حسین شهدادی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس‌ از افتتاح فاز نخست بندر چابهار و ارتقای توان عملیاتی این بندر به 8.5 میلیون تن در سال، تمام تمرکز ما باید معطوف به جذب بار و تلاش در جهت ترغیب صاحبان کالا برای استفاده از این بندر باشد.
وی افزود: صاحب کالا در صورت ارائه مشوق‌های اقتصادی و فراهم‌ بودن زیرساخت‌های پسکرانه‌ ای علاقه ‌مند به استفاده از مسیر بندر چابهار می‌ شود.
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: عمده ‌بارهای صادراتی، ترانزیتی و وارداتی ریل ‌پسند هستند زیرا جابجایی با ریل از نظر اقتصادی به صرفه است.
وی با بیان اینکه اتصال بندر به ریل اجتناب‌ ناپذیر است، خاطرنشان کرد: با توجه به محدویت ‌های مالی و بودجه ‌ای دولت سرمایه ‌گذاری در پسکرانه ‌های ریلی و جاده‌ای باید توسط بخش خصوصی انجام شود.
شهدادی ادامه داد: توجیه اقتصادی برای جذب سرمایه‌ گذار ایجاد پسکرانه‌ های مناسب بندری است و زمانی که در چابهار کشتی‌ های متعدد پهلوگیری کنند و با ایجاد خطوط کشتیرانی لاینر در بندر می‌ توانیم توجیه اقتصادی برای بخش ‌خصوصی جهت سرمایه ‌گذاری در پسکرانه ‌های ریلی و جاده‌ای را ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه سالانه 15 میلیون تن کالای اساسی توسط شرکت ‌های دولتی به کشور وارد می‌ شود، تاکید کرد: 20 درصد از این کالاهای اساسی سهم استان‌های شرقی حوزه بندر چابهار نظیر سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، جنوبی و رضوی، سمنان، گلستان و شرق کرمان است.
معاون بندری و اقتصادی بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: به ‌صرفه است کشتی‌ های حامل این کالاها به‌ جای آنکه حداقل 700 مایل از بندر چابهار دور شوند و کالاهای خود را در سای بنادر کشور تخلیه کنند، این‌ کالاها در بندر چابهار تخلیه شود.
وی با بیان اینکه بندر چابهار براساس بررسی ‌های انجام شده حداقل 260 کیلومتر به استان ‌های شرقی نسبت به سایر بنادر کشور نزدیک ‌تر است، گفت: صرفه ‌جویی که در حمل و نقل دریایی و جاده‌ای به واسطه بندر چابهار اتفاق می ‌افتد تخلیه کالاها در این بندر را توجیه پذیر می کند.
شهدادی خاطرنشان کرد: یکی از راههای اساسی برای تکمیل به‌ موقع زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای چابهار با توجه به محدویت‌های دولتی جذب سرمایه‌ گذار بخش خصوصی در ساخت و بهره‌ برداری از طرح‌های ریلی و جاده ‌ای به صورت bot و توجیه ‌پذیری اقتصادی این سرمایه‌ گذاری از راه اختصاص حداقل واردات 20 درصد کالای اساسی کشور از طریق این بندر است.
3043**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.