آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی به حادثه تجمع در مدرسه ی فیضیه ی قم که سخنان و شعارهای ساختارشکنانه ای علیه مرجعیت و برخی مسئولین نظام در آن مطرح شده بود واکنش نشان داد.

به گزارش جماران، آیت الله فاضل لنکرانی با توجه به قضایای پیش آمده در جریان برگزاری یک تجمع در مدرسه فیضیه قم گفت: در مورد این تجمعی که در مدرسه فیضیه برگزار شد، هم مردم و هم طلاب و اساتید تماس‌های فراوانی با بنده گرفتند، سؤالاتی داشتند که من به اختصار نکاتی را عرض می‌کنم.

اولین نکته این است که حرکت‌های حوزه‌های علمیه و شعارهایشان باید در مسیری دور از جناح‌بندی‌های سیاسی باشد این مطلبی است که مراجع بزرگوار، اساتید انقلابی و دلسوز حوزه مکرر فرموده‌اند، بنابراین اگر تجمعی رنگ و بوی سیاسی و جناحی پیدا کند نمی‌توان آن را تجمع حوزوی محض با عنوان حوزه تلقی نمود.

نکته دوم آنکه مردم باید همیشه صدای دین و صدای خودِ مردم را از حوزه بشنوند. آن هم با مطالب متین و متقن و منطقی، متأسفانه در این تجمع به نظر من در درجه اول به خود حوزه و روحانیت ظلم شد و در درجه بعد به انقلاب جفا شد، و این مطلبی است که برای ما بسیار سنگین است. اینکه به روحانیت جفا شد، چون مطالبی بی پایه و اساس در این تجمع گفته شد مثل این که این حوزه سکولار است، یا درس‌های خارج حوزه طلبه‌ها را سکولار تربیت می‌کند. این مطلب را اگر حمل بر صحت کنیم کاملاً از روی جهالت است، به برکت انقلاب امروز حوزه ما در مهم‌ترین مسائل مورد نیاز حکومت و جامعه اسلامی حضور دارد، فقه هسته‌ای در همین حوزه تولید شد، هزاران مسئله پزشکی روز را مراجع بزرگوار در همین حوزه جواب داده‌اند، مسائل مستحدثه‌ای که در این چند دهه در حوزه علمیه قم مطرح و کتاب‌هایی در موردش نوشته شده قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست، در باب حقوق بشر و بررسی و نقد اعلامیه حقوق بشر در همین حوزه قدم‌های بسیار بزرگی برداشته شده، من تعجب می‌کنم این افرادی که چشم‌شان را می‌بندند و همینطور حوزه را سکولار می‌نامند جواب خدا و جواب امام زمان علیه السلام را چه می‌خواهند بدهند؟ برای ما بسیار سنگین است که بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی کسی بیاید و این حوزه را سکولار بنامد، مثل این می‌ماند که یک نادانی بگوید دانشگاه امروز ما بعد از 40 سال در تقابل با دین است، چطور این حرف واضح البطلان و غلط است، سکولار نامیدن حوزه هم همینطور. امروز در مراکز تخصصی حوزه عمیق‌ترین مباحث فقهی مورد احتیاج نظام بررسی و تحقیق می‌شود.

امروز نهادها و وزارتخانه‌های کشور در ارتباط با مراکز تخصصی حوزه، نیازهای خود را مطرح می‌کنند و پاسخ می‌گیرند. حالا اگر مشکل بانک‌ها حل نشده چه ارتباطی به حوزه دارد، فقها می‌گویند ربا نباید باشد، اگر ربا در کار باشد این مربوط به مجریان امور است و چه ربطی به علمای حوزه دارد؟ این حرف‌ها انسان را به یاد افرادی می‌اندازد که می‌گویند اسلام و فقه کارایی ندارد، خیر، اسلام کارایی دارد ولی ما نتوانستیم آن را درست پیاده کرده و به بشریت معرفی کنیم. به نظر من زشت‌ترین کار در این تجمع جفای بزرگی بود که در حق حوزه و در حق مراجع روا شد، وقتی آن سخنران می‌گوید این رساله‌ها چه ارزشی دارد؟ به نیازهای جامعه برسید، آیا نمی‌داند اگر مردم مقیّد به این رساله‌ها باشند بسیاری از این مشکلات و نزاع‌هایی که در دادگستری‌ها مطرح است به وجود نمی‌آید، اشکال کار در این است که برخی از روشنفکران دانشگاهی مردم را از روحانیت و مرجعیت دور کرده و بعد می‌گویند این رساله‌ها چه فایده‌ای دارد؟

خدا رحمت کند امام را که می‌فرمود آدم نمازخوان دزدی نمی‌کند، آدمی که اهل رساله باشد بسیاری از خطاهای دیگران از او صادر نمی‌شود. من از گوینده این مطالب می‌خواهم انصاف داشته باشد و مطالب باطل این چنینی را مطرح نکند، حوزه امروز ما تحقیقات عمیق خوبی در فقه امنیت، فقه اقتصاد، فقه پزشکی، فقه قضا، فقه زنان و فقه کودک دارد، در فقه کودک عمیق‌ترین تحقیق ات دنیا در حوزه مطرح شده، چرا با بی‌انصافی بگوئیم حوزه کار مورد نیاز مردم و جامعه را انجام نمی‌دهد؟ امروز اکثریت حوزه و در رأس آن مراجع بزرگوار پیوند بین دین و حکومت، بین دین و جامعه را یک پیوند ناگسستنی می‌دانند، نسبت به آنچه که رهبری معظم انقلاب در مورد فقه حکومتی دنبال کرده‌اند قدم‌های خوبی در مرکز فقهی ما و برخی دیگر از مراکز پژوهشی برداشته شده ولی این بحث یک بحث مشکل و عمیق است، اینطور نیست که با یکی دو تحقیق بتوانیم به نتیجه برسیم.

نکته دیگر آن است که امروز از هر زمان دیگری دشمنی آمریکا و اسرائیل با انقلاب بیشتر شده است و مرتب برای کشور ما نقشه می‌کشند، برای خنثی کردن توطئه دشمن رهبری معظم انقلاب تأکید فرمودند جامعه را دو قطبی نکنید، در بین مردم دو دستگی ایجاد نکنید، ما باید مردم را به آرامش و وحدت دعوت کنیم، تا همه حول رهنمودهای ولی فقیه مسائل انقلاب را دنبال کنیم، اگر رهبری فرمودند ما با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم مسئله تمام است و دیگر هیچ مسئولی حق ندارد راجع به مذاکره نظر بدهد! رهبری فصل الخطابند و مسئله را تمام کردند.

من معتقدم برگزاری این تجمع درست در نقطه‌ مقابل دستورات رهبری است، رهبری دنبال ایجاد وحدت و آرامش در جامعه هستند در پی این هستند که دولت وظایف خودش را به خوبی انجام بدهد ، البته انتقاد سالم امری بسیار ضروری است ما باید کمک کنیم تا راهکارهای حل مشکلات اقتصادی را ارائه بدهیم، هنر حوزه به این است که در این بحران‌ها راهکار خوب ارائه بدهد نه اینکه تجمعی انجام بشود و متأسفانه شعارهایی داده شود که نه تنها ساحت مقدس حوزه و مراجع از آن دور است بلکه از ساحت یک انسان ولو غیر مسلمان هم دور است، این شعارها شعارهای حوزه نیست، من به مردم عزیز عرض می‌کنم ببینند حرکت‌هایی که به نام حوزه انجام می‌شود، اگر مورد تأیید مراجع عظام حوزه است آن را حرکتی حوزوی بدانند، اما اگر پشتوانه آن مراجع نباشند به عنوان حوزه و مجموعه حوزه نمی‌تواند تلقی شود، همه ما باید توجه داشته باشیم که وظیفه ما امروز از هر زمان دیگری برای حفظ انقلاب بیشتر است، دشمن دنبال جدا ساختن مردم از روحانیت است، بنابراین در بین روحانیت نباید حرکتی صورت گیرد که فاصله‌ با مردم ایجاد کند، روحانیت باید حرف دین و حرف خدای تبارک و تعالی را بزند، و به طور جدّ در صف مقدم دفاع از نیازهای مردم و دفاع از اسلام باشد، این وظیفه‌ی اصلی روحانیت است.

توصیه‌ای هم می‌کنم به آن گروههایی که از احساسات پاک طلاب سوء استفاده می‌کنند. به هیچ وجه باور نمی‌کنم چنین پلاکاردهایی را یک طلبه با توجه به دست گرفته باشد، برای اینکه خیلی واضح است چنین شعارهایی، شأن حوزه و روحانیت و شأن فیضیه نیست و حوزه دور از این مسائل است. این گروهها از احساسات پاک طلبه‌های عزیز سوء استفاده‌های سیاسی و جناحی نکنند و به بهانه عناوین حق مطالبه اقتصادی و دفاع از معیشت، اهداف سیاسی خود را در حوزه علمیه دنبال نکنند، ما حوزه را برای اسلام و انقلاب نیاز داریم، این حرکت‌ها به حوزه ضربه می‌زند و موجب ناراحتی همه بزرگان و مراجع است.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.