یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

دهه شصت دهه اخلاق بود

در سخنرانی آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدیم که می فرمودند باید به دهه شصت بازگردیم. باید پرسید آن روزها به چه شکل بود. چه چیزی در جامعه حاکم بود که امروز رهبر انقلاب آن را نقطه ضعف جامعه ما می دانند.

پایگاه خبری جماران: حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی رحمانی فرمانده بسیج مستضعفین در دهه 60، عضو دفتر امام خمینی و رهبر معظم انقلاب و عضو مجمع روحانیون مبارز طی یادداشتی به بررسی ویژگی های دهه شصت و ارزش های آن پرداخت:

در سخنرانی آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدیم که می فرمودند باید به دهه شصت بازگردیم. باید پرسید آن روزها به چه شکل بود؟! چه چیزی در جامعه حاکم بود که امروز رهبر انقلاب آن را نقطه ضعف جامعه ما می دانند؟

آنچه که من از این صحبت برداشت می کنم آن است که مهمترین شاخصه دهه شصت در این خلاصه می شد که هیچ کس هیچ چیز را برای خود نمی خواست و هیچ کس برای خود یا اطرافیانش گامی بر نمی داشت، بلکه همه به دنبال آن بودند که قدمی برای حفظ و پیشبرد انقلابشان بردارند؛ همه در مقابل دشنمان و مشکلات تبدیل به ید واحده می شدند و به مقاومت می پرداختند و درصدد سازندگی جمهوری اسلامی ایران بودند. خلوصی و صمیمیتی در این دوران وجود دارد که همگان بر آن اذعان دارند.

مردم هم همین طور بودند، این ویژگی در انتخابات ها نیز جریان داشت. می بینیم که مردم با وضو پای صندوق های رای می رفتند و با خلوص نیت در راستای حفظ نظام و آرمان های آن گام بر می داشتند. صرفا هم این فضا در دهه شصت خلاصه نمی شد و بعد آن هم تا حدی جریان داشت. چه در انتخاب آقای رجائی، چه آیت الله خامنه ای، چه آیت الله هاشمی رفسنجانی و حتی تا دوران انتخاب حجه الاسلام و المسلمین خاتمی. من خود به یاد دارم که با وجود دوگانگی میان افراد حاضر در صحنه انتخابات که در دوره های قبلی کمتر رخ داده بود، زمانی که از ما پرسیده می شد، می گفتیم که هم آقای خاتمی و هم آقای ناطق نوری فرزندان این انقلاب هستند؛ اگر هر کس می خواست به این ها تهمتی بزند جلوی آن ها می ایستادیم و صرفا کاندیدای خود را تبلیغ می کردیم. حتی جزوه ای در نیروی انتظامی پخش شد که رهبری صراحتا می فرمودند که این چند نفری که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفتند، هر کدام رای آوردند مورد حمایت این جانب قرار خواهند گرفت. پس از رای آقای خاتمی نیز هم رهبری از ایشان حمایت کردند و هم ملت با تمام قوا پشت ایشان ایستادند. در این فضا حجه الاسلام و المسلمین ناطق نوری نیز صبح فردای دوم خرداد در مجلس به جناب آقای خاتمی این پیروزی را تبریک گفت.

اما دیدیم که بعد از آقای خاتمی امثال آقای احمدی نژاد بر سر کار آمدند که نه رعایت اصول انتخابات می کردند و نه اصول اخلاقی. رفتارهایی که صریحا مغایر با وصیتنامه امام خمینی است و دقیقا علیه آن رفتار شد. قانون اساسی ما و تاکیدات رهبری بر آن بود که انتخاباتی درست و سالمی برگزار شود. اما عوامل این افراد در انتخابات 84 و 88 به صورتی عمل کردند که انگار  رای را خرید و فروش شده و به شکلی عمل کردند که گویی این آرا خرید و فروش می شود!

 خلاصه دیدیم این آقا همانکه به ظاهر رأیی را به دست آورد، اعمالی را انجام داد که صرفا به تفرقه میان صفوف انقلابی انجامید. نمی دانم تا کی قرار است آثار سوء ایشان در جامعه ما وجود داشته باشد؟! در مدتی که ایشان در ریاست جمهوری بود، چقدر ملت ما دچار بحران شدند. شرایط بد اقتصادی، این تحریم های پی در پی شورای امنیت، این اّب به آسیاب دشمن و اسرائیل ریختن و.... از جمله آنهاست و با وجود اینکه ملت هشت سال مقاومت کردند اما هنوز بداخلاقی های آن روزها در جامعه حکم فرماست.

چه تهمت هایی که به خانواده بزرگان زدند. چه صحبت های ناروایی که در قبال بیت و یاران امام خمینی از جمله آیت الله هاشمی رفسنجانی روا داشتند. ما صدمات بدی از آن روزهای تلخ دیدیم و برای جبران آن باید تلاش های جدی کرد که یکی از آن ها نزدیک کردن جامعه به فضای حاکم در دهه شصت است. اختلافات درونی که در پی رفتارها و سبک برگزاری انتخابات ها از جانب ایشان به وجود آمد هنوز جاری است.

ایشان هنوز همان رفتارهای زشت را نیز ادامه می دهند. می بینیم که به قوه قضائیه و مقننه جسارت می کند، به روحانیت جسارت می کند، حتی رعایت مقام معظم رهبری و ولایت را نمی کند. امروز که به آن چند سال نگاه می کنیم می بینیم که به صورتی یک کلاه برداری صورت گرفته است و صرفا و صرفا باعث ایجاد گسست میان صفوف انقلابیون واقعی شده که تا پیش از آمدن ایشان مانند برادر، با همه انتقاداتی که از هم داشتند، کنار هم ایستاده بودند.

جمهوری اسلامی بزرگترین آسیب ها را در دوره این فرد ناصالح دید. حال هنوز این مردم به پاخواسته صدمات زیادی که از این انسان خورده اند، جبران نشده است و تنها راه جبران آن بازگشت به ارزش های آرمانی انقلاب بوده که یکی از تجلیات آن خلق و خوی جامعه و مسئولین در دهه شصت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.