محمد علی نادعلی زاده

پایگاه اطلاع رسانی جماران: چند روزی از 17 مرداد - روز خبرنگار - می گذرد و چند روز دیگر 17 شهریور - بیست و هفتمین سالروز موافقت و دستور حضرت امام مبنی بر تشکیل موسسه تنظیم و نشر آثار امام - فرا می رسد.

در مناسبت نخست، بارها و سالها؛ نکات بسیاری در تاکید بر دقت تاریخ نگاری - خصوصا تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی - گفته و نوشته شده و در مناسبت دوم؛ یکی از اساسی ترین دغدغه های فرزند راحل امام عظیم الشان و یاران امام مبنی بر ضرورت صیانت از تاریخ نهضت امام خمینی(س) موجب موافقت و دستور رهبر کبیر انقلاب اسلامی در تشکیل موسسه شده است. اینجا

در هفته گذشته و در شب شهادت رییس مذهب حضرت امام جعفر صادق(ع)، یادگار معزز امام جناب حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی سخنانی ایراد کرد که متن آن با دقت و درستی از سوی جماران منتشر شد [اینجا] . در این سخنرانی طی نقل قولی از یار دیرین امام، حضرت آیت الله شیخ حسن صانعی گفته شد : " برای امام ما هم دوره قم و نجف دوره آسانی نبود و گرچه امروز از امام گفتن نان دارد، اما ایستادن در آن روزها هزینه داشت. آیت الله شیخ حسن صانعی نقل می کنند که من و پدرت(مرحوم حاج سید احمد آقا خمینی) در خانه یخچال قاضی می‌نشستیم و هفته‌ها چشمان مان به درب بود که یک نفر وارد شود و سلام کند."

این نقل قول اما در برخی رسانه ها متاسفانه با بی دقتی دچار تغییر اساسی و دگرگونی شد به گونه ای که به جای نام مرحوم حاج سید احمد خمینی، نام حضرت امام آورده و در نقل قولی مخدوش نوشته شد: شیخ حسن صانعی می‌گفت که ما با امام(ره) در خانه یخچال قاضی می‌نشستیم و هفته‌ها چشممان به در بود که یک نفر وارد شود و سلامی بگوید.

شب گذشته، حضرت آیت الله شیخ حسن صانعی در جوار مرقد مطهر رهبر کبیر انقلاب با دقتی همیشگی - که خصلت همه یاران دیرین امام است - و نگرانی از این نقل قول مخدوش برخی رسانه ها که خواسته و یا ناخواسته موجب تحریف تاریخ انقلاب و سیره رهبری آن می شود، ابراز داشت: این که بنده و مرحوم حاج احمد آقا چشم به در می نشستیم تا بلکه کسی وارد شود، برای انقلاب بود اما حضرت امام در انجام تکلیف الهی خود، ذره ای توجه به این نوع مسایل نداشت و فقط در پی انجام وظیفه بود تا چه رسد به این که چشم به در به دوزد و منتظر کسی باشد. آیت الله صانعی با دلسوزی وصف ناپذیر از این خطای رسانه ای ناشی از عدم درج خبر از منبع اصلی - پایگاه جماران - ابراز نگرانی می کرد و حق هم داشت.

بارها تاکید و خواهش شده که در مطالب مرتبط با یادگاران معزز حضرت امام، ملاک صحت، گفتار شخص ایشان و یا انتشار و تایید خبر از سوی پایگاه اطلاع رسانی جماران است. اینک با تاکید بر لزوم بیش از پیش صیانت از تاریخ انقلاب و رعایت دغدغه یاران امام، باردیگر از همکاران رسانه ای دقت در این گونه امور تقاضا می شود. مبادا سهوا مطلبی نوشته و منتشر شود که موجب اشتباهی از سوی مخاطبان امروز و آینده گردد.

کم نبوده اند اشتباهات کوچکی از این دست که موجب سوء برداشت های تاریخی و خسارات و خسرانهای بزرگ شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.