شد همچنین در این مدت 600 روستا از خدمات پهنه موبایل بهره مند می شوند.

**بهره مندی روستای جهانی کلپورگان از سفر وزیر ارتباطات
حضور آذری جهرمی در روستای هدف گردشگری جهانی «کلپورگان» شهرستان سراوان نشان داد که در عصر ارتباطات یک جوان روستایی می تواند مستقیما دعوت کننده یک وزیر باشد.
وزیر ارتباطات که دو هفته پیش از طریق پیام یک جوان روستایی در توییتر از وجود سفال هفت هزار ساله کلپورگان و ثبت جهانی این روستا مطلع شده بود در این سفر بازدید از این روستا را در دستور کار قرار داد و به درخواست همان جوان شرایط را برای ارتباط این روستا با جهان مهیا کرد.
وزیر ارتباطات در برنامه زنده تلویزیونی شب گذشته در این باره گفت: دو هفته پیش یکی از اهالی روستای کلپورگان در توییتر به بنده پیام داد و گفت «در این روستا محصول جهانی با سابقه هفت هزار ساله داریم اما برای معرفی آن اینترنت پر سرعت نداریم».
آذری جهرمی ادامه داد: بعد از پرس و جوی بنده درباره این روستا با توجه به توسعه زیرساخت ها از قبل، هفته گذشته مشکل اینترنت پرسرعت روستای کلپورگان حل شد.
وی با بیان اینکه صنایع دستی این روستا قابل عرضه به دنیاست افزود: طبق هماهنگی انجام شده با شرکت دی جی کالا قرار شد برای تولیدکنندگان سفال در کلپورگان دوره آموزشی کسب و کار در فضای مجازی برگزار شود.
وزیر ارتباطات اظهار داشت: ظرف دو هفته آینده نیز شرکت پست در این روستا دفتری دایر می کند که از طریق آن سفارش های اینترنتی داخلی و خارجی از محصولات و صنایع دستی کلپورگان به نقاط مختلف کشور و دنیا منتقل خواهد شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ششمین وزیری است که از ابتدای امسال به سیستان و بلوچستان سفر و از نزدیک مشکلات پهناورترین استان کشور را مشاهده کرد. استانی که با دارا بودن جوان ترین جمعیت کشور با نرخ بیکاری 12 درصد و 56 هزار نفر بیکار شانزدهمین استان بیکار کشور است.
علاوه بر این خشکسالی، کمبود منابع آب، حاشیه نشینی و مشکلاتی از قیبل نبود زیرساخت های ارتباطی مناسب سایه سنگینی بر قابلیت ها و ظرفیت های نهفته این استان انداخته است که امید می رود با حضور وزرا و مسئولان رده بالای کشوری در منطقه و مشاهده و لمس این مشکلات از نزدیک هر چه زودتر ابر محرومیت از آسمان این استان کنار رود و شاهد تابش پیشرفت های روزافزون این استان باشیم.
استان سیستان و بلوچستان با 187 هزار و 502 کیلومتر مربع پهناورترین استان کشور بطوریکه فاصله شمالی ترین (شهرستان هیرمند) تا جنوبی ترین نقطه این استان (گواتر چابهار و زرآباد کنارک) بیش از هزار کیلومتر است.
9908 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.