یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

حاشیه ای بر داستان مائده هژبری

پایگاه خبری جماران: داستان دختر خانمی که اعترافات او در صدا و سیما موجب واکنش های بسیار  شد، می تواند از زوایای مختلف مورد واکاوی قرار گیرد 

در این کلام موجز سعی می کنم به جهاتی از این مسئله اشاره کنم. 

١ـ حجاب امری مسلم است و می توان آن را از ضروریات دین اسلام بر شمرد. لذا شبهه در این امر باطل است و نمی توان به هیچ بهانه ای بی حجابی را توجیه کرد. 

٢ـ رقص در فتوای مشهور فقیهان برای زنان حرام نیست ولی این عمل در مقابل نامحرم مخصوصاً در جایی که شبهه مفاسد دیگر بر آن مترتب باشد، حرام است.

٣ـ تجسس در حریم خصوصی مردم شرعاً حرام است و قانوناً مجاز نیست. البته اینکه صفحه های شخصی در فضای مجازی مصداق حریم خصوصی باشد، محتاج بحث مفصل تری است ولی می توان مدعی شد که این صفحات مادامی که اصطلاحاً «پرایوت» هستند از مصادیق حریم خصوصی به شمار می آیند. اما اگر کسی صفحه خود را باز می گذارد نمی توان احکام حریم خصوصی را بر آن بار کرد. 

٤ـ نهی از منکر وظیفه همه ی مسلمانان است و علاوه بر آن وظیفه حکومت است و ضابطین قضایی می توانند با ناهنجاری و جرم مشهود برخورد قانونی کنند. 

٥ـ یکی از مجازات های قانونی تشهیر فرد مجرم است به این معنا که مجرم را به جامعه معرفی می کنند. البته اعمال این مجازات به دست قاضی است و باید در اجرای آن مصالح جامعه رعایت شود و بازتاب منفی آن ملاحظه شود. این مجازات ظاهرا برای آن بوده که فرد مجرم توسط جامعه شناخته شود تا در آینده نتواند به عمل مجرمانه ادامه دهد. 

٦ـ تا آنجا که می توان از مجموع اخبار ملاحظه کرد، آنچه در صفحه های برخی از افراد که این روزها مورد بحث قرار گرفته اند، ارائه می شده، هم مصداق عمل حرام است و هم مصداق جرم مشهود که در غیر حریم خصوصی انجام یافته است و لذا برخورد قضایی با آن مجاز بوده است. اما مجازات تشهیر( شهرت دادن فرد مجرم در میام مردم) محتاج حکم مستقل قضایی است که در این مورد ظاهراً موجود نبوده است. 

٧ـ اما: همه ی آنچه گفتیم تنها مربوط به ظاهر قانون است. صاحب این قلم بارها نوشته است که اگر در موردی، بخشی از جامعه  -به هر دلیل- عملی را جرم نداند، برخورد با آن بسیار سخت خواهد بود و در مرحله اول باید با کار فرهنگی آن عمل را به عنوان یک عملکرد دارای ناهنجاری ارزشی معرفی و تثبیت کرد و سپس با آن برخورد نمود. 

وقتی بخش قابل توجهی از مردم یک عمل را غلط نمی دانند، برخورد از موضع بالا، اثر عکس می گذارد و هر چه برخورد ها سنگین تر شود، نتیجه ی معکوس بیشتری حاصل می شود.

بازتاب منفی اعترافات مذکور، از این باب قابل مطالعه است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.