فعالان و چهره های سیاسی در گفت و گو هایی جداگانه با جماران به سخنان رییس جمهور در جلسه امروز مجلس واکنش نشان دادند.

امروز(سه شنبه) رییس جمهور روحانی برای پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس حضور یافت که واکنش های زیادی را در بین فعالان جناح های مختلف سیاسی و کاربران فضای مجازی برانگیخت. 

 روحانی تنها در یک سوال توانست نمایندگان را قانع کند و پاسخ های او به ۴ سوال دیگر نمایندگان را قانع نکرد تا سوالات مطابق قانون به قوه‌قضاییه ارجاع داده شود.

 

توکلی: قانع‌نشدن نمایندگان نشان می دهد که اشکالی در بعضی سیاست‌های رئیس‌جمهور یا اقدامات برخی همکارانش وجود دارد

احمد توکلی در گفت‌و گو با خبرنگار جماران، درباره وضعیت رئیس‌جمهور پس از قانع نشدن نمایندگان مجلس از پاسخ هایش، گفت: در فرآیند سوال حتماً نباید نمایندگان قانع شوند، بلکه این یک نماد از فرآیند دموکراتیک و مردم‌سالارانه است که پس از حضور رئیس‌جمهور در مجلس، نمایندگان با متانت حرف خود را زده و ایشان نیز با همین منوال جواب می دهد، بعد از آن نیز ممکن است نمایندگان از پاسخ های ارائه شده، قانع شوند یا خیر.

وی افزود: قانع‌نشدن نمایندگان نیز بدان معناست که اشکالی در بعضی سیاست‌های رئیس‌جمهور یا اقدامات برخی همکارانش وجود دارد. اتفاقاً این موضوع برای رئیس جمهور فرصتی است که در برخی سیاست‌های خود یا بعضی حوزه‌ها و همکارانش بازبینی کند و نمایندگان نیز باید برای رفع مشکلات از دولت حمایت کنند.

پس از قانع نشدن نمایندگان، سوالات مطرح شده به قوه قضائیه ارجاع خواهد شد

این نماینده سابق مجلس بیان کرد: اگر رئیس‌جمهور گام های مثبتی برای رفع اشکالات بردارد، نمایندگان هم از رئیس‌جمهور حمایت خواهند کرد.

وی گفت: این یک امر قانونی است که پس از قانع نشدن نمایندگان از جواب های رئیس‌جمهور، سوالات مطرح شده به قوه قضائیه ارجاع خواهد شد و پس از آن نتایج بررسی قوه‌قضائیه بار دیگر جهت تصمیم‌گیری به مجلس ارجاع می شود. وقتی قانون به درستی اجرا می شود، هیچ‌کس نباید دلخور شود و اگر قانون ما را ملزم به انجام کاری کرد، نباید از آن فرار کنیم.

دولت و مجلس باید به هم کمک کنند که وضع مردم بهتر شود

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: این قانون است که تکلیف افراد را مشخص می کند. رئیس‌جمهور باید جمعی از سوال کنندگان را دعوت کند و از آنها بپرسد، حالا که جواب های او را شنیدند، کجای کارش اشکال دارد. او  باید حرف های نمایندگان را بشنود و هرجای کار که ایراد داشت را اصلاح کند. بنابراین دولت و مجلس باید به هم کمک کنند که وضع مردم بهتر شود.

توکلی در پایان گفت: اصحاب رسانه نیز باید در این زمینه کمک کنند که فضای همدلی و وحدت میان مسئولان به منظور نجات کشور به وجود آید و نباید به دنبال کشف انگیزه‌هایی روند که باعث بروز اختلاف میان مسئولین می شود. لذا باید با نگاهی مثبت به اقداماتی که نمایندگان، رئیس جمهور و دولت در راستای وظایف خود انجام می دهند، نگریست.

 

زیباکلام: وقایع امروز مجلس نشان داد که سکوت رئیس جمهور به معنای ضعف تلقی می شود

 

صادق زیباکلام در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره آنچه امروز در مجلس گذشت، گفت: درست است که کشور دچار بحران آب شده، اما آقای رئیس‌جمهور با هر مصیبتی بود، موفق شد یک سطل آب لوله کشی خنک، خالص و کاملاً تمیز با خود به مجلس بیاورد و آن را با جسارت و شهامت کم نظیری، بر سر همه امیدها و انتظاراتی بریزد که پیرامون حرف‌زدن ایشان ماه‌ها در جامعه به وجود آمده بود.

تندروها با تمام وجود به آقای رئیس‌جمهور، دولت و عملکردش حمله‌ور شده اند

وی افزود: صورت مسأله روشن است، آقای روحانی بنابر دلایلی سکوت می کنند و هیچ چیز نمی گویند. ظاهراً می خواهد بگوید که شرایط کشور به گونه ای است که رویارویی درست نیست و باید مصالحه کرده و در جهت وحدتحرکت کنیم. اما این مسائل به هیچ وجه برای جبهه پایداری و اصولگرایان تندرو مطرح نیست و آنها با تمام وجود به آقای رئیس‌جمهور، دولت و عملکردش حمله‌ور شده اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: این از تصورات آقای روحانی است که باید سکوت کرد و نگذاشت کشور دچار التهاب شود. در سال‌های اخیر هرقدر ایشان بیشتر سکوت کرده، تندروها حملات بیشتری علیه او کردند. بنابراین به نظر می رسد که سکوت آقای روحانی تاکنون هیچ دستاوردی نداشته است. وقایع امروز در مجلس نشان داد که سکوت رئیس‌جمهور به معنای ضعف تلقی می شود و این گونه نیست که تندروها بگویند حالا که رئیس‌جمهور آتش بس اعلام کرده، ما نیز یک مقدار مراعات کنیم.

آقای روحانی سخت در اشتباه است و سکوتش به هیچ وجه از خشونت‌کلامی و گفتاری مخالفینش نمی کاهد

وی گفت: تهدیدات اخیر نظیر استخر فرح نیز که علیه رئیس‌جمهور به راه افتاده، نشان می دهد که آقای روحانی سخت در اشتباه است و سکوتش به هیچ وجه از خشونت‌کلامی و گفتاری مخالفینش نمی کاهد و هر توضیح و استدلالی هم که بیاورد، مخالفینش به چیزی کمتر از قلع و قمع دولتش و وادار کردن وی به کناره‌گیری رضایت نمی دهند.

زیبا کلام در ادامه گفت: مخالفین دولت معتقدند که اگر همین فردا وارد انتخابات شوند، تعداد قابل توجه ای از کسانی که در انتخابات اسفند 94 شرکت کرده و به لیست های امید رای دادند، همچنین میزان قابل توجه ای از کسانی که در 29 اردیبهشت 96 با امید به پای صندوق رفته و به آقای روحانی رای دادند، به شدت از عملکرد مجلس و آقای روحانی سرخورده شدند.

راه برای پیروزی بی‌چون و چرا و قاطع تندروها در انتخابات باز شده

این استاد دانشگاه اظهار کرد: بنابراین، این افراد دیگر در انتخابات شرکت نخواهند کرد و این موضوع راه را برای پیروزی بی‌چون و چرا و قاطع تندروها در انتخابات باز خواهد کرد. لذا آنها با همان 16 میلیون رأیی که در سبد خود دارند و به آقای رئیسی داده شد، می توانند مجلس و پاستور را به دست آورند.

وی در پایان گفت:  میزان قابل توجهی از 40 میلیون نفری که در انتخابات‌های 92 تا 96 شرکت کردند و پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان محسوب می شدند، به دلیل ناامیدی، سرخوردگی و احساس پشیمانی از اینکه چرا در انتخابات شرکت کردند، فعلاً بنا دارند در انتخابات‌های پیش رو شرکت نکنند.

 

محسن غرویان: سوال کنندگان تصمیم داشتند که قانع نشوند

 

آیت الله محسن غرویان در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره وقایع امروز مجلس اظهار کرد:

از همان ابتدا قرائن و شواهدی وجود داشت که سوال از رئیس‌جمهور، ریشه ای سیاسی دارد. لذا آنهایی که با اهداف و اغراض سیاسی موضوع سوال از رئیس‌جمهور را دنبال می‌کردند، قبل از هر پاسخ و بحثی تصمیم گرفتند تا قانع نشوند و به نظر می رسد جریان سوال از رئیس‌جمهور، پروژه ای با اهداف سیاسی باشد. لذا چنین تصمیمی از قبل گرفته شده بود و قرار هم نبود که چندان توجهی به پاسخ‌های رئیس‌جمهور شود.

وی افزود:  برخی بنای کار خود را بر قانع‌نشدن گذاشتند. از این رو، باید دید که سیر مسأله به کجا منتهی می شود و زعمای قوم آن را چگونه پیگیری خواهند کرد. در این شرایط کشور، پروژه سوال از رئیس‌جمهور در جهت خواست دشمنان نظام جمهوری اسلامی است. زیرا تنها آنها به دنبال اختلاف و کشمکش میان قوای سه گانه کشور هستند. لذا دنبال کردن چنین پروژه ای به هیچ وجه به صلاح مملکت نیست.

در این مقطع اصلاً جای سوال از رئیس‌جمهور نبود

این مدرس حوزه علمیه‌قم بیان کرد: ما در علم اصول و در بحث های فقهی و اصولی، مبحثی با عنوان حکومت و ورود داریم. فکر می کنم این مبحث، ارتباط مستقیمی دارد با جمله ای از فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند؛«ایندولت باید تا آخر وقت مقرر خودش ادامه پیدا کرده و به کار خودش ادامه دهد.» لذا این جمله رهبری بر بحث های مجلس، حکومت و ورود پیدا می کند.

وی در پایان گفت: به نظر من، در این مقطع اصلاً جای سوال از رئیس‌جمهور نبود و با آن جمله رهبری، باید به وقت دیگری موکول می شد. بنابراین، تحرکاتی که تحت پروژه ای به نام استیضاح انجام می شود، برخلاف منویات مقام معظم رهبری است و این پروژه باید هر چه سریعتر از طرف یک مقام بالا متوقف شود.

علیرضا رحیمی: به علت نگرانی از سو استفاده بیگانگان نمی توانیم با زبان انتقادی تندتری صحبت کنیم

علیرضا رحیمی در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره وقایعی که امروز در مجلس اتفاق افتاد، گفت: رئیس‌جمهور تنها در یک سوال آنهم با فاصله‌ای کم توانست مجلس را اقناع کند. وی درباره پاسخ های مربوط به قیمت ارز، کمترین رای موافق را داشت و در بحث مربوط به اشتغال و بیکاری نیز همین طور بود. در مجموع، رئیس‌جمهور نتوانست کلیت مجلس را قانع کند. 

وی افزود: آقای روحانی نتوانست نه از بُعد پاسخگویی به محتوای سوال‌ها و نه در زمینه کاستی‌هایی که دولت در حوزه های مختلف دارد، نمایندگان را قانع کند. در اصل نگران‌هایی را که نمایندگان دارند، نگرانی‌های مردم است. زیرا خود آقای رئیس‌جمهور نیز گفتند؛ در سطح جامعه و حتی تاکسی ها و اماکن عمومی، این دغدغه‌ها وجود دارند. در حقیقت رئیس‌جمهور حتی نتوانست حامیان خود را آنگونه که باید و شاید قانع کند.

 

انتظار بود که آقای روحانی شفاف‌تر درباره ضعف های داخلی دولت و موانع و تهدیدهای بیرونی حرف بزند

این نماینده مجلس اظهار داشت: انتظار بود که آقای روحانی کمی شفاف‌تر درباره ضعف های داخلی دولت و موانع و تهدیدهای بیرونی اعم از تهدید نهادهای موازی و سایر تهدیدها حرف بزند. همچنین بهتر بود که رئیس‌جمهور راجع به مسائل ساختاری اقتصاد و عدم شفافیتی که در بخش های مختلف وجود دارد، صحبت می کرد و تصویر کلانی از اقتصاد ارائه می داد.

رحیمی در ادامه گفت: رئیس‌جمهور باید سهم عوامل مختلف را در این نابهسامانی به طور شفاف باز می کرد و سهم خودش را بر عهده می گرفت و برنامه‌ای برای برون رفت از شرایط فعلی ارائه می داد. اگر آقای روحانی چنین می کرد، می توانست مردم را بیشتر قانع کند. اما متاسفانه وی رویکردی محافظه‌کارانه در پاسخ به سوالات در پیش گرفت. 

 

از آنجا که نگران بهره برداری‌های خارجی هستیم، نمی توانیم با زبان انتقادی تندتری با دولت صحبت کنیم

وی بیان کرد: از آنجا که مجلس نهادی سیاسی است، به غیر از کارهای کارشناسی و تخصصی، هر حرکتی که جناحی می کند، در کنار دغدغه های اقتصادی و معیشتی دارای دلالتی سیاسی است. هرچند سوال‌کنندگان تلاش کردند که تنها حرف‌های اقتصادی بزنند، اما ناگفته پیداست که در پس سوالات خود اغراض و اهداف سیاسی نیز داشتند که باید گفت هر جناح سیاسی در مجلس متناسب با جایگاه خودش، حق دارد که اهداف خود را دنبال کند.

عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه گفت: فراکسیون امید امروز بین المحذورین قرار دارد. زیرا از طرفی دنبال پیگیری دغدغه‌های مردم در این شرایط حاد سیاسی هستیم و نمی خواهیم نسبت به آن بی ‌تفاوت باشیم و از طرفی دیگر، نگران بهره برداری‌های خارجی هستیم و نمی توانیم با زبان انتقادی تندتری با دولت صحبت کنیم. اما اگر این محذوریت دوم نبود، یعنی اگر در شرایطی قرار نداشتیم که تحت فشارهای بین المللی باشیم و براندازان نمی‌توانستند درباره هر مسألهای موج‌سواری کنند، ما خود پیشگام طرح چنین سوالاتی در کشور می شدیم.

 

رئیس‌جمهور باید سهم عوامل مختلف در اقتصاد را باز می کرد

وی بیان کرد: شاید رئیس‌جمهور به همین دلیل که شرایط فعلی به امیدوار کردن مردم نیاز دارد و نباید حرفی زد که به نوعی مورد سوءاستفاده آمریکا، ترامپ عهدشکن و براندازان قرار گیرد. این فشار روانی را به جان خرید و مجبور شد تا مسائل را باز نکند. اما رئیس‌جمهور باید سهم عوامل مختلف در اقتصاد را باز می کرد، ولی این کار را نکرد. اقتصاد پدیده‌ای ذوالابعاد است و بیتردید دولت نقش تعیین‌کننده‌ای به عنوان قوه مجریه در اقتصاد دارد، اما تمامی قوا در آن دخالت دارند.

رحیمی در پایان گفت: رئیس‌جمهور باید بدون اینکه بخواهد تنش‌زا صحبت کند، مسائل را جواب می داد و برای امید دادن به نمایندگان و جامعه نیز، طرح مشخصی برای برون رفت از این شرایط مطرح می کرد. رئیس‌جمهور نشان نداد که برای برون رفت از مسأله ارزی، رکود یا تورم مشخصاً چه برنامه های عملیاتی دارد. شاید در جزوه ای که از سوی رئیس‌جمهور توزیع شده بود، دقیق تر به این سوالات پاسخ داده شده بود. اما متاسفانه بیان رئیس‌جمهور در این جلسه بیشتر یک بیان خطابی بود تا اینکه یک بیان اقناعی باشد.

 

حسین ابراهیمی: رئیس‌جمهور به عنوان رئیس قوه‌مجریه باید جوانب را سنجیده و برای رفع مشکلات مردم تلاش کند

حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره آنچه در مجلس اتفاق افتاد، گفت: با توجه به اینکه من سوالات نمایندگان و پاسخ رئیس جمهور را به خوبی گوش کردم ، به نظرم جواب‌هایی کهرئیس‌جمهور دادند، پاسخ سوالاتی نبود که نمایندگان مطرح کردند. بدین معنا که بخشی از آن، خارج از مسأله و بخشی دیگر نیز مربوط به آمارهایی بود که آقای روحانی و جهانگیری خلاف‌آن را در محضر رهبرمعظم انقلاب ارائه کرده بودند.

وی افزود: این مسائل موجب شد تا نمایندگان قانع نشوند. آقای رئیس‌جمهور بسیار تلاش کرد تا برای نمایندگان استدلال کند، اما با توجه به واقعیت‌هایی که در جامعه وجود دارد، پاسخ رئیس‌جمهور نتوانست جنبه‌ای قانع‌کننده برای نمایندگان داشته باشد. نمایندگان تنها در یک مورد قانع شدند و آن‌هم درباره مسائل بانکی بود. پاسخ رئیس جمهور نیز در قبال آن درست بود، زیرا برجام توانست تاحدودی روابط بانکی را تنظیم کند. اما با آنکه مابقی سوالات نیز پشتوانه و استدلالی قوی داشتند، آقای رئیس‌جمهور از پاسخگویی طفره رفت.

جناح‌های مختلف در مجلس قانع نشدند و دلیلش این است که نمایندگان مشکلات جامعه را از نزدیک درک کردند

این عضو جامعه روحانیت گفت: مجلس ما حالت فراکسیونی دارد که یک عده آن در فراکسیون ولایت، یک عده مستقل و عده ای نیز در فراکسیون امید قرار گرفتند. این عدم رای دادن نمایندگان نشان می دهد که آنها در این 4 مورد قانع نشدند. اگر کسی حرف های آقای روحانی را گوش می کرد، می دید که پاسخ لازم به نمایندگان و سوالات مطرح شده، ندادند و نتیجه این شد که نمایندگان تنها  در قبال یک پاسخ رئیس‌جمهور قانع شدند.

وی بیان کرد: نمایندگان مجلس از هر جریانی اعم از اصلاح طلب، ولایی و مستقل در این جلسه حضور داشتند و این گونه نبود که تنها یک جناح قانع نشده باشد، بلکه جناح‌های مختلف در مجلس قانع نشدند و دلیل آن هم این است که نمایندگان ملت، مشکلات جامعه را از نزدیک درک کرده بودند و آقای رئیس جمهور نتوانست پاسخی که جامعه را قانع کند، ارائه دهد. لذا نمایندگان مجلس، نمایندگان مردم هستند و درد مردم را از نزدیک می بینند.

مردم می گویند دولت کاری نکرده است

ابراهیمی در ادامه گفت: سوالاتی که امروز نمایندگان از رئیس‌جمهور پرسیدند، سوالاتی هستند که در میان توده‌های مردم وجود دارد. لذا آقای رئیس‌جمهور با آنکه ممکن است برخی قسمت‌های آن به کسانی دیگر مربوط باشد، اما از آنجا که رئیس قوه‌مجریه است، باید جوانب را سنجیده و مشکلات مردم را درک کرده و برای رفع مشکلات مردم تلاش کند.

وی افزود: رئیس‌جمهور تمام همت خود را در دوره یازدهم روی سیاست‌خارجی و آنهم تنها روی موضوع‌هسته ای گذاشت. اما آن نیز به نتیجه‌ای که باید برسد، نرسید و مردم روحیه خود را از دست دادند. به نحوی که اگر در جامعهراه رویم، مردم می گویند دولت کاری نکرده است. اگر دولت همین تلاشی که امروز شروع کرده، سه سال قبل شروع کرده بود، تحریم های آمریکا به هیچ عنوان اثری نمی گذاشت. نه اینکه امروز در حالی که هنوز تحریم‌ها شروع نشده، زلزله‌ای در اقتصاد کشور اتفاق بیفتد.

ابراهیمی در پایان گفت: دلیلی ندارد دولت به کسانی که می خواهند برای تفریح به خارج بروند، ارز دولتی دهد. لذا واقعیت این است که آقای رئیس‌جمهور نتوانست پاسخ لازم را به نمایندگان دهد.

 

جعفرزاده ایمن آبادی: به دلیل خلأ قانونی سؤال از رئیس جمهور بلاتکلیف خواهد ماند

نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس با انتقاد از خلأ قانون در زمینه سؤال از رئیس جمهور گفت: اصل 213 قانون در مورد ارجاع پرونده سؤال به قوه قضاییه برای مواردی است که قانونی نقض شده باشد؛ الآن قانونی نقض نشده است. بنابراین نباید پرونده به قوه قضائیه برود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در مورد ادامه کار سؤال از رئیس جمهور بعد از قانع نشدن مجلس اظهار داشت: سؤال از رئیس جمهور بلاتکلیف خواهد ماند. هر سؤال از وزیر یا رئیس جمهوری که به قوه قضائیه ارسال شده نتیجه ای نداشته است؛ چون در این زمینه خلأ قانونی وجود دارد.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس افزود: مجلس تصمیم گرفته است که آیین نامه داخلی را اصلاح کند به گونه ای که تمام شکایاتی که از مجلس به قوه قضاییه می رود قانون مجازات اسلامی برای رسیدگی به آن وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر در این زمینه قانونی مثل قانون هدفمندی یارانه ها می داشتیم که وقتی دولت خلاف کرد با آن برخورد کنیم این کار را می کردیم. ولی الآن تنها نمایندگان مجلس از پاسخ رئیس جمهور قانع نشده اند و جرمی اتفاق نیفتاده که بخواهیم در مورد آن تصمیم بگیریم.

 جعفرزاده ایمن آبادی با تأکید بر اینکه قانونی نقض نشده است، در خصوص احتمال ارجاع این موضوع به قوه قضائیه گفت: اصل 213 قانون در مورد ارجاع پرونده سؤال به قوه قضاییه برای مواردی است که قانونی نقض شده باشد؛ الآن قانونی نقض نشده است. بنابر این نباید پرونده به قوه قضائیه برود.

وی تأکید کرد: دولت باید روش های خود را اصلاح کند در غیر این صورت وزرای دیگر هم آسیب می بینند. خود آقای رئیس جمهور باید ورود کند و با نمایندگان نشست و  جلسه بگذارد و ارتباط برقرار کند تا بتواند فضا را تلطیف کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.