گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

سید محمود دعایی: تفاوتی در مراسم عمامه گذاری احمد آقا با دیگر مراسم ندیدم/ چه اشکالی دارد طلبه روی صندلی بنشیند؟!

مساله ای که به آن در فضای مجازی و غیره اشاره کرده بودند این بود که مثلاً چرا سید احمد آقا در زمان عمامه گذاری بر روی صندلی نشسته بودند. خب چه اشکالی دارد که یک طلبه ای روی صندلی بنشیند؟! روی صندلی نشسته اند و خیلی باادب سرشان را خم کرده اند و عمامه را بر سرشان گذاشته اند. در جایی که همه روی صندلی نشسته اند چه ضرورتی دارد که حتما فرد طلبه روی زمین بنشیند؟!

پایگاه خبری جماران، سجاد انتظاری: حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی گفت: مراسم عمامه گذاری سید احمد خمینی هم شبیه همان مراسم های سنتی عمامه گذاری برگزار شد و من تفاوتی با مراسم های دیگر در ان ندیدم. 

نماینده ولی فقیه در مؤسسه اطلاعات در گفت و گو با جماران، در خصوص نحوه برگزاری مراسم عمامه گذاری سید احمد خمینی در نیمه شعبان اظهار کرد: این مراسم یک مراسم معنوی و سالمی بود که علاقه مندان به بیت امام و حاج حسن آقا در حسینیه جماران جمع شدند و در نهایت سادگی آن را برگزار کردند و به خصوص فرمایشات آقای محقق داماد در این مراسم بسیار آموزنده بود.

وی در مورد سنت عمامه گذاری معمول گفت: این مراسم هم مانند دیگر مراسم بسیار معمول و ساده برگزار شد و چیز متفاوتی نبود. خاطرم هست که  ما وقتی معمم می شدیم جشن می گرفتیم،  مثلاً مرحوم آقای هاشمی برای طلبه های کرمانی و طلبه های مبارز ی که می خواستند معمم شوند در منزلشان جشن می گرفت و شام و شیرینی می داد. این گونه بود که تمام دوستان، آشنایان و هم درسان طلبه ای که معمم می شد به همراه یک شخصیت ارجمند به مراسم دعوت می شدند  و عمامه گذاری با حضور این افراد و توسط آن شخصیت انجام می شد.

حجت الاسلام والمسلمین دعایی تاکید کرد: این مراسم هم شبیه همان مراسم های سنتی عمامه گذاری برگزار شد و مراسم اختصاصی نبود به طوری که من برای جشن میلاد حضرت امام زمان(عج) دعوت شده بودم نه برای جشن عمامه گذاری، البته می دانستم که در پایان مراسم قرار است عمامه گذاری صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که شما چه تفاوتی در این مراسم با دیگر مراسم عمامه گذاری طلبه ها دیدید، گفت: من تفاوتی ندیدم؛ مساله ای که به آن در فضای مجازی و غیره اشاره کرده بودند این بود که مثلاً چرا سید احمد آقا در زمان عمامه گذاری بر روی صندلی نشسته بودند. خب چه اشکالی دارد که یک طلبه ای روی صندلی بنشیند؟! روی صندلی نشسته اند و خیلی باادب سرشان را خم کرده اند و عمامه را بر سرشان گذاشته اند. در جایی که همه روی صندلی نشسته اند چه ضرورتی دارد که حتما فرد طلبه روی زمین بنشیند؟!

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.