به گزارش ایرنا سایت پرورش میگوی رودیک دومین سایت پس از گواتر چابهار است که با مشارکت سرمایه گذار کشور کویت در حال اجراست.
20 سایت مستعد پرورش میگو با مساحت حدود 42 هزار هکتار در سواحل چابهار و کنارک شناسایی شده که منطقه ساحلی گواتر متصل به آبهای اقیانوسی بهترین مکان برای پرورش میگو در سواحل مکران است.
گواتر با حدود چهار هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو با ساحلی پاکیزه و بدور از آلودگی های صنعتی و شهری از نقاط مهم و سودآور برای پرورش میگو در کشور است.
سایت پرورش میگو گواتر به 2 فاز شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است، فاز شمالی 107 مزرعه با تیپ 20هکتاری طراحی شده که هم اینک 92 مزرعه با سطح مفید حدود هزار و 410 هکتار به بهره برداری رسیده است.
6 مزرعه 200 هکتاری در فاز جنوبی نیز طراحی شده که هم اینک سه مزرعه کامل و یک مزرعه تا 50 درصد با سطح مفید 430 هکتار به بهره برداری رسیده است.
تمامی زیرساخت ها برای سرمایه گذاری در بخش پرورش میگو در سایت گواتر چابهار فراهم شده است.
47 کیلومتر جاده دسترسی آسفالته، 19 کیلومتر دایک حفاظتی به ارتفاع بیش از پنج متر، 33 کیلومتر کانال آبرسانی، 39 کیلومتر کانال زهکشی و 50 کیلومتر شبکه برق در سایت گواتر تا کنون اجرا شده است.
آماده سازی فاز نخست اسکله آبرسانی پروژه پرورش میگوی در رودیک چابهار و آبگیری استخرهای پرورش میگو نوید دهنده اشتغال 2 برابری در پرورش میگو است.
راه اندازی این سایت می تواند در تولید چند برابری میگو، ایجاد اشتغال پایدار در منطقه، صادرات و ارز آوری نقش بسزایی داشته باشد.
معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مجتمع پرورش میگوی رودیک در مجموع با هزار و500 هکتار در 2 بخش 250 هکتاری در قسمت غربی و 1250 هکتاری در قسمت شرقی تقسیم شده است.
میران صداقتی افزود: این سایت با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذار کشور کویت در حال اجراست.
وی بیان کرد: سهم اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در این پروژه ساخت اسکله آبگیری، برقرسانی، ایستگاه پمپاژ و جاده دسترسی است.
معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان افزود: برای اجرای این پروژه 560 تن شمع های لوله ای فلزی با کوبیدن به طول 2 هزار و 750 متر، هزار و100 متر مکعب بتن ریزی درجا، اجرای موج شکن شمعی به طول 100 متر با استفاده از 298 عدد شمع به وزن 540 تن و خط انتقال آب با لوله به قطر هزار و400 میلیمتر به طول هزار و 250 متر از نوع GRP و ST انجام شده است.
صداقتی اظهار داشت: سرمایه گذار بخش خصوصی تاکنون عملیات خاکی 52 استخر در قسمت غربی به مساحت 250 هکتار در فاز نخست این پروژه را انجام داده و آماده کشت است.
به گزارش ایرنا، سیستان وبلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر به نام های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.