جلسه استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز - چهارشنبه - در مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است.

تقاضای استیضاح ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارشنبه گذشته با 40 امضا اعلام وصول شد. وی پیش از این در 22 اسفند 96 نیز با تقاضای 24 نماینده در مجلس استیضاح شد اما وی باردیگر موفق به کسب رای اعتماد مجلس شد.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری ها، مجلس شورای اسلامی از ابتدای جلسه علنی امروز (چهارشنبه) وارد بررسی استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد که علی‌رغم اعلام اسامی متقاضیان استیضاح نماینده‌ای پشت تربیون برای بیان اظهاراتش حاضر نمی‌شد.

عبدالحمید خدری نماینده بوشهر در ابتدای جلسه علنی امروز - چهارشنبه - مجلس در تذکری با استناد به ماده 223 آیین نامه داخلی گفت: احساس می کنم در مجلس بدعتی بسیار خطرناک درحال پایه گذاری است.

وی افزود: رییس کمیسیون اجتماعی مجلس باید پنج دقیقه توضیح دهد که آیا وزیر تعاون را به این کمیسیون دعوت کرده است یا خیر، زیرا برطبق آیین نامه داخلی تقاضای استیضاح ابتدا باید در کمیسیون اجتماعی بررسی شود.

پس از این تذکر، علی لاریجانی رییس مجلس اسامی مسعود گودرزی، علیم یارمحمدی، قاسم جاسمی از سخنرانان موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را چندین بار اعلام کرد و از آنان خواست که در موافقت با استیضاح سخن بگویند ولی هیچکدام از آنها به جایگاه نرفتند.

رییس مجلس نیز خطاب به این استیضاح کنندگان گفت: هر کدام از شما که می خواهد بیاید و صحبت کند اما بازهم هیچ نماینده ای نرفت.

لاریجانی تاکید کرد: آیا استیضاح را پس گرفتید که استیضاح کنندگان اعلام کردند خیر ، پس رییس مجلس از آنها سوال کرد که چرا به جایگاه نمی آید و صحبت نمی کنید.

در این زمان سخنگاه (محل سخنرانی نمایندگان) مجلس بسیار شلوغ شد اما هیچکدام از آنها حاضر به سخنرانی درموافقت با استیضاح نشدند.

در ادامه رییس مجلس از نمایندگان خواست که به صندلی های خود بازگردند و خطاب به خبرنگاران گفت: لطفا جلسه را ترک کنید.

در این زمان لاریجانی اعلام تنفس کرد و از خبرنگاران که جلسه را ترک کنند.

این موضوع باعث شد که رییس مجلس شورای اسلامی برای رسیدن به اجماعی و تعیین تکلیف جمع‌بندی استیضاح‌کنندگان تنفس اعلام کند.

اکنون بعد از تنفس 30 دقیقه‌ای جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای استیضاح ربیعی با صحبت‌های علی رستمیان یکی از متقاضیان استیضاح آغاز شده است.

 

اتهام رشوه 

 

 

علی رستمیان در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: بنده از طرف کمیسیون اجتماعی چند استان را در بحث مسائل حمایتی کمیته امداد و بهزیستی مورد نظارت و بررسی قرار دادم. در استان لرستان مسائل و مشکلاتی را در خصوص بهزیستی مشاهده کردم و وقتی به اسناد و مدارک رسیدم آقای بندپی به استان‌هایی که به صورت پایلوت بنده باید رسیدگی می‌کردم دستور دادند بنده را راه ندهند.

وی در ادامه بیان کرد: یک سر نخ برای من در اینجا ایجاد شد. توسط یکی از فرستاده‌های آقای بندپی به بنده گفتند ۵۰۰ میلیون تومان به شما می‌دهیم تا دهنم قرص باشد و حرفی از وضعیت استان نزنم، به بنده گفتند ۲۰ میلیون تومان را به خیریه بده و ۴۸۰ میلیون تومان را خودت بردار تا به اسم خیریه باشد. زمانی که به این سر نخ پی بردم به استان لرستان رفتم خیریه‌هایی که کمک های زیادی گرفته بودند رسیدگی کردم و به رئیس مجلس نیز کتبا گزارش دادم و به معاون وزیر اطلاعات نیز گزارش دادم.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس ادامه داد: زمانی که وارد شدم مشاهده کردم آقای بندپی تنها۲۰ میلیون  پول را به خیریه‌ها داده است و بقیه آن را خودش برداشته و از محل خرید ویلچر و کمک به ایتام خرج  کرده و ماشین شاسی بلند خریده است. آقای ربیعی شما که اسم کارگر و معلول می‌آید غش می‌کنید و اشک می‌ریزید آیا این "شوی تبلیغاتی نیست؟" شما باید با قضایای آقای بندپی برخورد می‌کردید. شما حتی سر خود را به نشانه تاسف تکان ندادید و گفتید این اتفاق‌ها می‌افتد.

وی در ادامه تصریح کرد: آقای بندپی به شهادت مجمع نمایندگان استان‌ لرستان در دو نوبت در استان لرستان حضور پیدا کرد. یک بار به معنای سفر کاری و یک بار به منظور همایش مدیران بهزیستی. ایشان دختران مظلوم بهزیستی را با لباس فاخر در نظر نمی‌گیرد. ۱۲-۱۳ نفر در یک سیاه چادر در منطقه خوش آب و هوای الشتر شاهانه پذیرایی  می‌کنند.  آقای وزیر این پول‌ها از کجا می‌آیند. ۹۰۰ میلیون تومان صرف هزینه همایش و مهمانی شاهانه آقای بندپی شد.

رستمیان افزود: آیا کارگری که برایش اشک می‌ریزید می‌تواند یک قلم از غذاهای سفره رنگین آقای بندپی را بخورد. باور می‌کنم وقتی در قاب تلویزیون قرار می‌گیرید اشک شما «شوی تبلیغاتی» است.

محسنی بندپی در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به اتهامات مطرح شده از سوی نماینده سلسله و دلفان  علیه سازمان بهزیستی گفت : علت این اتهامات این است که فردی که آقای رستیمان به عنوان مدیر برای بهزیستی استان معرفی کرده بود فاقد شاخص‌های لازم بوده و در کمیته انتصابات رای لازم را کسب نکرد.

وی گفت: میزان اشتغال تحقق یافته در استان لرستان بیش از برنامه مصوب است و عملکرد و اعداد و ارقام نشانگر تحقق اهداف مورد نظر و حتی بیش از برنامه‌های مصوب است.

 

نگهبان سلامی: آقای ربیعی به جای لابی‌گری وظایف وزارتخانه‌ای خود را انجام می‌دادید

 

 محمود نگهبان سلامی طی جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: امروز در اذهان عمومی این سوال مطرح است که آیا مجلس در سه استیضاح قبلی به رسالت خود عمل کرده است یا خیر؟

وی افزود: در ارتباط با حوزه اشتغال باید بگویم که آقای ربیعی به جای ایجاد اشتغال و فراهم سازی زمینه کار برای جوانان و پرداخت مطالبات کارگران از آنها به عنوان ابزاری برای ابقای خود استفاده کرده‌اید.

این نماینده مجلس تصریح کرد: امروز فساد در زیرمجموعه اقتصادی وزارت‌خانه‌ی شما بیداد می‌کند. عده‌ای افراد بازنشسته و فرصت طلب اطراف شما را گرفته‌اند و این مجموعه زمینه‌ای را برای ثروت اندونزی فراهم کرده است.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس با اشاره به تبدیل بنگاه‌های تامین اجتماعی به بخش خصوصی گفت: خصوصی سازی باید به معنای واقعی عملیاتی شود نمایندگان مجلس حق دارند به پول کارگرانی که در اختیار شما است حساس باشند. توسعه بنگاه‌های اقتصادی باید همراه با سرازیر شدن سودهای کلان به دهک‌های پایین جامعه باشد.

نگهبان سلامی ادامه داد: امروز با عملکرد نادرست جنابعالی آسیب‌های اجتماعی نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم پیدا کرده است؛ ضمن اینکه آمار طلاق و بزهکاری نیز گویای این واقعیت است.

وی همچنین بیان کرد:‌در مورد تعاونی‌ها هم متاسفانه مدیریت شما باعث شده سقف تعاونی‌ها در اقتصاد کاهش یابد و در دوره‌ی وزارت جنابعالی 30 درصد تعاونی‌ها تعطیل شود. در واقع استمرار وزارت شما باعث شده تا تعاونی‌ها حذف شوند و امروز در چنین وضعی قرار گیریم.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار کرد:‌ وزیری که نتواند آسیب‌های اجتماعی را مدیریت کند چگونه به لحاظ اجتماعی جامعه را توانا خواهد کرد؟ در حالی که شما کشور را از لحاظ نرخ بیکاری به یکی از بیکارترین‌ها تبدیل کرده‌اید. آیا فکر کرده‌اید که به جای استیضاح خود کناره گیری کنید و جوانان جای شما را بگیرند؟

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس با بیان اینکه وظیفه مجلس قانونگذاری و نظارت است گفت: دو دوره در مجلس حضور دارم اما هیچ گاه ندیدم که شرایط به این حد دچار عدم قطعیت شده باشد. عملکرد ضعیف امثال شما باعث شده که هر روز شاهد اعتراض جامعه هدف این وزارت‌خانه در مجلس باشیم.

وی در پایان گفت:‌ آیا لازم نبود به جای لابی‌گری و امورات غیر حرفه‌ای وظایف وزارت خانه خود را انجام می‌دادید، آبرو خریدن با شنیدن صدای من و ما نیست. ما اگر نقدی نداشتیم هرگز استیضاح نمی‌کردیم.

 

 مقصودی نماینده موافق استیضاح: 

حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در  موافقت با استیضاح وزیر کار خطاب به رئیس جمهور بیان کرد:‌ آقای رئیس جمهور امروز وزیر مقصر نیست امروز شما مقصر هستید. شما که ادعای اتحاد ملی دارید اما وزیری که به صورت ناپلئونی رای آورد را نگه داشتید. آقای رئیس جمهوری امروز مقصر این قصه پر غصه مجلس شما هستید. شاهد بودید که این وزیر سه بار استیضاح شد. اما او را نگه داشتید. من با امیری معاون رئیس‌جمهور صحبت کردم که بین آقای کرباسیان و آقای ربیعی چه کنیم. ایشان گفتند از کرباسیان دفاع کنید و ربیعی را خود می‌دانید! ایشان تلویحا گفتند که هزینه این موضوع بر عهده مجلس باشد.

نماینده مردم سبزوار ادامه داد: آقای ربیعی شما آخر لابی گری و بازی کردن با احساسات مردم هستید. شما موجب فتنه‌هایی هستید که امروز مردم را به نظام بی اعتماد کرد. شما از اول انقلاب مسئولیت داشتید بگویید چه گلی بر سر این کشور زدید به جز این که بین کارگران اختلاف ایجاد کردید.

مقصودی گفت: امروز نمایندگان می‌گویند وزیر اقتصاد در اولویت است اما سوال من این است مگر وزارت کار، وزارت اقتصاد نیست؟ این چارت سازمانی وزارت کار است. در بانک توسعه و تعاون یک و نیم میلیارد دلار از ذخیره این مملکت پول برداشت شد. آقای ربیعی جواب مردم و جواب مقام معظم رهبری را چه می‌خواهید بدهید. بانک توسعه و تعاون اقتصادی نیست؟ موسسه کار و تامین اجتماعی، شستا، سازمان بیمه روستاییان، صندوق سرمایه گذاری و تعاون اقتصادی نیست؟

نماینده مردم سبزوار بیان کرد:‌ برای همکارانی متاسفم که امروز می‌گویند فلان نماینده به دلیل تعویض فلان رئیس طرح استیضاح را مطرح کرده. آقای ربیعی لابی گری با احساسات مردم، بازی کردن و گریه کردن شما زبانزد خاص و عام است. آقای وزیر پیام من درد مشترک کارگران، زنان بد سرپرست، کودکان کار، تعاونی‌های ورشکسته و درماندگانی هستند که نوای بی نوایشان گوش جامعه را کر کرده و آن را برخی نمایندگان نمی‌شنوند. قرار نیست به هر قیمتی بمانیم. آقای وزیر با کارگرانی که برای دفاع از حقوق خود شلاق خورده‌اند چه کردید؟ آقای ربیعی وزیر بیکاری، وزیر فقر، وزیر تعاونی‌های ورشکسته، برنامه‌های شما برای کارگران به کجا رفت؟

 

ربیعی: چرا وقتی بابک زنجان پول‌ها را می‌برد حرفی نزدید؟

 

 

علی ربیعی پس از سخنان استیضاح کنندگان پشت تریبون مجلس رفت و دفاع خود را این طور آغاز کرد: احترامم را به مجلس شورای اسلامی که ثمره خون شهدا و جوانی و نوجوانی اکثر ماست، اعلام می‌کنم. احترام عمیق خودم را به همه نمایندگان پیشاپیش اظهار می‌کنم.

وی افزود: وام‌های ارزان را دنبال کردم، بیش از همه سفره خالی مردم را درک می‌کنم اما شما می‌گویید «باز فلانی گریه کرد و مجلس را فریب داد».

ربیعی مجلس را مخاطب قرار داد و افزود: نمایندگان محترم استیضاح حق شماست. انجام این کار در روز خبرنگار را برای خودم پیوند مبارکی می‌دانم. ۱۷ مرداد ۷۷ را هیچگاه از یاد نمی‌برم که طالبان شهید صارمی را هدف قرار داد. در آن شبها کشور دچار مسئله شده بود.

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در کمتر از یک سال برای سومین بار است که به مجلس می‌آیم و خدا را شکر می‌کنم که دو بار توانستم مجددا رای شما را به دست آورم. به لاریجانی گفتم در هر شرایطی در خدمت مجلس هستم. هر وقت کمیسیون بنده را احضار کرد در کمیسیون حضور یافتم و منظم‌ترین فرد برای حضور در کمیسیون‌های مجلس بودم. در جلسه علنی و غیرعلنی متاسفانه مواردی مطرح شد و اکنون نیز خارج از ۱۰ بند استیضاح به بنده گفتند شام معاویه و یزید می‌دهند. بغض و گریه می‌کنم به بنده یک چیز می‌گویند، می‌خندم چیز دیگری می‌گویند. چه بکنم؟ بنده فقط به محورها جواب می‌دهم و وارد حاشیه‌ها نمی‌شود.

وی افزود: آثار رفتار  ترامپ ناجوانمرد و یغماگر را در کشور و برخی ناآرامی‌ها را در کشور داریم اما متصل کردن این مسئله به حیثیت یک فرد و به حیثیت مجلس درست است؟ اگر با رفتن بنده فقر کمتر شد و شرایط اقتصادی درست می‌شود، می‌روم و به گوشه‌ای از کشور می‌روم و کار خودم را انجام می‌دهم. منصفانه این است که آمار و ارقامی بر علیه بنده بیان می‌کردید که متاسفانه هیچ یک از استیضاح کنندگان این چنین صحبت نکردند. یکی از آنان گفت چرا مجلس تنها وزیری که پاسخگوست را استیضاح می‌کند؟

ربیعی گفت: به بیش از ۹۰ درصد سوالات استیضاح که چهار ماه قبل مطرح شد، پاسخ داده‌ام. نمی‌دانم در این چهار ماه اتفاقی افتاد که بنده نتوانستم از آن شرایط برای بهبود وضعیت استفاده کنم؟ اولین وزیری بودم که در دولت آژیر کشیدم و طرح و لایحه دادم.

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: وزارت تعاون بزرگترین وزارتخانه اجتماعی است که باید سرریز مسائل اجتماعی را تحمل کند و خودش متولی آسیب‌های اجتماعی نیست. این وزارتخانه  باید آثار آسیب‌سازی هر سه قوه را جواب دهد و خودش تولید آسیب نمی‌کند. نمایندگان صدیقی که می‌خواهند مشکلات مردم را حل کنند بیشترین تحقیق را در وزارتخانه بنده مشاهده می‌کنند. با تمام وجود هر کاری را که مجلس می‌خواهد برای مردم انجام دهد، انجام می‌دهم. به قول آقای آهنگران اگر دیر آمدم مجروح بودم.

وی افزود: در این چهار سال مثل سربازهای گمنام با چراغ خاموش اقداماتی انجام دادم. از تجمع کارگران و بازنشستگان مقابل مجلس سخن گفتید اما نگفتید که ما برای آنان چه اقداماتی انجام دادیم که دیگر مقابل مجلس تجمع نمی‌کنند. آیا بنده روش پلکانی (حقوق) را ابداع نکردم و فاصله ۴۰۰ – ۵۰۰ هزار تومانی را به یک میلیون ۲۰۰ هزار تا یک میلیون ۳۰۰ هزار تومان افزایش ندادم؟

در خلال صحبت‌های علی ربیعی، گاهی صدای وی می‌گرفت که  لاریجانی خطاب به وی پیشنها داد «آبی بنوشد تا اذیت نشود».

ربیعی گفت: آیا اجرای اقتصاد مقاومتی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؟ اما بنده برای اجرایی شدن آنها اقدامات متعددی انجام دادم. امروز چه شاخصی از عملکرد ضعیف بنده ارائه کردید؟ بیشترین سفر استانی را دارم، هفته‌ای سه شب در محل کارم خوابیدم. ۱۲۰۰ کیلومتر سفر استانی رفتم. ناتوانی وزارتخانه را با کدام شاخص بیان کردید؟

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی درباره اینکه چرا بخش تعاون به سهم ۲۵ درصدی نرسیده یک بار توضیح دادم و اتاق‌های تعاون بیانیه داد. تعاونی‌های مرده را غربال کردم و برخی از آنها را جان دادم. چند بانک و صندوق را در هم آمیختم تا بنیه مالی تعاونی‌ها تقویت شود. همه ارکان نظام باید درباره چرایی ایجاد نابسامانی‌های کشور جوابگو باشند. باید با هم کار کنیم و تصمیم بگیریم تا حقوق کارگران افزایش یابد. وام‌های ارزان را دنبال کردم. بیش از همه سفره خالی را درک می‌کنم. اما شما می‌گویید «باز گریه» کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه بیان کرد: تمام بازنشستگان می‌دانند که من برای آنها تلاش کردم و می‌دانند که از هر فرصتی که داشته باشم برای کمک به آنها تلاش می‌کنم. نباید در مجلس حرفهایی زده شود که مردم ناامید شوند و اگر امکانات من به اندازه‌ای است که بتوانم همسان سازی انجام دهم، همسان سازی ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. مگر همچین پولی را مجلس در اختیار من قرار می‌دهد.

وی افزود:‌ استیضاح کنندگان درخصوص بیمه بازنشستگان روستایی و عشایر مطالبی را مطرح کردند. این افراد بگویند کدام بند اجرا نشده است؟ در یک سال اخیر با آمدن آقای مهدوی و زحماتی که کشیدند ما به هر استان حکم بازنشستگی می‌دهیم. ما حکم ۳۰ هزار بازنشسته را درهمین یک سال صادر کردیم. نمایندگان حتی حاضر نشدند مطالعه کنند تا ببینند کدام بند اجرایی نشده است. در این دوره تمامی  مواد به طور کامل در حال اجرا شدن است.

ربیعی در ادامه تصریح کرد: سوال دیگری که مطرح شده است این است که چرا مقام وزارت به وعده‌ها عمل نمی‌کند. من بخشی از وعده‌هایی که عمل نکردم در دقایقی اعلام کردم. در تامین اجتماعی در همین ۵ سال اخیر در برخی از استان‌ها به اندازه‌ی ۴۰ سال ما تخت و درمانگاه اضافه کردیم. شستا را من نساختم بلکه بنگاهها را به من تحویل دادند. بنگاهها را به زور به صندوق‌ها دادند. اما از روزی که آمدم گسترش درمان در تامین اجتماعی که در حوزه من بوده است سعی کردم به بهترین شکل انجام دهم و به مناطق محروم بروم.

وی خاطرنشان کرد: اگر منابع من بیشتر شود قطعا می‌توانم اقدامات بیشتری انجام دهم. بعضی می‌گویند که چرا تعداد ۲۸ هزار تا به ۸۰  هزار تا رسیده است؟ بنده باید بگویم که به بالای صد هزار رسیده است و دلیل آن این نیست که هزینه‌های پرسنلی ما افزایش پیدا کرده است بلکه تعداد بازنشستگان است که افزایش یافته است. ظرف ۴ سال یک و نیم میلیون به بازنشستگان اضافه شده است. دوران بحران صندوق‌ها رسیده است. بنده اتفاقا تدبیری اندیشیده‌ام و بنا دارم تامین اجتماعی را به سمتی ببرم که نسل‌های اینده با مشکل روبرو نشوند.  بالا رفتن این عدد دلیل علمی دارد.

ربیعی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه اگر گریه کنیم یک چیز می‌گویند و اگر بخندیم یک چیز می‌گویند. به من می‌گویند در استان‌ها دوره گردی دارید اگر من به استان‌ها می‌روم آیا شما در نظر نمی‌گیرید که سرمایه اجتماعی پایین آمده است و اعتماد نیز کاهش یافته است. یک وزیر زمانی که به یک سیاه چادر می‌رود و یا به روستاها می‌رود آیا حسن است یا قبح است؟ در مورد دیگری دوستان در خصوص نرخ بیکاری صحبت کردند بنده بیش از همه می‌دانم که بیش از ۲۵ درصد تحصیلکرده‌ها بیکار هستند. بنده سوال می‌کنم که آیا بیکاری محصول وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی است؟ بیکاری محصول سیاست‌های کلان پولی و مالی است که همه ما با یکدیگر در این زمینه تصمیم می‌گیریم. بیکاری محصول سیاست‌های تولید و بازار کار است. هیچ بند قانونی وجود ندارد که بنده نسبت به بیکاری مسئولیت داشته باشم. اما من خودم را وزیر بیکاران نامیدم و احساس می‌کنم که مقام رهبری تمایل دارند کسی پرچم بیکاری را در دولت بالا ببرد و من داوطلبانه این امر را پذیرفتم. و در صحبت‌هایم خواهم گفت که اتفاقا آنچه که امروز در این حوزه رخ داده است ناشی از سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت ما بوده است. اگر امروز آب باریکه‌ای نیز در اشتغال وجود دارد ناشی از تلاش‌ها و سیاست‌های ما بوده است.

وی در ادامه اظهار کرد: من از این که این موارد استیضاح در دوره قبل به همین گونه مطرح شد و دوباره امروز وقت شما را بگیریم و بر اساس همان مطالب نکاتی را عرض می‌کنم از شما پوزش می‌خواهم. ۱۳ نماینده‌ای که در موافقت با استیضاح صحبت کردند مطالبی را مطرح کردند. بنده پس از صحبت دو نماینده دیگر یکجا به همه موارد پاسخ می‌دهم فقط در خصوص سوال آقای نوروزی باید بگویم که به خدا پناه ببرید چیزی بدون تحقیق در تریبون‌ها اعلام نکنید اگر آقای نوروزی شما تیمی را بگذارید و چنین چیزی را که گفتید صحت داشته باشد والله یک روز دراین وزارت خانه نخواهم ماند. بنده خودم از این وزارت خانه می‌روم. بنده انتظار داشتم که آقای نوروزی گروهی را می‌گذاشت و در این زمینه تحقیق  می‌کرد و سپس در پشت تریبون اعلام می‌کرد.

 

پزشکیان: وزیر برای مردم گریه می‌کند، می‌گویید بد است

 

مسعود پزشکیان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس و در مخالفت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ گفت: بنده قرار نبود صحبت کنم، اما از صبح که وضع موجود و بحث‌هایی که برخی عزیزان نسبت به مجلس شد را دیدم، احساس کردم باید از مجلس و نمایندگان دفاع کنم.

وی توضیح داد: اینکه بگویند نمایندگان لابی کرده و پول گرفتند، بی‌احترامی و بی‌انصافی است. ما می‌خواهیم چه کسی را زیر سوال ببریم؟ بنده به عملکرد آقای ربیعی رای مثبت می‌دهم اما این چه جوی است راه افتاده که اگر کسی به استیضاح رای ندهد حیثیت مجلس از بین می‌رود. اگر ما تحت جو و بر اساس فشار رای دهیم آن وقت است که حیثیت مجلس از بین می‌رود. باید بر اساس حق و نه جوسازی و زدن انگ، تهمت و افتراء رای داد.

این عضو فراکسیون امید، گفت: کدام نماینده پول گرفته که به استیضاح رای ندهد؟ اگر این موضوع ثابت شود باید آن نماینده از مجلس اخراج شود. اینگونه حرف زدن‌ها انصاف نیست. نماینده‌ای پول نگرفته و باج نداده است که به ربیعی رای دهد. اگر پول گرفته بودیم خفه می‌شدیم و هیچ حرفی نمی‌زدیم. بنده هیچگاه دنبال پول، دنیا و قدرت نبوده‌ام.

وی ادامه داد:‌ آقای تقی‌زاده معاون وزیر در همین مجلس به من گفت که می‌گویند پسر بنده با پسر آقای ربیعی شرکت زده و در دبی تشکیلات راه انداخته‌اند، حال اینکه پسر من اصلا پسر آقای ربیعی را نمی‌شناسد. نباید از پشت تریبون تهمت بزنیم، ما مسلمانیم، حضرت علی (ع) فرمود که بین حق و باطل چهار انگشت بیشتر فاصله نیست؛ یعنی حق به معنای دیدن و باطل به معنای شنیدن برای صحه گذاشتن بر موضوعی است، آیا ما می‌خواهیم بر اساس شنیده‌ها رای دهیم؟

پزشکیان ادامه داد: قبلا هم چیزهایی علیه آقای ربیعی در فضای مجازی پخش کرده‌اند اما آیا ما می‌خواهیم با این چیزها رای دهیم؟ ما به خدا و آخرت اعتقاد داریم. اگر پشت تریبون حرف و دلیلی گفته شد که ما به حق بودن آن رسیدیم پس رای دهید؛ نه اینکه بگویید اگر به استیضاح رای ندهیم اعتبار مجلس از بین می‌رود یا اینکه بگویند یکسری پول گرفتند که به آقای ربیعی رای دهند. اگر ما دنبال پول و مقام بودیم خیلی کارهای دیگر می‌کردیم و پول در می‌آوردیم.

وی با اشاره به دوران وزارتش در دولت اصلاحات گفت: بنده در دولت خاتمی، وزیر بودم. آن زمان یادم است که در جلوی وزارت کار تظاهرات و اعتصابات کارگری می‌شد، ‌این اتفاقات در دولت آقای احمدی‌نژاد هم رخ داد، اما پنج سال است که آقای ربیعی وزیر است و ما شاهد این اعتراضات جلوی وزارتخانه نیستیم. این نشان می‌دهد که وزیر مشکل کارگری را در این وضعیت اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و گرانی حل کرده است.

پزشکیان با اشاره به انتقاد برخی از نمایندگان از گریه کردن ربیعی، گفت: وزیر برای مردم گریه می‌کند، می‌گویید بد است. اگر قیافه می‌گرفت و مردم را تحویل نمی‌گرفت خوب بود؟ وزیر، نماینده و مسئولان باید با مردم باشند اگر هم نتوانستند مشکلات را حل کنند باید برایش گریه کنند. ما نتوانستیم مشکلات کشور را حل کنیم، باید جواب مردم را به زبان خودشان بدهیم، آنها را تحویل گرفته و احترام بگذاریم.

نایب رییس مجلس خاطرنشان کرد: به بنده گفتند که تو نایب رییسی و نباید حرف بزنی اما من پاسخ دادم بر اساس آنچه می‌فهمم حرف می‌زنم و دفاع می‌کنم. حالا هر کسی که می‌خواهد خوشش بیاید یا اینکه بدش بیاید. من هیچگاه از جناح و دسته‌ای بدون حق دفاع نکردم، اما به نظرم در شرایط فعلی تغییر وزیر به نفع کشور نیست.

وی ادامه داد: اگر رای به استیضاح نمی‌دهیم ادعا نکنیم که پول و مال گرفته‌ایم، این بی‌انصافی و نامردی است. این حرف را اگر هر نماینده، خبرنگار، رسانه و هر کسی بزند، بداند که بی‌انصافی کرده و حرف غیرحق زده است.

پزشکیان مجددا به دوران وزارتش اشاره و اظهار کرد: بنده وقتی وزیر بودم می‌گفتند که بچه‌های من در خارج هستند و دخترم بی‌ام‌و سوار می‌شود. حال که بچه‌های من روی خارج ندیده و آن زمان نه ماشین داشتند و نه از ماشین وزارتخانه استفاده می‌کردند. انصاف هم خوب چیزی است.

وی با تاکید مجدد بر لزوم پرهیز از تهمت و افتراء، گفت: می‌گویند که در مجلس لابی شده است. نمایندگان با یکدیگر صحبت می‌کنند و توضیح می‌دهند که به چه دلایلی رای داده شود و یا نشود. من از شما می‌خواهم که بر اساس انصاف و حق رای دهید. اعتبار و عزت مجلس رای دادن به حق و نه رای بر اساس فشار است.

 

اعتراض لاریجانی به ربیعی و برخی نمایندگان 

علی لاریجانی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) و پس از اظهارات وزیر رفاه، گفت: به هر صورت جلسه استیضاح برگزار شد و مطالب مختلفی هم گفته شد اما می‌توانستند برخی مطالب را نگویند، برخی مطالب دیگر هم درست نیست. نامه‌ای هم که آقای ربیعی دادند و گفتند که مربوط به شرکت ملی مس است در واقع مربوط به بهزیستی راور است که می‌گفتند که آقای پورابراهیمی گفته فلان فرد رییس اداره بهزیستی راور شود.

لاریجانی ادامه داد: اسم بردن از افراد خیلی غلط است، از دولت و آقای ربیعی که گفتند فلان فرد آمده و پول خواسته، می‌خواهم نام آن فرد را اعلام کنند تا هیات نظارت در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی کند.

رییس مجلس یادآور شد: در مدتی که با نمایندگان کار کردم ممکن است بگویند فلان فرد را در فلان جا قرار دهید، این متعارف است یا اینکه بگویند به بهزیستی پول بدهید اتفاق می‌افتد اما اینکه برای خودشان چیزی بخواهند اینطور نیست.

لاریجانی اضافه کرد: چه نمایندگان و چه دولت در مورد ادعاهایشان اسامی را به هیات نظارت بدهند، هیات نظارت هم در اسرع وقت موضوع را بررسی و اعلام خواهد کرد. به هر حال گفتن این حرف‌ها خوب نبود و جلسه می‌توانست بهتر از این باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.