گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

هادی غفاری: مرحوم طباطبایی هیچ گاه نان خور حکومت تلقی نشد

حجت الاسلام هادی غفاری گفت: از آنجایی که مرحوم طباطبایی پاک زندگی می کرد، لقب استاد اخلاق را نصیب خود کرد. زیرا معلم اخلاق کسی است که خود ذاتاً اخلاقی زندگی می کند، وقتی کسی ذاتاً اخلاقی زندگی کند، حرف هایش بر دل مردم می نشیند و منجر به تغییر جامعه می شود.

یک روحانی اصلاح طلب گفت: مرحوم طباطبایی هیچ گاه نان خور حکومت تلقی نشد و هیچ گاه جایگاه و پایگاه وی نیز به عنوان یک کارمند یا روحانی ای که نان خور حکومت است، تعریف نشد.

 «حجت الاسلام و المسلمین هادی غفاری» درگفت و گو با خبرنگار جماران، درباره ویژگی های شخصیتی مرحوم «حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی» گفت:  وی به معنای صحیح کلمه یک «آخوند شیعی» بود. آخوندی به معنای صحیح شیعی که حامی مردم و به دنبال حل مشکلات آنها یا به تعبیری دیگر استوانه ای که مردم بتوانند به او تکیه اعتقادی، عملی و اجتماعی دهند. بدون تردید این بُعد از شخصیت مرحوم طباطبایی کاملاً رشد کرده بود و مسجد ایشان طی سال های سال به عنوان مرجع و پناه محرومین شناخته می شد.

وی افزود: هم از خاطرات مرحوم آیت الله سعیدی و هم بخش مربوط به خودش، ایشان به عنوان روحانی کاملاً مردمی هیچ گاه نان حکومت را نخورد و به عنوان یک آخوند شیعی در حکومت اسلامی، هرگز حتی یک روز هم از حکومت ارتزاق نکرد،  زندگی اش متصل به مردم و توده ها بود. چرا که اگر کسی به درآمدهای دولتی آلوده شود، طبیعی است که باید ملاحظاتی را انجام  دهد. بدون شک، ایشان هرگز به این سمت کشیده نشد و هیچ گاه نان خور حکومت تلقی نشد و هیچ گاه جایگاه و پایگاه وی نیز به عنوان یک کارمند یا روحانی ای که نان خور حکومت است، تعریف نشد.

این روحانی اصلاح طلب گفت: زمانی که یک روحانی، نان خور دستگاه قدرت می شود، مجبور است تا تمامی رفتارهای خوب یا بد حاکمیت را توجیه کند. بنابراین مرحوم طباطبایی هرگز در این مسیر زندگی نکرد. در همین راستا، امروز حرفی مهم میان جمعی از علما مطرح است و آن موضوع استقلال حوزه هاست که بسیار جدی است. زیرا اگر حوزه به اصحاب قدرت وابسته شد، امر مسلم این می شود که باید کارهای بدی را هم که انجام می شود، تایید کند. چرا که حکومت معصوم نیست؛ در این صورت روحانی اگر همه کارها را اگر تایید نکند، ضد حکومت می شود و اگر تایید کند، می داند که آن کار اشتباه است. بدون تردید حوزه و روحانیون باید مستقل از حکومت باشند.

وی در ادامه گفت: در گذشته، علمای بزرگ ما کشاورزی می کردند؛ یعنی با وجودی‌که فقیه بودند، باغداری و دامداری می کردند. آنها از دسترنج خود ارتزاق می کردند. حتی ما در طول تاریخ فقیهانی داشتیم که مغازه بزازی داشتند. فقیه بزرگوار «آذری قمی» تا آخر عمر از راه کتابفروشی درآمد کسب کردند و تا زمانی که در قید حیات بود، وابسته به قدرت نشد.

هادی غفاری افزود: از آنجایی که مرحوم طباطبایی پاک زندگی می کرد، لقب استاد اخلاق را نصیب خود کرد. زیرا معلم اخلاق کسی است که خود ذاتاً اخلاقی زندگی می کند، وقتی کسی ذاتاً اخلاقی زندگی کند، حرف هایش بر دل مردم می نشیند و منجر به تغییر جامعه می شود. بی تردید زمانی که فردی متخلق به اخلاق شد، حرف هایش معنای اخلاق می گیرند. بدین معنا که مانند بیت معروف حافظ«واعظان کین جلوه در محراب و منبر می کنند؛ چون به خلوت می روند وآن کار می کنند» تنها به دیگران موعظه نمی کند.

وی با بیان اینکه، چنین فردی به طور فطری و طبیعی معلم اخلاق می شود، گفت: مردم وقتی شیوه زندگی، رفت و آمد و خانواده فرد اخلاقی را می بینند، وی را بهتر می شناسند و به او اعتماد می کنند. آنها وقتی ببینند فردی از بیت المال سوءاستفاده نمی کند و در تمامی وجوه اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و مهم تر از همه اجتماعی پاکدامن است، زمانی که مردم ببینند، فردی وجود دارد که روش و منشش این گونه است، آن فرد به طور طبیعی تبدیل به معلم اخلاق می شود. از این رو، مرحوم قاضی بزرگ هیچ گاه کلاس اخلاق ایجاد نکرد تا معلم اخلاق بودن خود را بر سر زبان ها بیندازد. بلکه به دلیل اینکه پاکدامن زندگی کرد، تمامی حرف ها و رفتارهایش مفهوم اخلاق پیدا کرد و مرحوم طباطبایی نیز در زندگی اش این‌گونه بود.

غفاری در پایان گفت: از قدیم الایام یعنی از زمان نوجوانی که من ایشان را می شناختم، وی لقب معلم اخلاق را همراه نداشت، ولی از آنجا که خودش انسانی اخلاقی بود، کم کم این لقب شایسته او شد.از قدیم می گفتند: «سخنی که از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند.» لذا سخنان مرحوم طباطبایی از دل برمی آمد و تملق و چاپلوسی در وجود او نبود. دنیا طلبی و هواپرستی نداشت و معتقد واقعی به معاد، قبر، قیامت، ائمه و حضور خدا در زندگی بود و با تاثیرپذیری از این اعتقادات بود که وی همواره اخلاقی زندگی می کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.