مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی مبسوط به بررسی آسیب شناسانه وضعیت حجاب پرداخته است.

به گزارش جماران، نتایج نشان می دهد که تعریف عرفی از حجاب بر تعریف شرعی آن پیشی گرفته و بیشتر افراد تلقی عرفی از حجاب دارند. 

 در مورد «مداخله دولت در موضوع حجاب» با محوریت گشت ارشاد، تنها 35-45 درصد از افراد، موافق مداخله و ورود دولت به این شکل در این موضوع هستند.

 نتایج نشان می دهد دامنه 60 تا 70 درصدی از زنان جامعه در گروه محجبه های عرفی (بدحجاب با تعریف شرعی) قرار دارند که از این میان 10-15 درصد در وضعیت حاد و یا به عبارتی بدحجاب هنجارشکن بوده و سایر افراد در گروهی هستند که می توان آنها را دارای حجاب عرفی و یا بدحجاب معمولی تلقی کرد.

 30 تا 40 درصد از زنان نیز در گروه باحجاب ها قرار دارند که از این میان حدود 13درصد به صورت سنتی حجاب خود را رعایت می کنند و مابقی زنان باحجاب از شیوه های جدیدِ حجاب، از قبیل چادرملی و... استفاده می کنند. بنابراین نزدیک به 70 درصد از زنان جامعه در قشر خاکستری قرار دارند.

 «تحصیلات» رابطه معنادار و مثبتی با بدپوششی زنان دارد و با افزایش تحصیلات میزان حجاب زنان کاهش می یابد.

 نتایج تغییرات پوششی در «مشاغل متفاوت» نشان می دهد که 3 گروه از افراد، یعنی زنان بیکار، محصلها و کارمندان شرکتهای خصوصی جزو گروههای آسیب دار هستند؛ در میان شاغلان نیز کارمندهای شرکتهای خصوصی، بازاریها، کارگران و فعالان رسانه ای بیشترین آمار بدپوششی را دارند.

 بررسی رابطه «وضعیت تأهل» و میزان حجاب نشان می دهد، متغیر تأهل تأثیر قابل ملاحظه ای  در تغییرات پوششی زنان جامعه ندارد و اختلاف بین زنان مجرد و متأهل بدحجاب جامعه، تقریباً 10 درصد است.

با افزایش مصرف محصولات سینمایی بدپوششی زنان نیز تشدید می‌شود. در کمترین میزان بدپوششی ۵۴/۸ درصد از زنان قرار دارند که اصلا به سینما نمی‌روند و در بیشترین حالت ۸۱/۸ درصد زنان بدپوشش هستند و هر هفته به سینما می‌روند.

بیش از 85 درصد از جمعیت افراد بدحجاب در گروه بدحجابان کم آسیب قرار دارند که از لحاظ ذهنی خود ر ا محجه می دانند. بخشی از آنان به طور ذهنی استعداد ریزش به سمت بدحجابان هنجار شکن را دارا هستند.

 

در این گزارش سناریوهای پیش رو در خصوص حجاب نیز بررسی شده که در ادامه می خوانید:

 منتفی بودن تشدید فرآیند جرم انگاری و ممنوعیت در شرایط فعلی 

غیر ممکن بودن جرم زدایی از بی حجابی به دلیل وجود اقلیت قدرتمند و منسجم مخالف آزادی حجاب در کشور 

 امکان پذیر نبودن تداوم وضع موجود در عمل، چرا که می تواند به افزایش موج بی حجابی فراینده در جامعه منجر شود. 

تغافل نسبت به پدیده بی حجابی که منجر به جرم زدایی از موضوع می شود. 

اصلاح سیاست های حجاب با محوریت اقدامات رسانه ای-تبلیغاتی

متن کامل گزارش را می توانید از طریق آیکون زیر دانلود نمایید: 

 

دانلود حجاب
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.