یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

حال و روز ما در نگاه شهریار

پایگاه خبری جماران: در آستانه  ماه مبارک رمضان  وقتی  متن بعضی بیانیه ­ها را مشاهده می کردم که در آن حسن روحانی، رییس جمهورمحترم  در قبال خروج آمریکا از برجام  مورد نقد  قرار گرفته  و از ایشان خواسته شده بود از مردم عذر خواهی کند و بعضی موضع گیری های غیر اخلاقی دیگر که نمی خواهم به آنها اشاره کنم،  به یاد بند 12 از منظومة «حیدر بابا»ی  مرحوم سید محمد حسین شهریار افتادم که می­گوید:

حیدر بابا! شیطان بیزی آزدریب

 محبّتی  اُورَکلردَن قازدِریب

قَرَه گونون سرنِوِشتین یازدِریب

سالیب بیزی بیر بیرِنین جانینا

باریشلغی بلشدریب قانینا

یعنی : حیدر بابا! شیطان ما را از راه راست به­ در کرده و دوستی و محبت را از دلهایمان زدوده است. شیطان سرنوشت روزهای سیاه و تاریکی را برای ما رقم زده و ما را حسابی به جان هم انداخته است؛ به­طوری که آشتی را به خونِ کینه و کدورت آغشته و امکان هرگونه نزدیکی و محبّت را از ما ربوده است.

متأسفانه حال و روز فضای سیاسی کشورمان امروز مصداق بارز همین واقعیت و حقیقت تلخ است، تا آنجا که ذهن تاریخی نگارنده به یاد دارد، رسم بر این بوده و هست که وقتی یک کشور و امتی  از خارج مورد تهدید قرار می­گرفت همه گروه­ها و سلیقه­ها و افراد و اشخاص، اختلاف­های داخلی و مقطعی  خود را کنار می­گذاشتند و یک پارچه  علیه دشمن مشترک و تهدیدات خارجی منسجم و متمرکز می­شدند، حتی در هشت سال دفاع مقدس سراغ نداریم که فرماندهان خط مقدم جبهه به جای جنگ با نیروهای صدام به اختلافات جناحی و گروهی روی بیاورند و از پشت به یکدیگر خنجر بزنند؛ چرا که این از رسم جوانمردی به دور بود و با عقل و منطق سازگاری نداشت.

حال چگونه است که امروز راه و رسم جوانمردی به فراموشی سپرده شده؟ چرا کسی که در خط مقدم جبهه، سینه سپر کرده و از آبرو و حیثیت خود جهت دفاع از کشور و آرمان­های انقلاب و مردم هزینه می­کند، به راحتی  توسط خودی­ها از پشت خنجر می­خورد؟! آیا این یک  فاجعه نگران کننده  و شکننده  نیست؟ آیا این بدین معنا نیست که به گفته شهریار، شیطان برتار و پود و جان ما مستولی گشته است؟

جالب است که شهریار در بند سیزدهم از منظومه حیدر بابا به این پرسش پاسخ می­دهد و ریشه این موضع­گیری­های غیر اخلاقی و پیامدهای ناگوار آن را موشکافی می­کند و چنین می­سراید:

گوز یاشینا باخان اولسا، قان آخماز

انسان اولان خنجر بئلینه تاخماز

اما حئییف کور تُوتدُوغِین بُوراخمَاز

بِهِشتمیز جهنم اُولماقدادیر

ذی حجّه میز مُحرم اولماقدادیر

یعنی :  هرکس به اشگ و آه  بنگرد و اهل درد و رنج باشد، هرگز شر و خون به پا نمی­کند؛ کسی که انسان باشد، هرگز به کمرش شمشیر نمی بندد؛ اما صد حیف آدمی که کوردل شد و از انسانیت فاصله گرفت، راه کجی را که در پیش گرفته رها نمی­کند و به آن اصرار می­ورزد. اگر این وضع ادامه داشته باشد، شک نیست که بهشت مان در حال جهنم شدن است و ماه ذیحجه مان رو به سوی محرم...

 در نگاه  نافذ  شهریار، ریشه همه این امور به رشد رذایل اخلاقی در وجود آدمی بر می­گردد که اگر ریشه بدواند، همواره به کارهای غیر متعارف خود اصرار خواهد ورزید؛ آنگاه ارزش­ها در جامعه  به ضدّ ارزش­ها تبدیل گشته و مدینه فاضله ویران شده و در جای آن شهر شیاطین بنیان می­شود.

البته روشن است که اختلاف سلیقه­ها از همان آغاز پیروزی انقلاب در میان رجال و شخصیت­های برجسته دینی و سیاسی وجود داشت ولی هر کدام آنها یکدیگر را تحمل می­کردند و هیچ یک جای دیگری را تنگ نمی نمود اما باید تأسف خورد از زمانی که جریان انحرافی که سردمداران آن آلوده به رذائل اخلاقی  و انحراف فکری بودند، به حاکمیت رسید، اختلاف سلیقه ها به کنیه و کدورت و نفاق و دشمنی بدل گشت و این رذایل اخلاقی علاوه بر اجتماع، تا عمق خانواده­ها در میان پدر و پسر و برادر و خواهر نفوذ کرد و ریشه دوانید. فاجعه مدنی و اجتماعی که دشمنان نظام و انقلاب برای ده ها سال آینده برای آن برنامه­ریزی داشتند تا اختلاف بیندازند و مانع از کارآمدی نظام شوند، هم اکنون به دست خودمان و در مدت بسیار کوتاه و خیلی راحت  انجام  یافته، بدون این که کمترین هزینه­ای بدهند. 

شاعر شهیر شهریار بعد از هشدار به پیامدهای ناگوار تنش ها و اختلاف ها ، راه چاره را در دوستی و محبت و در کنار هم بودن می بیند و چنین می سراید:

حیدر بابا ! گویلر بوتون دوماندی

گونلریمیز بیربیریندن یاماندی

بیربیروزدن آیریلمایون آماندی

یاخشیلقی الیمیزدن آلیبلار

یاخشی بیزی یامان گونه سالیبلار

یعنی : حیدر بابا! تمام آسمان  را مه سیاه گرفته ، هر روزمان بدتر از روز قبلی می شود. در این اوضاع آشفته ازهم جدا نشوید که طعمه گرگها می شوید.هوا وقتی مه آلود شد گرگ ها نمایان می شود. شیاطین و خناسان ، خوبی ها و خوشی ها را از ما گرفتند و چه راحت ما را به روزگار سیاه نشاندند!

ماه مبارک رمضان فرصت بسیار مناسبی  است که در رفتار و کردار و گفتار و موضع­گیری­های غیر متعارف خویش تأمل و تجدید نظر کنیم و در واقع از این فضای سوء تفاهمات و آلوده به کینه وکدورت­ها که ارمغان حاکمیت هشت ساله جریان انحرافی برای مردم و کشور ایران بود بیرون بیاییم ، باید به مکتب اخلاقی و عرفانی امام و حواریون امام برگردیم و از وسوسه­های نفسانی خود را رها ساخته و به جای آن حسن نیت، مهر و محبت و ادب و احترام و همراهی و هم افزایی بنشانیم تا راه برای شیطنت شیاطین و وسوسه­های خناسان  ببندیم و مورد رحمت و مغفرت خدای سبحان قرار بگیریم.  آمین!

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.