گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

مرتضی مبلغ: دولت باید طرفداران فیلترینگ را متقاعد کند که این روش سازنده نیست

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: دولت باید به سطح اقتداری قابل قبول دست یابد که هم بتواند دیپلماسی سازنده با دنیا را دنبال کند و هم بتواند تخریب های پی در پی تندروها و کسانی که هیچ حد و مرزی برای اقدامات خود قائل نیستند، خنثی کند.

 یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است: سیاست فیلترینگ تا به حال موفق نبوده و مردم را به سمت فیلترشکن هایی سوق داده که دیگر هیچ امنیتی بر آنها مترتب نیست و متاسفانه این روند همچنان ادامه دارد.

مرتضی مبلغ در گفت و گو با خبرنگار جماران، با بیان اینکه امروز دولت با دو مشکل بسیار جدی روبروست، گفت: مشکل اول بسیار جدی تر است و به مشکل اساسی کل کشور و حاکمیت بازمی گردد. این مشکل مربوط به «جریان های افراطی» است که در عین اینکه دستی در قدرت دارند، به شدت یکه تازی می کنند. از این رو، بارها گفته شده که جریان های تندرو و افراطی، هیچ حد و مرزی برای تخریب و دنبال کردن منافع باندی و شخصی خود قائل نیستند.

وی افزود: این جریان ها حاضرند تا مصالح عمومی را قربانی کنند و به دلیل اینکه درک درستی از امور ندارند، به شدت دست به تخریب می زنند. آنها تمامی دستاوردها را ناچیز می خوانند و کارشان نیز منجر به ایجاد انفعال و یأس در میان جامعه می شود و باعث می شوند تا هر تلاشی که اشخاص دلسوز و مقامات کشور می کنند، سیاه نشان داده شود و یا تخریب شود؛ متاسفانه این بلایی است که عارضه این مملکت و نظام هست. از طرفی نیز بسیاری از کسانی که باید نسبت به این افراد اقدامی انجام دهند و آنها را مهار کنند، ساکتند.

وی بیان کرد: مشکل دیگر ضعف هایی است که در خود دولت وجود دارد. در واقع دولت باید تا اندازه ای از توانمندی و اقتدار برخوردار باشد که هم بتواند سیاه نمایی ها، تخریب ها و حرکت های غیرسازنده تندروها  را خنثی کند و هم اهداف و منویات خود را پیش برد و در عین حال، توانایی پاسخ دادن به مطالبات مردم و تحقق وعده های خود را داشته باشد. در هفته های اخیر مشاهده کردیم که آقای رئیس جمهور به مدیران خود نهیب زد که چرا برخی مدیران، روزه سکوت گرفتند؟ و برخی نیز به گونه دیگری عمل می کنند. این نشان می دهد که در دولت اشکالاتی وجود دارد.

مبلغ افزود: در مسأله اقتصادی، انسجام لازم میان تیم اقتصادی دولت وجود ندارد. تیم رسانه ای دولت نیز کارآمدی کافی را ندارد و تیم سیاسی آن هم به شدت ضعیف عمل می کند. بنابراین باید به مسائل گوناگون، با توجه به این مشکلات نگریست. در مورد فیلترینگ نیز، دولت تا این لحظه تا جایی که توانسته، از خود مقاومت نشان داده است. اگر بخواهیم قضاوت منصفانه ای داشته باشیم، باید به این موضوع توجه کنیم که تمامی امور که در اختیار دولت نیست. اگر چنین بود، دولت هم اعلام کرد که مخالف فیلترینگ است و هم از خود مقاومت نشان داد که چنین کاری صورت نگیرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آنچه در اختیار دولت نیست را نمی توان به پای دولت تمام کرد، گفت: بالاخره قدرت در کشور توزیع شده است و مراجع دیگر قدرت، در صدد فیلتر کردن هستند و در این زمینه اقداماتی نیز می کنند. دولت در این زمینه تلاش خود را انجام می دهد. اما توقع این است که رئیس جمهور و مجموعه دولت، بیش از این با مردم صحبت کنند و بتوانند موافقین فیلتر شبکه های مجازی در کشور را متقاعد کنند که این کار آنها، جز نتیجه عکس و خسارت برای جامعه، دستاوردی ندارد. همین طور که می بینیم؛ سیاست فیلترینگ تا به حال موفق نبوده و مردم را به سمت فیلترشکن هایی سوق داده که دیگر هیچ امنیتی بر آنها مترتب نیست و متاسفانه این روند همچنان ادامه دارد.

وی اظهار کرد: دولت باید طرفداران فیلترینگ را متقاعد و آگاه کند که این روش سازنده ای نیست و جز تخریب سودی ندارد. در مورد برجام نیز، از همان ابتدا بعضی ها در داخل، جزو دشمنان قسم خورده برجام بودند و این موضوع را پنهان نمی کردند. حتی آن زمان که برجام در اوج موفقیت خود قرار داشت، آنها هر روز به شکلی گسترده علیه برجام سم پاشی می کردند. اما هر چه زمان گذشت، با توجه به کارشکنی هایی که تندروهای آمریکایی در زمان ترامپ از خود نشان دادند، تندروهای قسم خورده داخلی با تندروهای اسرائیلی آمریکایی در یک سویه عمل کردند. لذا در چنین هیاهویی، این مسأله فراموش شده که برجام، چه دستاوردهای تاریخی و عظیمی برای کشور ایران داشت.

معاون سیاسی وزارت کشور «دولت اصلاحات» در ادامه گفت: متاسفانه تندروها تلاش کردند تا اصل برجام را به عنوان دستاوردی تاریخی و ملی تحت الشعاع قرار دهند. با وجودی که این توافق در بدترین شرایط خود قرار دارد، اما چیزی از اهمیت و دستاوردهای اصلی اش کاسته نمی شود. از یاد نبریم که قطعنامه های پی در پی شورای امنیت، ایران را تحت فصل هفتم شورای امنیت برده بود و کشور را به عنوان تهدیدی برای امنیت جهانی محسوب می کرد. حتی اجازه می داد که هر کشوری که بخواهد، بتواند به ایران حمله کند.

وی گفت: خروج از فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل، کاری آسان نبود. حتی ممکن بود که ده ها برای کشور به طول بیانجامد. اما در اثر برجام ما توانستیم یک شبه به وضعیتی نائل شویم که تمامی قطعنامه ها، از جمله آن قطعنامه هایی که ما را تحت فصل هفتم شورای امنیت قرار می داد، کنار گذاشته شوند. آیا موضوعی مهم تر از این در پی بردن به ارزش بالای برجام وجود دارد؟ به نظر می رسد که همین یک دستاورد برای آنکه این توافق را تاریخی و ملی بدانیم، کفایت می کند.

مبلغ با اشاره به اینکه برجام باعث شد که ما بتوانیم مناسبات سازنده ای با کشورها برقرار کنیم، گفت: امروزه تحریم های آمریکا و کارشکنی های دولت این کشور، بخشی از آسیب هایی هست که باید برای خنثی سازی آنها تلاش کنیم. از طرفی حرکت زشت آمریکا در زیرپا گذاشتن عقود و معاهدات بین المللی، این کشور را دچار انزوا کرده است. زیرا اگر اروپایی ها از اقدام آن کشور ناراحتند، ناراحتی آنها صرفاً به خاطر ایران نیست. بلکه آمریکا با این کار به اروپا و کشورهای 5 گانه مذاکره کننده اهانت کرده است.

وی گفت: آمریکا در واقع با این کار به تمام دنیا از جمله شورای امنیت و سازمان ملل متحد اهانت کرد. بنابراین کشورهای جهان از این برافروخته اند که چرا آمریکا این گونه عمل می کند؟ از این رو، در عین اینکه آمریکا تحریم هایی علیه ایران وضع می کند، خود دچار انزوا می شود و ایران را به عنوان کشوری که فرهیخته و پایبند به تعهدات است، مطرح می کند. از این رو، کشورهای مختلف در تلاشند تا سازوکاری بیابند، برای آنکه آمریکا نتواند برجام را بیش از این تخریب کند.

مبلغ در پایان گفت: دولت باید خود را توانمند ساخته و اگر لازم باشد در سیاست های خود تجدیدنظر کند. تیم اقتصادی منسجم و تیم رسانه ای قدرتمندی ایجاد کند و با تغییرات در تیم سیاسی خود، باعث توانمندی بیشتر آن شود. بنابراین دولت باید به سطح اقتداری قابل قبول دست یابد که هم بتواند دیپلماسی سازنده با دنیا را دنبال کند و هم بتواند تخریب های پی در پی تندروها و کسانی که هیچ حد و مرزی برای اقدامات خود قائل نیستند، خنثی کند. در چنین شرایطی دولت می تواند بهتر به وعده های خود عمل کرده و امید را به جامعه ما بازگرداند و متعاقب آن شرایط سازنده تری در کشور حاکم کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.