گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

رئیس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران: گردشگری می تواند تبلیغات منفی را خنثی کند/ تنها راه رهایی مملکت از درآمد تک محصولی نفت گردشگری است

وقتی به جایی می رسد که سیاسیون همدیگر را تهدید می کنند گردشگران نگران می شوند. آنها نمی دانند که چقدر این حرف ها درست و چقدر نادرست، سیاست بازی و جنگ زرگری است. آنها فقط حرف ها را می شنوند و به این نتیجه می رسند که ناامنی است و امکان دارد در سفر به ایران خطری وجود داشته باشد.

پایگاه خبری جماران، سجاد انتظاری: رئیس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران تهدید، تحریم و خروج آمریکا از برجام را علت اصلی کاهش ورود گردشگران به ایران دانست و گفت: کاری که دولت باید انجام دهد و انجام نمی دهد این است که می بینید حتی یک تبلیغ هم از ایران در دنیا وجود ندارد. کشورهای دیگر آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعت، مردم مهمان نواز و چیزهای دیگر خود را تبلیغ می کنند؛ آیا ما تا به حال چنین حرف هایی را زده ایم؟! گردشگری علاوه بر درآمدسازی و ایجاد اشتغال می تواند ایران را به دنیا معرفی و خیلی از تبلیغات منفی را خنثی کند.

مشروح گفت و گوی ابراهیم پورفرج با خبرنگار جماران را در ادامه می خوانید:

علی رغم اینکه همه کارشناسان بر این امر توافق نظر دارند که گردشگری می تواند درآمد ارزی فراوانی برای کشور ما داشته باشد و ایران پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر دارد، آمارها نشان می دهد که ورود گردشگر خارجی به کشور ما کاهش چشمگیری داشته است. نظرات مختلفی در مورد علت کاهش ورود گردشگر به ایران وجود دارد و برخی معتقدند که صدور ویزا و یا صدور مجوز یکی از اصلی ترین دلایل این قضیه است. آیا شما موافق هستید که مشکل در صدور ویزا باعث این امر شده است؟

الآن در بخش مجوز و ویزا مشکلی وجود ندارد و در کمترین زمان هم ویزا صادر می شود. اروپایی ها حتی می توانند در فرودگاه ویزا بگیرند و کشورهای دیگر هم می توانند درخواست کنند و در کمترین زمان ویزای ورود به ایران را بگیرند.

به نظر شما مشکل این بخش چیست؟

علتش ویزا نیست. اگر تهدید، تحریم و خروج آمریکا از برجام را کنار هم بگذارید تهدید ورود گردشگر می شود. چون هدف گردشگری استراحت، آرامش و راحت بودن است، وقتی کسی می خواهد به سفری برود قبل از هر هزینه ای اولین سؤالی که برای او پیش می آید این است که آیا در جایی که می خواهم بروم برای من امنیت حاصل است؟ طبیعی است که در شرایط الآن ایران این فکر گردشگران را تهدید می کند. عامل کم شدن ورود گردشگر به ایران ویزا نیست و این عوامل است. این عوامل باعث شده که ورود توریست برای پاییز ما افت چشم گیری داشته است.

آماری هم در این زمینه دارید؟

با تمام تورآوران صحبت کرده ایم و آمار دقیق افت های آنها را گرفته ایم، ولی به دلیل اینکه سوژه تجزیه و تحلیل رسانه های خارجی نشود این آمار را رسانه ای نمی کنیم. تقریبا سه هفته پیش این آمار را برای سازمان میراث فرهنگی و آقای مونسان فرستاده ایم.

با توجه به دلایلی که شما برای این موضوع ذکر کردید، الآن چه بخشی می تواند نگرانی های گردشگر خارجی برای ورود به ایران را رفع کند؟

متوجه شدیم که مشکل ویزا و یا ارائه خدمات نیست و در یکی دو سال اخیر نسبت به سال های گذشته تعداد توریست های ما خیلی افزایش پیدا کرده بود. اما الآن چیزی که می تواند این فضا را آرام کند گفت و شنود سیاسی است. وقتی به جایی می رسد که سیاسیون همدیگر را تهدید می کنند گردشگران نگران می شوند. آنها نمی دانند که چقدر این حرف ها درست و چقدر نادرست، سیاست بازی و جنگ زرگری است. آنها فقط حرف ها را می شنوند و به این نتیجه می رسند که ناامنی است و امکان دارد در سفر به ایران خطری وجود داشته باشد.

مسئولین و یا بخش خصوصی کشور ما نمی توانند کاری کنند که آنها متوجه این برداشت اشتباه خود شوند؟

این بستگی به سیاست های دولت دارد. کار من آوردن گردشگر و فرهنگی و اقتصادی است؛ کار من سیاسی نیست و کارهای سیاسی را هم بلد نیستم. من فقط می توانم با مردم کشورهای دیگر صحبت کنم و امنیت کشورم را به آنها بگویم و نگرانی های آنها را برطرف کنم. بارها ما از آنها دعوت می کنیم که حتی با هزینه ما به ایران بیایند. اما کاری که دولت باید انجام دهد و انجام نمی دهد این است که می بینید حتی یک تبلیغ هم از ایران در دنیا وجود ندارد. کشورهای دیگر آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعت، مردم مهمان نواز و چیزهای دیگر خود را تبلیغ می کنند. آیا ما تا به حال چنین حرف هایی را زده ایم؟!

به نظر می رسد که متولی بخشی از این کار تورگردانان ما هستند. به نظر شما متولی این امر کیست؟

من بخش خصوصی هستم و تمام تلاش خودم را می کنم؛ در سال هشت تا 10 نمایشگاه را شرکت می کنم. ما هر جایی که بتوانیم خودمان را معرفی می کنیم اما هزینه تبلیغات کلان خیلی سنگین است. حتی اگر بخش خصوصی پولدار هم باشد وظیفه او نیست. در همه جای دنیا معرفی کشور وظیفه دولت است. خرید نشریه محلی، رادیو، تلویزیون، ماهواره یا هر چیز دیگر، وظیفه دولت است و به من ربطی ندارد.

من صاحب شرکتم هستم و صاحب دولت نیستم. من و همکارانم فقط شرکت خودمان را معرفی می کنیم. البته محصولمان که ایران هست را هم معرفی می کنیم ولی تبلیغات کلان بر عهده دولت است و به عهده ما نیست. او باید بگوید من امنیت، آرامش، تاریخ، فرهنگ، آیین و... دارم و خودش را معرفی کند.

ما که 182 شرکت تورآور هستیم تا به حال آقای مونسان را ندیده ایم. نمی دانیم ایشان با برنامه آمده و برای تورهای ورودی برنامه ای دارد یا ندارد. اوایل کار ایشان دو نامه نوشتیم که اهداف را بگو تا ما برنامه هایمان را بگوییم. اصلا نمی داند که ما تورآوران بخش خصوصی چه برنامه و هدفی داریم؛ تا به حال چه کار کرده ایم و بعد از این می خواهیم چه کار کنیم. نمی داند در بحران و شرایط سخت می خواهیم چه کاری انجام دهیم. ما هم نمی دانیم که ایشان با چه نقشه راهی آمده است.

به نظر می رسد که گردشگری می تواند بخشی از مشکل ارزی کشور را جبران کند...

بخشی نه، تنها راه رهایی مملکت از درآمد تک محصولی نفت گردشگری است. در کل دنیا تنها راه رهایی کشور از بیکاری گردشگری است و بیشترین شغل را ایجاد می کند. گردشگری علاوه بر درآمدسازی و ایجاد اشتغال می تواند ایران را به دنیا معرفی و خیلی از تبلیغات منفی را خنثی کند.

زمانی که گردشگران به کشور ما می آیند و می بینند که فراوانی است و مردم مهربان و مهمان نوازی دارد و تاریخ، تمدن، فرهنگ و طبیعت زیبا هم هست، می روند و می گویند یک سری رسانه بیهوده دارند علیه این کشور تبلیغ می کنند. چرا آنقدر توریست به کشور ما آمده؟ دولت تبلیغ کرده که آمده اند؟! هر دولتی که ایران را تبلیغ کرده دستش را بلند کند و بگوید من این کار را کرده ایم. همان آدم ها رفته اند و تبلیغ کرده اند و گفته اند ایران آرامش، امنیت و فراوانی دارد.

در شرایط فعلی همه به این نتیجه رسیده اند که یکی از راه های کسب درآمد ارزی جذب گردشگر خارجی است.

همه صرفا حرفش را می زنیم. اگر همه کابینه دولت هم به این اعتقاد داشته باشند، مگر صرف اعتقاد داشتن کاری می کند؟! اراده ملی و آدم های قوی و توانمند در رأس این کار می خواهد.

اگر ما بتوانیم مشکلات این بخش را حل کنیم و جذب گردشگر بیشتری داشته باشیم، چقدر می تواند به منافع ملی ما و درآمد ارزی کشور کمک کند؟

شما به کشورهای اطراف ما و کشورهای مختلف از جمله ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، ترکیه، مالزی، سنگاپور را نگاه کنید؛ همه دنبال توسعه گردشگری پایدار در کشورشان هستند. چون علاوه بر اینکه درآمد می سازد و اشتغال ایجاد می کند، علامتی از امنیت کشورشان است. هر کشوری که دیدید توریست می رود بدانید که آنجا امنیت هست. موضوع بعدی این است که کشور و تاریخ، تمدن، فرهنگ و طبیعت خود را معرفی می کنند. ما چقدر از تاریخ، تمدن و فرهنگمان استفاده می کنیم؟ چه زمانی باید ایران را تبلیغ کنیم؟

به نظر شما اگر قرار باشد یک مجموعه یا سازمان متولی این قضیه باشد، کجا است؟

 حل این چالش یک راه دارد و ما آن را در مجلس گفته ایم و الآن هم این موضوع در مجلس تصویسب شد؛ باید وزارت گردشگری تشکیل شود و یک وزیر توانمند با طرح و برنامه در آنجا مستقر شود و اگر خطا کرد مجلس بتواند از او توضیح بخواهد. وقتی سازمان است مجلس یا هرکس دیگر روی آن نظارت ندارد و رئیس جمهوری هر آدمی که می خواهد را رئیس این سازمان می گذارد. رئیس این سازمان باید اقتصاد، فرهنگ و روابط بین الملل را بفهمد و باید ارتباطات داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.