امروز موضوع مقابله با تلگرام در حالی مطرح می شود که هنوز هیچ جایگزینی مطمئن که دارای چنین ویژگی های منحصر به فردی باشد، برای آن وجود ندارد.

پایگاه خبری جماران: این روزها موضوع فیلتر تلگرام در رسانه ها و شبکه های اجتماعی واکنش های زیادی در میان شخصیت های سیاسی و فرهنگی کشور به دنبال داشته است. این پیام رسان که طبق آمارها بالغ بر 200 میلیون کاربر جهانی و 40 میلیون کاربر ایرانی دارد، یکی از مطرح ترین اپلیکیشن هایی است که مورد اقبال و توجه ایرانیان قرار گرفته است. اما امروز موضوع مقابله با تلگرام در حالی مطرح می شود که هنوز هیچ جایگزینی مطمئن که دارای چنین ویژگی های منحصر به فردی باشد، برای آن وجود ندارد.

آیت الله جنتی: فضای مجازی بلایی است که به جان ما افتاده‌!

پنجم بهمن سال گذشته و حدود یک ماه پس از اعتراضات دی ماه بود که تلگرام رفع فیلتر شده بود ؛ رئیس مجلس خبرگان و دبیر شورای نگهیان از جلسه چندساعته «رهبر معظم انقلاب» با شماری از متخصصان فضای مجازی خبر داد و اظهار کرد: «قرار است یک حرکتی انجام دهند. اما مهم این است که بدانیم چه باید کرد و چه کسی باید این کار را انجام دهد»

آیت الله جنتی همچنین افزود: «فضای مجازی بلایی است که به جان ما افتاده‌ و اگر جلو آن را می‌گرفتند کار به اینجا نمی‌رسید. من گفته‌ام که نمی‌شود کلاً جلو فضای مجازی را گرفت ولی می‌توانیم آن را کند کنیم.»

وی در ادامه با اشاره به چین و ژاپن گفت: «این دو کشور نیز فضای مجازی را مهار می‌کنند که اگر مهار نمی‌کردند این اتفاقاتی که در ایران به‌وجود آمد، صدبرابر بدتر در آنجا به‌وجود می‌آمد».

علاءالدین بروجردی: وقتی تلگرام از مدار خارج شد مردم به یک سامانه ملی روی می آورند

بحث بر سر فواید و مضرات پیام رسان تلگرام در کشور ادامه داشت تا اینکه 11 فروردین امسال، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه ای اعلام کرد:«این تصمیم اتخاذ شده که تلگرام جای خود را به یک سامانه ملی دهد و فکر می کنم حداکثر تا پایان ماه جاری (فروردین ماه) این اتفاق خواهد افتاد.»

علاءالدین بروجردی در همین رابطه افزود: «وقتی تلگرام از مدار خارج شد مردم به یک سامانه ملی روی می آورند.»

روحانی: کام مردم را با این گونه حرف‌ها تلخ نکنید

اظهارات بروجردی اما موجی وسیع از واکنش های منفی و نگرانی ها را در میان کاربران فضای مجازی، مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایجاد کرد؛ تا جایی که رئیس جمهور در دیدار با جمعی از مدیران ارشد کشوری با اشاره به نقش پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام در ایجاد اشتغال، اظهار داشت: «کام مردم را با این گونه حرف‌ها تلخ نکنید. در فضای «بحران بیکاری» تیشه به ریشه اشتغال نزنید.»

روحانی همچنین ضمن مخالفت با فیلتر تلگرام به عنوان یکی از محبوب ترین پیام رسان های قابل دسترس برای مردم ایران گفت:«بنای نظام بر رفع انحصار از فضای پیام‌رسان‌ها بوده است، نه فیلتر و بستن فضای مجازی.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی: تلگرام یک سکو برای رواج فساد و تهدید در کشور است

این اظهارات در حالی مطرح شد که دبیر شورای عالی فضای مجازی در گفت و گویی با جماران ، اظهار کرد: تلگرام در هیچ جا ثبت نشده و در هیچ کشور دیگری جز ایران پیام‌رسان غالب نیست.

وی افزود: به دلیل گم نامی گسترده ای که در تلگرام وجود دارد، این پیام رسان عملاً مورد سوءاستفاده وسیعِ طیفی از خلاف کاران اقتصادی؛ مانند قاچاقچیان مواد مخدر تا خلاف کاران اخلاقی، سیاسی و فرهنگی قرار می گیرد. آنها از آن به عنوان یک سکو برای رواج فساد و تهدید استفاده می کنند.

ابوالحسن فیروزآبادی همچنین درباره یکی نبودن نظرش با رئیس جمهور در خصوص تلگرام گفت: «ممکن است نظر دو برادر با یکدیگر یکی نباشد. اما ما تابع آقای رئیس جمهور به عنوان «رئیس شورای عالی فضای مجازی» هستیم.»

سکوت وزیر ارتباطات در قبال احتمال فیلتر تلگرام 

وزیر ارتباطات هم که این روزها سکوت را بر موضع گیری ترجیح داده ، هنوز در قبال این مساله، واکنشی نشان نداده است، اما آذر ماه سال گذشته، وی احتمال فیلتر تلگرام را بعید دانسته بود.

همچنین رئیس جمهور نیز در آن ایام در واکنشی صریح گفته بود: «وزیر ارتباطات به مردم قول خواهد داد که دستش روی دکمه فیلترینگ شبکه‌های مجازی نخواهد رفت.»

این موضوع که رئیس جمهور و وزیر ارتباطات مخالف فیلترینگ شبکه های مجازی هستند، درحالی مطرح می شود که پس از ورود و استفاده کاربران ایرانی از پیام رسان «تم تم» که ساخت کشور روسیه است و کاربردی مشابه تلگرام دارد. افراد بدون فیلترشکن نمی توانستند از آن استفاده کنند.

ماجرای فیلتر «تم تم» و انگیزه بی رقیب ماندن در عرصه داخلی

هرچند فیلتر «تم تم» بی آنکه مرجع مشخصی داشته باشد، ادامه دار نبود و پس از گذشت ساعاتی برطرف شد، اما پیداست که برخی افراد در کشور بیشتر از آنکه به دنبال شکستن انحصار تلگرام باشند، درصدد ایجاد پیام رسان های بومیِ بی رقیب هستند. همان رویه ای که در اکثر عرصه های داخلی در پیش گرفته شده و تجربه ناموفق آن پی در پی تکرار شده است.

از سوی دیگر، با اینکه رئیس جمهور صراحتاً مخالفت خود را با فیلتر تلگرام اعلام کرده و شورای عالی فضای مجازی نیز خود را تابع وی می داند. اما این نگرانی همچنان وجود دارد که فشارهای فزاینده مانع پایبندی رئیس جمهور و متولیان فضای مجازی به قول خود در خصوص تلگرام شود و این پیام رسان در آینده ای نزدیک سرنوشتی مشابه وی چت، توئیتر یا فیس بوک پیدا کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.