گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

تصویب لایحه «دولت ملی یهودی»؛

صباح زنگنه در گفت و گو با جماران مطرح کرد: میخ آخر بر تابوت رژیم صهیونیستی

اقدام ناشی از خود پسندی و خود محوری این رژیم ماهیت این رژیم را علنی کرد و همین اقدام می تواند کمک زیادی به محکوم کردن این رژیم و نشان دادن اهداف دراز مدت آن در ضدیت با انسانیت هم باشد.

پایگاه خبری جماران: پنجشنبه گذشته (28 تیر ماه 97) پارلمان رژیم صهیونیستی با 62 رأی موافق و 55 رأی مخالف، لایحه «دولت ملی  یهودی» را به تصویب رساند. این لایحه فلسطین اشغالی را «کشور یهود» و «میهن مردم یهود» می داند و بر اساس آن زبان عبری، زبان رسمی این کشور خواهد شد و عربی، علی رغم اینکه زبان یک و نیم میلیون نفر شهروند این سرزمین است، به عنوان زبان رسمی شناخته نمی شود.

تصویب این لایحه در مجلس رژیم صهیونیستی یکی از موارد بحث برانگیز بود و مخالفان زیادی داشت و این مخالفت ها باعث حذف بندهایی از آن شد. البته همان طور که اشاره شد در نهایت با رأی شکننده ای به تصویب رسید.

صباح زنگنه در گفت و گو با خبرنگار جماران، در مورد تصویب لایحه «دولت ملی  یهودی» در مجلس رژیم صهیونیستی، اظهار داشت:  این لایحه با رأی بسیار شکننده ای تصویب شده و 55 نفر مخالف داشته است. بنابر این به عنوان یک مصوبه با پشتوانه قوی محسوب نمی شود و زمینه دارد تا از داخل رژیم صهیونیستی فریاد مخالفان بلند شود و اعتراضات خود را اعلام کنند.

 این کارشناس مسائل بین الملل افزود: فلسطینی ها نخستین کسانی خواهند بود که به شدت از این لایحه آسیب خواهند دید و باقی مانده حقوق آنها تضعیف و تطمیع خواهد شد.

وی با اشاره به تبلیغات برای دامن زدن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: در سطح منطقه ای و جهانی برای دنیا و به خصوص کشورهای عربی که داعیه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را دارند روشن شد که با چه رژیمی می خواهند روابط را عادی سازی کنند. با رژیمی که هیچ عربی را به رسمیت نمی شناسد و آنها را شهروندان درجه دو و سه قلمداد می کند می خواهند روابط را عادی سازی کنند.

صباح زنگنه با تأکید بر اینکه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی امکان پذیر نیست، تصریح کرد: بعد از شکست دادن سیاست های آپارتاید و نژاد پرستی در آفریقای جنوبی، جهان دیگر حاضر نیست که تجربه دیگری را در وسط جهان و مرکز خاورمیانه با چنین رژیم قرون وسطی ای و عقب مانده ای بپذیرد.

وی با بیان اینکه تصویب این لایحه منجر به منزوی شدن رژیم صهیونیستی در سطح منطقه و جهان خواهد شد، ادامه داد: تلاش های ملت ها، دولت ها، حقوقدانان، آزادی خواهان و انسان دوستان در سراسر جهان می تواند این انزوا را شدیدتر و آنها را مجازات کنند. چرا که تنها انزوای سیاسی یا تبلیغاتی کفایت نمی کند تا حاکمان این رژیم به حقوق مردم اعتراف کنند و آنها را به رسمیت بشناسند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد: این مراحل تدریجی که از اشغال سرزمین، کشتار مردم و ترور فعالان سیاسی شروع شد و با ممانعت از بازگشت مردم فلسطین به سرزمینشان توسعه پیدا کرد تا به بمباران ها و محاصره کردن ها، کشیدن دیوار حائل و اکنون هم آخرین فصل نژاد پرستی و آپارتاید رسید که دارند به منصه ظهور می گذارند.

وی ادامه داد: به نظر من همه دادگاه های بین المللی و دادگاه های ملی کشورهای مختلف و حتی ایالت های مختلف آمریکا می توانند علیه این رژیم شکایت و آن را به انواع احکام محکوم کنند و جریمه های سنگینی برای آن قرار دهند و هرگونه تعامل و داد ستد با آن را ممنوع کنند. راه مبارزه با این نژاد پرستی جدید و وقیحانه، اقدامات حقوقی و تحریم های منطقه ای و جهانی است.

صباح زنگنه در پاسخ به سؤالی در مورد رابطه تصویب این لایحه با باز شدن مشت رژیم صهیونیستی برای کل دنیا، گفت: به نظر من اقدام ناشی از خود پسندی و خود محوری این رژیم ماهیت این رژیم را علنی کرد و همین اقدام می تواند کمک زیادی به محکوم کردن این رژیم و نشان دادن اهداف دراز مدت آن در ضدیت با انسانیت هم باشد.

وی تأکید کرد: تصویب این لایحه اولا حقانیت فلسطینی ها و آرمان فلسطینی ها را روشن تر و درخشان تر نشان خواهد داد و امید هست که گروه های مختلف فلسطینی را هم متحدتر کند. هیچ کدام از گروه های فلسطینی، آنهایی که در حکومت خودگردان به سر می برند یا آنهایی که در غزه با حماص و حکومت اسلامی هستند، نباید ذره ای امید داشته باشند که این رژیم و حاکمان این رژیم اصلاح و صلح طلب شوند یا امتیازاتی بدهند.

وی افزود: این اقدام همان میخ آخری است که بر تابوت این رژیم زده شده و باید هوشیاری لازم را به همه گروه های فلسطینی هم داده باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.