گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: تریبون داران به فکر ناامیدی مردم باشند/ برخی نقد ها عدم کارایی نظام را القاء می کند/ فیلتر تلگرام باعث ناامیدی می شود ولی راه دیگری وجود نداشت

افراد مختلفی که به نحوی تریبون در اختیارشان است باید حواسشان جمع باشد . این ها اگر واقعاً دلشان برای نظام و مردم می سوزد باید سعی کنند امید را در بین جامعه تقویت کنند. این موضوع هم به معنای متوقف کردن نقد های درست نیست ولی گاهی نقد های جدی نسبت به مسئولین وجود دارد که ممکن است باعث نگرانی مردم شود این ها را نباید در بین مردم مطرح کرد.

پایگاه خبری جماران: اخیراً رهبر معظم انقلاب در بیاناتی، سیاست ناامیدسازی و ایجاد توهّم بن‌بست در کشور را یک سیاست خصمانه ی آمریکایی و غربی خواندند و تاکید کردند که باید به شدّت با چنین سیاستی مبارزه شود؛ ایشان در ادامه اظهار داشتند که تزریق احساس ناتوانی، ناامیدی، بیچارگی، سیاست قطعی دشمن است و هدف دشمن این است که آن احساس افتخاری را که ملّت ایران دارد، از او بگیرند؛ با شایعه‌، با دروغ، با درشت کردن ضعف‌ها، با کوچک کردن موفّقیّت‌ها و پیروزی‌ها این احساس را بگیرند. ملّت ایران امروز یک احساس افتخاری دارد و احساس می‌کند مستقل است، ایستاده است، معتبر است، آبرومندِ در دنیا و صاحب نفوذ در منطقه است.

در همین رابطه آیت الله سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار جماران، در مورد  القای ناامیدی به مردم از دخل و خارج از کشور گفت: گاهی وقت ها نقد ها به شکلی است که خودش ایجاد ناامیدی می کند؛ نفس چگونگی طرح نقد در ناامیدی موثر است. ممکن است انسان جنبه های مثبت یک تشکیلاتی را از جمله پیشرفت هایی که در آنجا تحقق یافته است را طرح کند و در ضمن آن نقدی را بیان کند یا نقد را به شکلی بیان کند که ناظر به جهات قوت هم باشد؛ این ها باعث ناامیدی نمی شود.

وی ادامه داد: اما واقعاً برخی از نقد ها دل مردم را فرو می ریزد و عدم کارایی نظام را القاء می کند، لذا واقعاً باید از این نقد ها پرهیز شود. گاهی برخی از اطلاعات را وقتی جزئی از یک کل ببینیم، اهمیت آنچنانی ندارد، اما مشکل اینجاست که همه کلان نگر نیستند؛ این گونه افراد موارد و مشکلات جزئی را مثلا در زندگی خودشان می بینند و طبیعتاً نسبت به نظام بدبینی پیدا می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: افراد مختلفی که به نحوی تریبون در اختیارشان است باید حواسشان جمع باشد. این ها اگر واقعاً دلشان برای نظام و مردم می سوزد باید سعی کنند امید را در بین جامعه تقویت کنند. این موضوع هم به معنای متوقف کردن نقد های درست نیست ولی گاهی نقد های جدی نسبت به مسئولین وجود دارد که ممکن است باعث نگرانی مردم شود؛ این ها را نباید در بین مردم مطرح کرد.

وی اظهار داشت: اصولاً خبرهای طبقه بندی شده-که متاسفانه در جامعه ما مراتب آن رعایت نمی شود- به این جهت است. این طبقه بندی یعنی این که نیازی نیست همه اخبار را همه بدانند چون برخی ها ممکن است از قدرت تحلیل کافی برخوردار نباشند و نتوانند آن خبر را در یک کل ببینند.

غروی گفت: باید ملاحظه این طرف را هم کرد که ما در این چهل سال مشکلات زیادی داشته ایم، خطرات زیادی هم متوجه ما شده است و بحران های فراوانی را پشت سر گذاشته ایم. اما با تمام این مشکلات اگر انسان کلان نگر باشد، می بیند که سطح زندگی مردم بالاتر آمده است. در عین حالی که جوانان و مردم مشکلات جدی دارند اما این گونه نیست که ما در کلیت مساله پس رفته باشیم.

وی با بیان این که طبیعتاً این ها را باید گوشزد کرد و از طرف دیگر امیدی ایجاد کرد که باعث فعالیت اشخاص شود، بیان داشت: بالاخره همه مسئولیت دارند و باید در چهارچوب مسئولیت خودشان فعالیت کنند و نوآوری داشته باشند و  کاری کنند که این کشور از جهات اقتصادی و... روی پای خودش بایستد. مشکلات این گونه نیست که رفع شدنی نباشد؛ رفع شدنی است اما یک همت ملی می خواهد، این همت ملی نیز باید در بین مسئولین و هم در بین مردم باشد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور ابراز داشت: مسئولین هم اگر اختلاف نظری بین شان هست این ها را باید بین خودشان حل کنند. برخی از اختلافات را نباید رسانه ای کنند تا باعث سر و صدا شود و این گونه تلقی شود که مسئولین هر کدام برای خودشان راهی دارند و سازی برای خودشان می زنند. از طرف مقابل خود مسئولین هم باید  به این همه توانایی مردم و کشور  امید داشته باشند و از این ظرفیت ها به بهترین شکل استفاده کنند.

وی با اشاره به این که نکته ای که  رهبر انقلاب هم بر روی آن تاکید می کنند این است که ما باید مشکلات خودمان را خودمان حل کنیم و به دیگران متکی نباشیم، گفت: چرا که اگر این گونه باشد، آن ها می توانند با یک جابجایی این تکیه گاه ما را سست کنند. این موضوع برای هر کشور و سرزمینی امکان پذیر است که بتواند مشکلات خودش را خودش برطرف کند. بالاخره هم باید مسئولین در این رابطه تلاش کنند و هم کسانی که نقش رسانه را دارند باید در این رابطه کمک کنند. رسانه ها نباید با بزرگ نمایی، دستگاه های کشور را تضعیف کنند و با این حرف ها دل مردم را خالی کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مورد میزان تاثیرگذاری ابزاری مانند تلگرام در ناامید کردن جامعه، گفت: حقیقت این است که تلگرام در عین حال که جنبه های مثبت داشت، جنبه های منفی زیادی دارد که بعضی از این جنبه ها امنیتی و بعضی حقوقی بود. گاهی وقت ها مسئولین مجبور هستند که یک جراحی انجام دهند. البته در این رابطه توجیههای صحیحی که مورد فهم مردم واقع می شود را منتشر کنند و از طرف مقابل اگر تلگرام را فیلتر می کنند جایگزین آن را هم مشخص کنند. نمی شود دست رو دست بگذاریم و یک عده دیگر همه اطلاعات ما را به سرقت ببرند و در نتیجه از آن اطلاعات علیه ما استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با این نوع برخورد موجب ناامیدی نمی شود؟ گفت: درست است اما هیچ راه دیگری وجود ندارد. شما یک عمر یک جوان را نصیحت کنید وقتی که در عرض 3 دقیقه راحت به سایت های مبتذل دسترسی پیدا می کند همه نصیحت ها از یادش می رود. این مساله ای بود که باید فکری به حالش می شد وگرنه این ها فقط حرف های قشنگ است و در واقعیت هیچ تاثیری ندارد. در نتیجه در این رابطه باید واقعاً تلاش کرد. البته معلوم است که اگر زودتر فکری به حال این قضیه می شد و جایگزینی هم برای آن مشخص می کردند، بهتر بود؛ اما در عین حال هر چه قدر پیش برود این مشکل وسیع تر می شود؛ بالاخره در یک جا باید جلوی آن را گرفت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.