گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفتگو با جماران؛

​نماینده تهران: مجلس از مالکان پیام رسان های داخلی بی خبر است

نتایج توضیح خواستن از روحانی درباره فیلتر تلگرام بیشتر از آن که مثبت باشد منفی است

محمد رضا نجفی نایب رئیس مجمع نمایندگان استان تهران اطلاع رسانی و ایجاد شفافیت در مورد مالکان و اداره کنندگان پیام رسانهای داخلی را شرط لازم برای توسعه اعتماد عمومی و استقبال بیشتراز پیام رسان ها دانست .

این عضو فراکسیون امید در گفتگو با جماران ، عدم باور به بحث  اعتماد در روابط اجتماعی را علت اصلی پنهان ماندن مالکیت پیام رسان های داخلی می داند و تاکید می کند که توجه به اعتماد اجتماعی ضرورت و شرط لازم توفیق و به نتیجه رساندن امور  است.

مشروح گفتگوی ما با نجفی در باره موقعیت پیام رسان های داخلی  بین مردم و مسئولان، مالکیت آنها و پیامدهای فیلترینگ تلگرام در پی می آید:

به دنبال فیلتر تلگرام بحث در مورد مالکیت  پیام رسان های داخلی بشدت مورد توجه  کاربران  این شبکه های مجازی قرار گرفته است  آیا در این  زمینه گزارشی از سوی وزارت ارتباطات  به مجلس ارایه شده است ؟

در مورد مالکیت  پیام رسان ها هنوز گزارش مستندی مشاهده نکرده ام.

منظورتان  از گزارش مستند چیست؟

   گزارشاتی است که مسئولان درصحن یا کمیسیون های تخصصی ارائه می کنند و یا مکاتبات رسمی است که در خصوص موضوعات به نمایندگان می رسد. بنده هیچ کدام از این نوع گزارشات را در این زمینه ندیده ام .

عدم شفافیت در بحث مالکین پیام رسان های داخلی در حالی است که  پیام رسان محبوب ایرانی ها با 40 میلیون کاربر فیلتر شده و مسئولان و صدا و سیمما به شدت مردم را برای عضویت در پیام رسان های داخلی تشویقو ترغیب می کنند  آیا با وجود چنین ابهامی می توان مردم را قانع به حضور در این پیام رسان ها کرد؟

اطلاع رسانی و ایجاد شفافیت در مورد مالکان و اداره کنندگانی که متعهد به رعایت حریم خصوصی استفاده کنندگان باشند مردم را از عدم ورود و دست اندازی به اطلاعات ومراودات شخصی شان مطمئن می کند  و این شرط لازم برای توسعه اعتماد عمومی و استقبال بیشتر از اینگونه امکانات است.

چه عاملی باعث شده مالکیت پیام رسان ها همچنان پنهان باشد و شفاف به مردم اعلام نشده است ؟

این  امر ممکن است علت ها و دلایل مختلفی داشته باشد، اما  مهمترین آنها می تواند عدم باور و وقوف کافی بر اهمیت و تاثیر عنصر اعتماد در روابط اجتماعی خصوصا بر موضوعاتی که کارکردهای واقعی و عینی در درازمدت برای ذینفعان خواهد داشت باشد .

امروز ایجاد یا تبیین ارتباطات دو سویه مبتنی بر حسن نیت و اعتماد در روابط اجتماعی امری تشریفاتی و ثانوی تلقی می شود. البته حرکت در این مسیر به مراتب دشوارتر از حالتی است که ما بی توجه به ذهنیت و افکار دیگران صرفا کار خودمان را کنیم، طبیعی است برای این مسیر بایستی به مراتب تدبیر، زمان، کار و حوصله بیشتری صرف کنیم. ما باید بدانیم این ضرورت و شرط لازم توفیق و به نتیجه و سرمنزل رساندن کار است.

مجلس  چگونه می تواند برای جذب نظر و اعتماد  مردم  در این عرصه  ورود کند؟

به نظرم مجلس تا اینجای کار به هر دلیل ورود موثری در فرایند و تصمیمات نداشته است اما تعدادی از نمایندگان مردم، قدری از نظرات موجود را در این زمینه منعکس کرده اند. به گمانم این مقدار کارکرد کافی و وافی به مسئولیتهای مجلس و نمایندگی ناشی از قانون اساسی و تعهدات قانونی، اخلاقی و ایمانی نسبت به مردم، کشور و نظام جمهوری اسلامی نبوده و عملکرد و تاثیر بیشتری در ساختن آینده ای متعالی بر اساس آرمانهای انقلاب اسلامی برعهده مجلس است.

برخی نمایندگان در نظر دارند در باره فیلتر تلگرام و چرایی انجام آن به رغم برخی مخالفت ها از رئیس جمهور توضیح  بخواهند. آیا چنین ورودی نتیجه بخش خواهد بود؟

در شرایط موجود، بنده بنا به دلایل عدیده ای، فیلتر تلگرام را در عمده جهات با اهمیت، مفید ارزیابی نمی کنم و خسارات آن را به بسیار بیشتر از منافع آن می بینم و لذا شخصامخالف آن هستم، اما اگر از بنده سوال از نتیجه بخشی توضیح خواستن از رییس جمهوردر صحن در این باره می کنید. باید عرض کنم بنده نه تنها نتیجه مفیدی برای این کارپیش بینی نمی کنم، بلکه خسارات و آثار منفی دیگری را نیز بر آن مترتب می بینم.

به گمان بنده تلاشهای فردی و جمعی نمایندگان در برقرای ارتباط و گفتگو و تبیین حقایق دربا مسئولین مختلف موثر در این مسئله، پیگیری و اقدامات قانونی در قالب سازوکارهای قانونی تعریف شده در مجلس برای جلوگیری از تحدید و تضییع حقوق مردم، پیگیری و تلاش برای ارتقاء و توسعه مفهومی و عملی حقوق مردم و شهروندان مطابق اصول قانون اساسی در نظام تصمیم گیری و اجرایی کشوراز جمله اقداماتی است که در این مسیر کارکردهای مفیدی برای آنها متصور است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.