یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت جماران/

روحانی و تأکید دوباره بر «همه پرسی»

پایگاه خبری جماران: رئیس جمهور روحانی امشب در مصاحبه تلویزیونی خود گفت: اگر مساله‌ای بسیار مهم است به اصل ۵۹ رجوع کنیم؛ اصل ۵۹ نظام را تثبیت می‌کند.

وی افزود: می توان با مراجعه به آرای عمومی مردم بسیاری از مشکلات را حل کرد. مردم می‌توانند در مسائل مهم و کلان نظرشان را اعمال کنند. 

روحانی مثالی از برگزاری همه پرسی های متعدد در سوئیس زد و تأکید کرد:  هر مقدار به مردم تکیه کنیم و به مردم خدمت کنیم و در عمل نشان دهیم خادم مردم هستیم موفق تر هستیم. 

او اما موانع این کار را فراموش نکرد و گفت: می‌دانم همه پرسی ساز و کار خود را دارد و باید به رهبری و ... مراجعه کرد اما این اصل قابل اجرا است.

اما این دومین باری است که روحانی، رجوع به اصل 59 قانون اساسی را به عنوان راه حلی برای مشکلات کشور بر می شمرد.

وی پیش از این گفته بود: «اگر جایی ما با هم بحث داریم باید به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم؛ اصل 59 قانون اساسی می‌گوید در برخی موارد قانون‌گذاری و اعمال قوه مقننه در مسایل مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی،  مراجعه به آراء مستقیم مردم است. اگر در دو تا مسأله اختلاف نظر داریم، جناح‌ها اختلاف دارند، دعوا و شعار ندارد، صندوق آراء را بیاوریم و طبق اصل 59 قانون اساسی هر چه مردم گفتند، به آن عمل کنیم، این ظرفیت قانون اساسی ماست و باید به ظرفیت‌های قانون اساسی‌مان عمل کنیم.»

در آن زمان این سحنان واکنش های متعددی را در پی داشت؛ به عنوان نمونه عباسعلی کدخدایی عضو و سخنگوی شورای نگهیان در پاسخ به این سخنان گفت: «رییس جمهور محترم پیشنهادی را مطرح فرمودند که به نظر می‌رسد کارشناسی نشده باشد چون که کاربرد اصل ۵۹ برای همه آشنایان به حقوق اساسی معلوم است و نیاز به بحث بیشتر ندارد. اصل ۵۹ مربوط به اعمال اختیارات قوه مقننه است. شاید آقای رئیس جمهور با اصلی دیگری آن را اشتباه کرده‌اند».

اما ارجاع مجدد «رئیس جمهور حقوقدان» به اصل یاد شده نشان می دهد که او این اصل قانون اساسی را با اصل دیگر اشتباه نگرفته و  ظاهرا برای احیاء اصل «همه پرسی» و رجوع به آراء عمومی مصمم است.

اصل 59 قانون اساسی چه می گوید؟

بر اساس این اصل «در مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد».

اکنون که کشور درگیر مسائل مهم زیادی همچون چالش های سیاست خارجی، اوضاع نابسامان اقتصادی، برخی مسائل حل نشده در سیاست داخلی و ... است؛ باید دید که رئیس جمهور روحانی تمایل دارد کدام موضوع با رجوع به آراء عمومی حل و فصل شود؟!

به هر ترتیب، جمهوری اسلامی ایران در آستانه 40 سالگی بیش از پیش نیازمند استفاده از ظرفیت های استفاده نشده یا کمتر استفاده شده خویش است.

آیا روحانی در جلسه پاسخگویی به سوالات نمایندگان مجلس که امشب وعده داد طی آن برخی مسائل را صریح و روشن با مردم در میان بگذارد، مقصود خود از مراجعه به آراء عمومی را نیز شفاف می کند؟!

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.