گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

ظریفیان: با گفتار درمانی نمی توان وحدت ایجاد کرد

بخشی از جامعه ما علاقه مند است که وارد استادیوم شود، در این زمینه چرا برخی گروه ها با فشار، اذیت و تحقیر مردم با این مسأله مواجه می شوند؟ مردم اگر چند حرکت ملموس عینی ببینند، رضایت پیدا می کنند. جامعه ما مستعدتر از روشنفکران، مدیران و کارگزاران است. امروز زمان آن رسیده که مدیران، کارگزاران و روشنفکران، نقش خود را بیشتر از مردم نشان دهند. مردم صداقت خود را در آخرین انتخابات و تحمل سختی ها ثابت کردند.

پایگاه خبری جماران: موضوع ضرورت حفظ وحدت و انسجام ملی در جامعه، همواره مورد تاکید سیاستمداران و دولتمردان قرار داشته، به نحوی که می توان آن را، کلیدواژه اصلی سخنان حضرت امام در توصیه به مسئولین دانست. امروز اما با گذشت نزدیک به 4 دهه از انقلاب اسلامی، ضرورت حفظ وحدت، بیش از پیش احساس می شود.

در همین رابطه، یک استاد دانشگاه معتقد است: با گفتار درمانی نمی توان «وحدت» ایجاد کرد. جامعه باید احساس کند که مدیران و سیاستمدارانش در حاکمیت و نه تنها قوه مجریه، به این جمع بندی رسیده اند که با مسائل مختلفی نظیر فساد، خصوصاً فسادی که متکی بر رانت یا مناسبات اداری-سیستمی است، برخورد کنند یا این اراده را دارند که مسأله بیکاری را حل کنند.

مهم ترین کلیدواژه وحدت، بحث«منافع ملی» است

غلامرضا ظریفیان در گفت و گو با خبرنگار جماران، با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت و انسجام ملی در کشور، گفت: دنیای امروز، دنیای کثرت است و احزاب، اندیشه ها و دیدگاه های مختلف در اداره امور جامعه، حرف اول را می زنند. آنچه مهم ترین کلیدواژه وحدت محسوب می شود، بحث«منافع ملی» است. در همه جای دنیا، تعدادی واژه مطرح کردند که دیدگاه ها و افکار مختلف، آنها را استانداردسازی کرده و همواره، توصیه به وحدت در قبال آنها می کنند.

وی افزود: به طور مثال، «قلمروی سرزمینی» همیشه موضوعی بوده که تمامی گروه ها، اقوام و اقشار در مقابل آن «وحدت نظر» دارند. فرهنگ عمومی و زبان عمومی  نیز در کشورها، مایه وحدت است. بحث «رضایت مردم» نیز یکی از مصادیق مهم وحدت است. بحث مشروعیت به معنای رضایت قلبی مردم نیز، یکی از اموری است که همگان بر آن تأکید دارند. «رضایت مردم» امر عامی است که باید نسبت به آن وحدت داشت.

 

آزادی بیان و حق انتخاب هم از اموری هستند که می توان در سطح کلان خود، ما را به وحدت برسانند

 

این استاد دانشگاه گفت: بحث استفاده بهینه از منابع کشور و توزیع عادلانه آن نیز از جمله موضوعاتی است که می توان حول محور آن «وحدت» کرد. بحث کم شدن فاصله طبقاتی و ممکن شدن دسترسی به منابع برای همگان نیز می تواند از جمله مباحث وحدت بخش باشد. همچنین، بحث مبارزه با فساد از امور مهمی است که می توان برای رسیدن به وحدت در جامعه، بر آن تأکید کرد.

وی بیان کرد:  آزادی بیان و حق انتخاب هم از اموری هستند که می توان در سطح کلان خود، ما را به وحدت برسانند. مسأله رعایت حقوق انسان ها و اقوام نیز چنین است. بنابراین، اگر ما بخواهیم در این شرایط به سمت وحدت برویم، باید این امور را شفاف تر پیگیری کرده و تلاش کنیم تا حول محوری معین، مسائل را حل کنیم.

 

با گفتار درمانی نمی توان وحدت ایجاد کرد

 

ظریفیان در ادامه گفت:  یکی از مشکلاتی که جامعه ما با آن روبروست و تا حد زیادی هم وحدت اجتماعی ما را برهم زده، بحث فاصله طبقاتی و عدالت اجتماعی است. می توان تمامی گروه ها و اندیشه ها را در رابطه با این موضوع، به وحدت نظر رساند. باید پرسید که می توان چه کاری انجام داد تا فاصله طبقاتی کم شود؟ یا چه کاری می توان برای کاستن  از محرومیت ها و شکاف های جامعه کرد؟ چه اقداماتی می توان انجام داد تا مسائلی نظیر طلاق، اعتیاد و بیکاری در جامعه کمتر شود؟

در جامعه ما، در بحث هایی نظیر جمهوریت و اعتقاد درست به اسلام می توان به وحدت رسید. البته اعتقاد به اسلام نباید توام با خرافه گرایی باشد. نباید اعتقادات را به جامعه حقنه کرد. حول این محور، روشنفکران، دولتمردان و مردم ما می توانند در حوزه هایی با هم مشارکت کنند. روشنفکران در جامعه امروز، نگاهی منفی نسبت به همه چیز پیدا کردند و از مسئولیت خود شانه خالی کردند. آنها باید مسئولیت اجتماعی خود را در حوزه هایی که نام بردم، ایفا کنند.

وی با بیان اینکه، جامعه باید تلاش ها را به صورت عینی ببیند، گفت: با گفتار درمانی نمی توان وحدت ایجاد کرد. جامعه باید احساس کند که مدیران و سیاستمدارانش در حاکمیت و نه تنها قوه مجریه، به این جمع بندی رسیده اند که با مسائل مختلفی نظیر فساد، خصوصاً فسادی که متکی بر رانت یا مناسبات اداری-سیستمی است، برخورد کنند. یا این اراده را دارند که مسأله بیکاری را حل کنند.

نباید اعتقادات را به جامعه حقنه کرد

این استاد دانشگاه ادامه داد: جامعه بسیار آسانتر می تواند با محرومیت بسازد تا با تبعیض، متاسفانه به میزانی که تبعیض در یک جامعه «سیستماتیک» می شود، جامعه را برای مبارزه با چنین تبعیضی متحد می کند و اگر خدای ناکرده پای بخشی از حاکمیت در چنین فسادی دخیل باشد، طبیعتاً جامعه دیگر به راحتی حرف دولتمردان را نمی پذیرد. بنابراین، نزدیک به 10 مسأله اساسی وجود دارد که باید درباره شان وحدت وجود داشته باشد.

وی افزود: در جامعه ما، در بحث هایی نظیر جمهوریت و اعتقاد درست به اسلام می توان به وحدت رسید. البته اعتقاد به اسلام نباید توام با خرافه گرایی باشد. نباید اعتقادات را به جامعه حقنه کرد. حول این محور، روشنفکران، دولتمردان و مردم ما می توانند در حوزه هایی با هم مشارکت کنند. روشنفکران در جامعه امروز، نگاهی منفی نسبت به همه چیز پیدا کردند و از مسئولیت خود شانه خالی کردند. آنها باید مسئولیت اجتماعی خود را در حوزه هایی که نام بردم، ایفا کنند.

جامعه ما اگر صداقت ببیند، بسیار زود می پذیرد و اعتمادش بازمی گردد/ باید کینه ها را رفع کنیم

وی بیان کرد: دولتمردان باید اعتبار آسیب دیده خود را ترمیم کنند، لازمه این کار عمل است. در عین حال، جامعه ما اگر صداقت ببیند، بسیار زود می پذیرد و اعتمادش بازمی گردد. باید کینه ها را رفع کنیم. برای رفع این کینه ها در جامعه، باید یکسری اقدامات عملی در عرصه سیاست انجام شود. نباید مردم را در راستای تحقق خواسته های مشروع شان اذیت کرد.

وی گفت: بخشی از جامعه ما علاقه مند است که وارد استادیوم شود، در این زمینه چرا برخی گروه ها با فشار، اذیت و تحقیر مردم با این مسأله مواجه می شوند؟ مردم اگر چند حرکت ملموس عینی ببینند، رضایت پیدا می کنند. جامعه ما مستعدتر از روشنفکران، مدیران و کارگزاران است. امروز زمان آن رسیده که مدیران، کارگزاران و روشنفکران، نقش خود را بیشتر از مردم نشان دهند. مردم صداقت خود را در آخرین انتخابات و تحمل سختی ها ثابت کردند.

ما ظرفیت های زیادی برای ایجاد انسجام در کشور داریم/ باید از گفتار به سمت عمل رویم

این استاد دانشگاه گفت: بنابراین اگر شاخص های وحدت آفرین یک جامعه را بپذیریم، به نظر می رسد که بتوان با اتکا به آن شاخص ها، تمامی گروه ها، اندیشه ها و جناح ها را در شرایط فعلی متفق کرد. به ویژه در شرایط فعلی، آنچه همه ما با گوشت و استخوان خود لمس می کنیم، ظلم و ستمی است که آمریکا به ما می کند. به هرحال توافقی بوده که 6 کشور انجام دادند و امروز دنیا می بیند که ما صادقانه در این موضوع وارد شدیم و این رئیس جمهور آمریکاست که به این تعهدات، دهن کجی می کند.

وی در پایان گفت: اگر ما بتوانیم در داخل، انسجامی درونی پیدا کنیم،  در فضای بیرونی فرصت های خوبی برای ما مهیا شده، به شرطی که گل به خودی نزده و حرف های بی ربط و غیرمنطقی نزنیم. همچنین شعارهای بدون پشتوانه ندهیم. ما ظرفیت های زیادی برای ایجاد انسجام در کشور داریم. باید از گفتار به سمت عمل رویم. در این میان، نقش کارگزاران و مدیران و روشنفکران مهم است و قطعاً مردم، وقتی ببینند که کارگزاران و روشنفکران نقش خود را به خوبی ایفا می کنند، آمادگی لازم را برای عبور از کریدور سخت پیش رویشان خواهند داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.