گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

شجاع پوریان: در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری نیاز به همبستگی اجتماعی و اجماع داخلی داریم/ اگر بنا باشد تغییری در کابینه رخ دهد، مدیرانی جایگزین می شوند که با دولت همسوتر باشند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: متاسفانه شرایط اقتصادی جامعه خوب نیست و مشکلاتی مثل تورم و بیکاری در حال گسترش است، در چنین فضایی اگر سایر ارکان نظام به کمک دولت نیایند، ممکن است کلیت نظام آسیب ببیند.

پایگاه خبری جماران: یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است که مخالفان دولت بدون درک شرایط سخت نظام و مردم، کمر بر ناکارآمد جلوه دادن دولت بسته‌اند و در این مسیر شگردهای مختلفی را دنبال می کنند؛ تشدید رویکردهای سخت‌گیرانه در مسائل اجتماعی، مثل گشت ارشاد و برگزاری کنسرت های مجوزدار و یا تا حدودی اختلالات بازار ارز و ناآرامی های دی ماه گذشته و برخی دیگر از بحران هایی که روحانی با آن روبرو بوده در واقع بخشی از آن تلاش مخالفان دولت برای ناموفق جلوه دادن جریان اعتدال و دولت روحانی بوده است. 

ولی الله شجاع پوریان در گفت و گو با خبرنگار جماران ، درباره وضعیت فعلی دولت پس از اتفاقاتی همچون فیلتر تلگرام، در خطر قرار گرفتن برجام و... گفت: این واقعیت را نباید از نظر دور داشت که دکتر روحانی، دولت یازدهم را در سخت ترین شرایط ممکن تحویل گرفت و در دولت دوازدهم نیز موانع و محدودیت های فراوانی پیش روی دولت و نظام قرار دارد. دوره اول ریاست جمهوری روحانی از سوی مردم نمره قبولی گرفت و یک فرصت دوباره در اختیار روحانی قرار داده شد تا به وعده ها و شعارهای انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند، اما به نظر می رسد پس از انتخابات فضای سنگینی در داخل کشور و خارج از مرزها  علیه دولت شکل گرفته است.

وی افزود: در فضای داخلی، مخالفان دولت بدون درک شرایط سخت نظام و مردم، کمر بر ناکارآمد جلوه دادن دولت بسته‌اند و در این مسیر شگردهای مختلفی را دنبال می کنند. تشدید رویکردهای سخت‌گیرانه در مسائل اجتماعی، مثل گشت ارشاد و برگزاری کنسرت های مجوزدار و یا تا حدودی اختلالات بازار ارز و ناآرامی های دی ماه گذشته و برخی دیگر از بحران هایی که روحانی با آن روبرو بوده در واقع بخشی از آن تلاش مخالفان دولت برای ناموفق جلوه دادن جریان اعتدال و دولت روحانی بوده است. در حالی که اگر بخواهیم ارزیابی واقع بینانه‌ای از شرایط کشور داشته باشیم باید ببینیم هر نهاد و رکنی چه سهمی در ایجاد این شرایط داشته است؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: در موضوع فیلتر تلگرام دولت به صورت شفاف مخالفت خود را اعلام کرد اما در نهایت این اتفاق رقم خورد، در شرایطی که خروج ترامپ از برجام تمرکز را از روحانی برای توجه و پیگیری چنین مسائلی در داخل کاهش داده، مخالفان دولت با شدت بیشتری این موضوعات حاشیه‌ای را پیگیری می کنند، شاید اگر فضای سیاست خارجی فضای آرام تری بود روحانی امکان دفاع بیشتری از شبکه های اجتماعی را می‌یافت ولی روحانی می‌داند برای خروج از بن بست برجام نیاز به اجماع داخلی دارد و اگر بخواهد بخشی از توان خود را در فضای سیاست داخلی صرف چالش‌های داخلی کند، نظام و کشور آسیب می‌بیند، متاسفانه منتقدان دولت این شرایط را درک نمی کنند و درست در روزهایی که دولت نیاز به حمایت دارد مواضعی را مطرح می‌کنند که هیچ نفعی برای نظام و مردم ندارد.

وی گفت: اینکه در چنین روزهایی موضوع عذرخواهی روحانی یا طرح عدم کفایت روحانی در مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام رسانه ای می شود یعنی مخالفان دولت نسبت به منافع ملی احساس مسئولیت نمی‌کنند و منافع حزبی و جناحی برای آنان اولویت بیشتری دارد. به واقع شرایط فعلی کشور محصول تصمیمات دولت نیست و چه بسا دولت کمترین نقش را در شکل گیری این شرایط داشته، اما متاسفانه به قدری فضاسازی ضد دولت و روحانی در این روزها شکل گرفته که حتی بسیاری از نیروهای فعال اصلاح طلب هم دچار انفعال شده اند و قدرت دفاع از عملکرد دولت را ندارند. البته نمی‌توان انکار کرد شرایط اقتصادی و معیشتی جامعه مطلوب نیست و بسیاری از وعده های دولت محقق نشده، اما به نظر من نقش سایر بازیگران ساختار سیاسی و البته ساختار نظام بین الملل و شرایط بحرانی منطقه را نمی‌توان نادیده گرفت.

شجاع پوریان با بیان اینکه، ناامیدی و یأس دامن جریان اعتدال و روحانی را نمی‌گیرد و عواقب این سرخوردگی فراتر از ناامیدی از دولت است، اظهار داشت: مخالفان دولت در این روزها این موضوع مهم را لحاظ نکرده‌‌اند و فکر می‌کنند با ناامیدی مردم، سبد رای روحانی در انتخابات آینده به سمت رقیب سوق داده می‌شود، در حالی که اگر واقع بینانه بخواهیم نگاه کنیم رقبای روحانی آلترناتیوی برای روحانی نیستند، بلکه ممکن است بخش زیادی از مردم گزینه‌های دیگری به جز گزینه رای به رقبای روحانی مثل قهر با صندوق آرا و بی‌اعتمادی به اصل نظام را انتخاب کنند،. لذا اینجا فقط بحث دولت نیست بلکه مجموعه نظام باید برای این ناامیدی برنامه داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه شرایط اقتصادی جامعه خوب نیست و مشکلاتی مثل تورم و بیکاری در حال گسترش است، در چنین فضایی اگر سایر ارکان نظام به کمک دولت نیایند، ممکن است کلیت نظام آسیب ببیند. برای نمونه بروز برخی شورش‌ها در نقاطی از کشور نگران‌کننده است. لذا ما در شرایط فعلی، بیش از هر زمان دیگری نیاز به همبستگی اجتماعی و اجماع داخلی داریم. تجارب تاریخی موید این مطلب است که وقتی سرمایه اجتماعی یک ملتی قوی باشد، بر افزایش توان نظامی و حتی توسعه اقتصادی آن کشور موثر خواهد بود. ما از این مهم غافل و سرمایه اجتماعی ملت را نادیده انگاشته‌ایم. مردم اگر ببیند عزم جدی در میان مسئولان برای مقابله با این شرایط وجود دارد، شرایط بد اقتصادی را تحمل می کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: مردم اگر ببینند با فساد برخورد جدی می شود، اگر تبعیض نبینند، اگر ببینند آزادی های مشروع آنها برقرار است، پس عزم جدی تمامی نهادها و مسئولان، باید بتواند امید را به کشور و مردم بازگرداند و از کیان کشور و نظام در مخاطرات آتی محافظت کند.اخیراً سخنانی از سوی رییس جمهور مبنی بر تغییر در کابینه مطرح شده است، این مساله تا چه اندازه می تواند در تحقق وعده‌های رییس جمهور و افزایش امید موثر باشد؟ آیا اختیارات رئیس جمهور برای تحقق وعده‌هایش کافی است؟

وی بیان کرد: در چند هفته گذشته، سخنانی کلی درباره مدیران و اعتراض به عملکرد آنها در جلسات مختلف توسط دکتر روحانی بیان شده که به زعم رسانه‌ها نشان از احتمال تغییر در کابینه برداشت شده است، البته سخنگوی دولت تغییرات را منتفی دانسته ولی با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد، برخی تغییرات اجتناب‌ناپذیر باشد. ثبات در مدیریت اصل مهمی است اما گاهی تغییر شرایط و فضای داخلی و خارجی با تغییر در تفسیر و چینش مناسب پازل‌های مدیریتی همراه است. روحانی در سخنرانی‌های اخیر خود به همسو بودن مدیران با رویکردهای دولت تاکید زیادی داشته و اگر بنا باشد تغییری در کابینه رخ دهد، مدیرانی جایگزین می شوند که با دولت همسوتر باشند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران افزود: از سویی این تغییرات می تواند از نظر روانی جامعه را امیدوارتر کند و مانند تغییر یک مربی در یک باشگاه ورزشی، محتمل است به صورت یک شوک مثبت و سازنده اثرگذار باشد. این واقعیت نیز وجود دارد که دست روحانی در انتخاب وزرا با توجه به محدودیت‌های قانونی مثل رای اعتماد مجلس و برخی دیگر از محدودیت‌های فراقانونی باز نیست، اما اگر روحانی از اختیارات محدود خودش هم به نحو مطلوب‌تری استفاده کند و سایر نهادها و ارکان موثر نظام هم دولت را یاری دهند، گذار از این دوران سخت غیرممکن نیست. فراموش نکنیم روحانی شخصیتی است که تقریبا تمام ارکان و رویدادهای مهم مثل مجلس، مجمع تشخیص، شورای امنیت ملی، جنگ، مذاکره و ... را تجربه کرده و اگر از اختیارات کافی بهرمند باشد، می‌تواند عملکرد بهتری از خود نشان دهد و این به نفع نظام و آینده کشور است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.